קבלת פנים צוננת לתנובה: הפסד של 6.1 מיליון שקל לסלטי שמיר ברבעון

עיקר ההפסדים - עקב העברת מערך ההפצה לתנובה * בעלי השליטה בחברת המזון, גורביץ וראש, ניצלו לאחרונה את הזינוק במניה למכור למוסדיים מניות בכ-4 מיליון שקל

מניות חברת שמיר תעשיות מזון עלו במאות אחוזים מאז הועברה השליטה בחברה אשתקד לידי עצמון ראש ומשה גורביץ. השניים אף מימשו בחודש שעבר חלק קטן מאחזקותיהם באמצעות מכירה לגופים מוסדיים, והחזירו לעצמם את רוב השקעתם במניות החברה.

ברם, תוצאותיה העסקיות של יצרנית הסלטים המצוננים, מתקשות להצדיק, בינתיים, את עליית ערך החברה ומעלות סימני שאלה באשר לשיקולי המוסדיים שהשקיעו כ-4 מיליון שקל במניותיה. לאחר הפסד כבד של 4.8 מיליון שקל ב-2004, השנה הראשונה של שמיר תחת הבעלות החדשה, מציגה הברה שורה תחתונה עגומה אף יותר ברבעון הראשון של 2005 - הפסד של 6.1 מיליון שקל.

ההפסד העביר את שמיר לגרעון של 5 מיליון שקל בהון העצמי, מולו קיימת הלוואת בעלים בסך של 1.4 מיליון שקל. הגרעון בהון צפוי לקטון בחצי, עם השלמת הקצאת מניות לרכישת פעילותה של חברת מטבל, עיסקה שעליה דיווחה היום שמיר.

מדובר בקבלת פנים צוננת למדי לקונצרן המזון תנובה, שקיבל בחודש ינואר אופציה לרכישת 25% ממניות שמיר במחיר מימוש של 3 שקל (ותמורת סכום כולל של 5 מיליון שקל). בד בבד, העמידה תנובה הלוואה לשמיר בסך של 5 מיליון שקל, שתפרע בתשלומים חצי שנתיים שווים עד ליולי 2010 כנגד שעבודים על כל רכושה ונכסיה של החברה.

ההלוואה נועדה לממן את העברת ההפצה של מוצרי שמיר לרשתות שיווק וקמעונאים באמצעות מערך ההפצה של תנובה (שמצידה לא תפיץ מוצרים דומים שאינם מתוצרת החברה). תוקף ההסכם הוא למשך שלוש שנים ממארס 2005 והוא יוארך אוטומטית לתקופות נוספות בנות שנה, אלא אם יודיע מי מהצדדים על אי רצונו בחידוש ההסכם.

ההפצה עברה לתנובה

שמיר פועלת בשוק צומח, המוערך בחצי מיליארד שקל בשנה (סלטים מצוננים, בעיקר חומוס וחצילים, נצרכים ע"י 80% מהאוכלוסייה). בשוק פועלים שני יצרנים גדולים (אחלה של שטראוס וצבר של אוסם), שניים בינוניים (שמיר ומיקי) ועוד כמה עשרות יצרנים קטנים.

מחזור המכירות של סלטי שמיר עמד ברבעון הראשון על 15.3 מיליון שקל, קצת פחות מברבעון המקביל אשתקד. החברה מדווחת, כי הרווח הגולמי שלה נשחק ל-18.6% מהמחזור לעומת 26.7% ברבעון המקביל, כתוצאה מעליית מחירי חומרי הגלם ומכירות גדולות יחסית לשוק המוסדי שמתאפיינות ברווחיות נמוכה. ההפסד התפעולי של שמיר ברבעון עמד על 2.3 מיליון שקל לעומת 1.1 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בשבועיים האחרונים של חודש מארס, שבהם עברה החברה מהפצה באמצעות מפיצים עצמאיים להפצה באמצעות תנובה, מדווחת שמיר על עלייה משמעותית במכירות וברווח הגולמי, עקב תוספת של אלפי נקודות מכירה חדשות בשוק הקמעונאי מחד, והפסקת מכירות לגופים מוסדיים במחירים נמוכים מאידך, מגמה שנמשכה גם בחודשים הבאים.

שמיר מדווחת, כי מרבית מערך ההפצה הישן של החברה הופסק במהלך מארס, וכי כ-90% ממפיצים אלו הגיעו להבנות וסיכומים עם הנהלת החברה לסיום ההסכמים עמם ולרכישת זכויות בקווי ההפצה. החברה הפרישה סכומים לכיסוי חובות של לקוחות בעייתיים, שעקב המעבר להפצה ע"י תנובה מעכבים את תשלום חובותיהם בטענות שונות.

בסה"כ רשמה שמיר הוצאות אחרות של 3.4 מיליון שקל, ברובן הגדול עקב המעבר להפצה על ידי תנובה (הוצאות משפטיות, הפסדי הון כתוצאה מסגירת סניף, הפרשה בגין חובות לקוחות ומפיצים, הוצאות פרסום ויחסי ציבור, הוצאות עיצוב אריזות).

רכישת ייצור סלטי האבוקדו

עם פרסום הדו"חות הכספיים דיווחה היום שמיר על חתימת מזכר הבנות לרכישת פעילות ייצור אבוקדו וסלטי אבוקדו מידי השותפות מטבל אבוקדו. בתמורה לפעילות, המוערכת ע"י המוכרת ב-3.5 מיליון שקל, תנפיק שמיר למטבל 400 אלף מניות, בשווי שוק של 2.4 מיליון שקל.

מחזור המכירות של מטבל עמד אשתקד על 6.5 מיליון שקל, ושמיר מציינת כי החברה מייצאת את תוצרתה למדינות שונות, לרבות אנגליה, בלגיה, קנדה וארה"ב - חלק מהייצוא באופן עצמאי וחלק באמצעות מפיצים. בכוונת החברה להפעיל את הפעילות הנרכשת באמצעות חברה נפרדת, אליה תועבר פעילותה הנוכחית של שמיר בתחום האבוקדו.

השליטה בשמיר תעשיות מזון נרכשה על ידי משה גורביץ ועצמון ראש במארס אשתקד. השניים רכשו מידי שמעון דרייזין 40% מהון החברה תמורת 4.1 מיליון שקל (במחיר של 2 שקלים למניה - נמוך בכמעט 70% ממחירה הנוכחי).

מאוחר יותר רכשו כמות דומה של מניות מאחיו של שמעון, צבי, בסכום נמוך עוד יותר של 2.7 מיליון שקל (במחיר של 1.3 שקלים למניה), וכן הקצו לעצמם מניות נוספות במחיר של 1.6 שקלים למניה. באוקטובר 2004 רכשה שרה גלברג שליש ממניות השניים תמורת 1.2 מיליון שקל ולקיחת שליש מערבויות, ההלוואות והביטחונות אותם סיפקו גורביץ וראש לבנקים ולספקי החברה.

לאחר השלמת העסקה חלשו השלושה על כ-79% מהון החברה בחלקים שווים, אך גורביץ וראש ניצלו, כאמור, לאחרונה את עליית מחיר המניה בשוק, כדי להפיץ בחודש שעבר כ-12% מהמניות שהחזיקו למוסדיים, במחיר של 6 שקלים למניה, ובתמורה כוללת של 4 מיליון שקל - שהחזירה את רוב הקעתם בחברה.