בגלל צ'קים חוזרים: משכירי הדירות מפסידים 20 מ' ש' בשנה

משכירי הדירות בארץ מפסידים מדי שנה 20 מיליון שקל כתוצאה מצ'קים חוזרים ומאי-עמידה בתנאי התשלום והסכם השכירות מצידם של השוכרים, כך עולה ממחקר שערכה חברת CIA - קרדיט איפורמיישן אסוסיישן, מקבוצת מנורה גאון. 6% ממשכירי הדירות נכוו ממקרה של החזרת צ'ק או איחור חמור בתשלום. ב-30% מהמקרים הללו לא הצליחו משכירי הדירות לגבות את הכסף מהשוכר. בחלק לא מבוטל ממקרי הצ'קים החוזרים שוכר הדירה נתן צ'קים שכלל לא שייכים לו.

במקרים רבים משכירי הדירות נאלצים גם לוותר על חודשי שכירות נוספים על מנת שהשוכר יסכים להתפנות מהדירה לפני תום החוזה ויאפשר לבעלים למצוא שוכר שיעמוד בהסכם. מספר המקרים הללו גדל ב-20% בשנים האחרונות.

שלושת הביטחונות הקיימים כיום בשוק למשכיר הדירות הם: החתמת ערבים, צ'ק ביטחון או ערבות בנקאית. פתרונות אלו אינם נותנים מענה אמיתי כאשר השוכר מתחמק מתשלום. במקרה של ערבים, עבור סכום של עד 60 אלף שקל, לא ניתן כלל לפנות אליהם בטרם מוצו כל הליכי הגבייה נגד החייב. במקרה של צ'ק ביטחון, התברר במקרים רבים כי הצ'ק שניתן, כמו גם הצ'קים עבור השכירות, בוטלו. במקרה של ערבות בנקאית עלותו גבוהה, וניתן להוציאו רק במקרה והשוכר מעמיד בטחונות לבנק.