מהבסטה לרשת הרביעית בגודלה

היקף המכירות של הרשת, הנחשבת למותג השני בחוזקו בתחום רשתות השיווק, נע סביב 1.4 מיליארד שקל

רשת "חצי חינם" היא הרביעית בגודלה בישראל, מבחינת היקף המכירות. לפי הערכות בענף המזון, היקף המכירות של הרשת נע בין 1.1 ל-1.4 מיליארד שקל בשנה. הנתח הכספי שלה בשוק רשתות המזון כולו הוא כ-5.2% ובשוק הרשתות הפרטיות כ-23%. שניים מארבעת סניפי הרשת נמצאים בחולון, סניף אחד נמצא בצומת ירקונים, והרביעי בראשל"צ.

ארבעת החנויות מחזיקות שטח מסחרי כולל של 24 אלף מ"ר. הסניף בחולון מחולל פדיון של כ-40 מיליון שקל בחודש, ביצועים שאין שני להם בשוק הישראלי. החנות השנייה בהיקף הפדיון בארץ שייכת אף היא לרשת. מדובר בחנות בצומת ירקונים, שהיתה בעבר "פיקנטי" של משה בדש, וכיום נאמד היקף מכירותיה בכ-18 מיליון שקל.

מנכ"ל הרשת, זקי שלום, מתכנן פתיחת שלוש חנויות גדולות נוספות. בעוד כחודשיים, צפויה להיפתח במערב ראשון-לציון "החנות הגדולה ביותר במזרח-התיכון", שתשתרע על שטח של כ-12 אלף מ"ר ותחליף את החנות הנוכחית בעיר. צי של אוטובוסים יביא לסניף החדש צרכנים מאזורים מרוחקים. בהוד השרון צפויה לקום בתוך כשנה חנות ענק, גם היא על שטח של כ-12 אלף מ"ר, וכן מתוכננת חנות נוספת באשדוד.

עסקי המשפחה התחילו בבסטה לפירות וירקות בשוק הכרמל, אותה הקים צברי קופרלי. בסוף שנות ה-80, התרחבה הבסטה לכדי חנות, ובצמוד לה פתח צברי מעין מינימרקט, שייחודו במכירת חומרי ניקוי ומוצרי טואלטיקה במחירים זולים. השלב הבא, מבחינת קופרלי, היה לייבא את המוצרים באופן עצמאי, בייבוא מקביל.

בראשית שנות ה-90, נכנסו לעסק המשפחתי גם בניו של צברי, ששי ומוטי קופרלי, והאחיין שלהם, זקי שלום. תחילה הם פתחו מחסן למוצרי ניקוי בחולון, שמכר בסיטונאות, ועד מהרה הפך המחסן למרכול, ומשם לרשת חנויות בשם "חצי חינם" וההמשך כבר ידוע. כיום, מחזיק צבי קופרלי בכ-67% ממניות החברה, ואילו מזל שלום, אשתו של זקי, מחזיקה ב-33% הנותרים. מוטי קופרלי וזקי מכהנים כמנכ"לים משותפים, כאשר זקי הוא הבוס בפועל. צברי קופרלי הוא הבעלים של הקרקעות עליהן בנויים רוב הסניפים.

סקר שערך באחרונה מכון "הגל החדש" עבור "גלובס", מצא כי "חצי חינם" נחשב למותג השני בחוזקו בתחום רשתות השיווק, אחרי "מגה", רשת הדיסקאונט של הריבוע הכחול, למרות שמחזור המכירות של הרשת הוא שישית משל מגה. זהו, כנראה, גם סוד ההצלחה של הרשת, שאינה משקיעה בפרסום רשמי, למעט שלטי הניאון האימתניים מעל כל סניף, ומסתפקת בהמלצות שרצות מפה לאוזן. מתברר, שדי בכך כדי "לעשות בית ספר" לרשתות השיווק הגדולות. חברת בלדי בע"מ מגדירה עצמה כ"זכיינית הגדולה המנהלת ומתפעלת מעדניות וקצביות בשר כשר בישראל".

בתום ה"רומן" עם חצי חינם, היא החלה להפעיל בסניפי ג'מבו את המעדניות, ובעיקר את מחלקות הבשר הטרי והארוחות המבושלות המוכנות. בחודש אוקטובר האחרון, הודיעה רשת קלאבמרקט על הקמת רשת מעדניות יוקרה עצמאיות כשרות בשיתוף עם חברת בלדי.