בנק ישראל: תושבי חוץ מכרו באפריל 700 מיליון דולר נטו בישראל

בשליש הראשון של 2005 הסתכמו השקעות תושבי חוץ במניות ישראליות בכ-4 מיליארד דולר * בשנת 2004 כולה הסתכמו ההשקעות בכ-5 מיליארד דולר

ממחלקת פעילות המשק במט"ח בבנק ישראל נמסר כי בחודש אפריל חל קיטון בהיקף תנועות ההון הנכנסות למשק נמשך הגידול בהשקעות הישירות אך מנגד, נעצרו ההשקעות נטו של תושבי חוץ בתיק ני"ע למסחר. גם בתנועות ההון היוצאות ניכרת ירידה, והן נמוכות משמעותית מהצפוי וזאת, למרות הרפורמה במס והמשך הצמצום בפער הריביות.

בחודש אפריל נחלש השקל מול הדולר בשיעור נמוך של כ-0.2%, ומול סל המטבעות בכ-0.4%. התפתחות זו מקורה בהתחזקות הדולר בעולם. עם זאת, שיעור החלשות השקל מול הדולר, היה נמוך מזה של מרבית מטבעות המשקים המתעוררים מול הדולר.

בסיכון שער החליפין, כפי שהוא משתקף בסטיית התקן הגלומה באופציות מעבר לדלפק, נמשכה מגמת הירידה, שהחלה באמצע חודש ינואר, מרמה של כ-6.7% לרמה של כ-4% בסוף חודש אפריל. לעומת זאת, במשקים מתעוררים אחרים חלה החודש עלייה מתונה בסטיית התקן הגלומה. רמתה של סטיית התקן בשווקים אלו גבוהה הרבה יותר מזו של השקל ועומדת על כ-10%, בממוצע.

עוד נמסר מהמחלקה לפעילות המשק במט"ח, כי במהלך חודש אפריל מכרו תושבי חוץ מטבע חוץ נטו בהיקף של כ-0.7 מיליארדי דולרים, שמקורם בעיקר בהשקעות ישירות. הפעילות נטו בבורסה לני"ע בתל-אביב הייתה גם החודש, בהמשך לחודש מארס, אפסית ההשקעות נטו במניות קוזזו במימושים באגרות חוב שקליות. התפתחויות אלו עולות בקנה אחד עם המגמה עולמית, בחודשיים האחרונים, של יציאת הון משווקים מתעוררים על רקע עליית התשואות בארה"ב.

בשליש הראשון של שנת 2005 הסתכמו השקעות תושבי חוץ במניות ישראליות בכ-4.0 מיליארדי דולרים (בהשוואה לכ-5.0 מיליארדים בשנת 2004 כולה): כ-2.4 מיליארדי דולרים השקעות ישירות שהיקפן בשליש הראשון עולה בכמיליארד דולר על היקפן בכל שנת 2004 וכ-1.6 מיליארדים בתיק ני"ע למסחר מזה כ-1.3 מיליארדי דולרים במניות בבורסה בת"א. בתקופה זו, חלה עלייה חדה במשקלם של תושבי החוץ במחזורי המסחר בבורסה בת"א.

המגזר העסקי המשיך בחודש אפריל לרכוש מט"ח נטו, בהמשך למגמה שהחלה במהלך שנת 2004. החודש נרשם גידול נוסף בפירעונות נטו של אשראי במט"ח ממערכת הבנקאות, עם זאת התמתנה מגמת הצבירה בפיקדונות מט"ח בארץ. בשליש הראשון של שנת 2005 רכש המגזר העסקי כ-4 מיליארדי דולר באמצעות מכשירים קצרי טווח: מזה כ-1.6 מיליארדי דולרים באמצעות פירעון אשראי במט"ח שנלקח ממערכת הבנקאות המקומית - פירעונות האשראי במט"ח מפוזרים במספר רב של חברות שעיקר פעילותן שקלית, ומקיפים את מרבית הענפים במשק כאשר הבולט שבהם הוא ענף הנדל"ן. תופעה זו מוסברת חלקית בצמצום פער הריביות.

רכישות המט"ח של הסקטור העסקי בשליש הראשון של השנה, המשיכו להגדיל את עודף הנכסים שלו במט"ח חשיפתו לייסוף השקל. יצוין כי במהלך שנת 2004 עבר המגזר העסקי מעודף התחייבויות במטבע חוץ לעודף נכסים במטבע חוץ.

משקי בית מכרו מט"ח נטו במהלך חודש אפריל, פעילותם בקרנות נאמנות המתמחות במט"ח המשיכה להיות אפסית. פעילותם המתונה של משקי הבית בולטת על רקע המשך הצמצום בפער הריביות והרפורמה במס.

משקיעים מוסדיים השקיעו בנכסים זרים בחו"ל בחודש אפריל סכום של כ- 130 מיליוני דולרים בעיקר במניות ובפיקדונות בחו"ל. פעילות זו מתרחשת על רקע החלתו, בתחילת 2005, של השלב האחרון של הרפורמה במיסוי, שביטל את האפליה במיסוי שהייתה קיימת לטובת ההשקעה מקומית על פני ההשקעה בני"ע זרים. ברביע הראשון של השנה השקיעו המשקיעים המוסדיים בנכסים זרים כחצי מיליארד דולרים.