מזוז אישר: המדינה תשלם לאחים עופר 570 מיליון שקל על הסכם בז"ן

סכום זה מהווה 10% משווי בז"ן; האחים עופר באמצעות החברה לישראל מחזיקים ב-26% ממניות בז"ן

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אישר למשרד האוצר לחתום עם האחים עופר, בעלי השליטה בחברה לישראל על הסכם בז"ן, לפיו תשלם המדינה לאחים עופר 570 מיליון שקל (120 מיליון דולר) לתקופת חתימת ההסכם.

סכום זה מהווה 10% משווי בז"ן, האחים עופר באמצעות החברה לישראל מחזיקים ב-26% ממניות בז"ן. לדעת המדינה חתימה על הסכם מול האחים עופר בהתאם לנספח ג' המתוקן היא החלופה הטובה ביותר. ביטול הסכם בז"ן עלול לגרום נזק כלכלי רב וזאת מבלי להבטיח את חזרת הנכסים של בז"ן לידי המדינה.

המדינה הגישה אתמול בערב את תגובתה לבג"ץ במסגרת עתירה של התנועה לאיכות השלטון לבטל את הסכם בז"ן שנחתם בתקופתו של החשכ"ל לשעבר, ניר גלעד. בז"ן מוחזקת כיום על ידי המדינה 74% ועל ידי החברה לישראל 26%.

ההסכם המקורי נחתם בדצמבר 2002 ומטרתו היתה להסדיר את מערכת היחסים בין בז"ן לאחים עופר לאחר תום תקופת הזיכיון. על פי ההסכם המקורי תשלם המדינה 570 מיליון שקל (שהם 120 מיליון דולר) ערב גיבוש ההסכם.

בין המדינה לחברה לישראל היתה מחלוקת משפטית עקרונית לגבי המשמעות של תום הזיכיון. המדינה סברה כי בתום תקופת הזיכיון תחזיר החברה לישראל את אחזקותיה בבז"ן ללא תמורה. לדעת החברה לישראל היא זכאית לתמורה ביחס לשווי השוק של החברה בהתאם לאחזקותיה.

היועץ המשפטי לממשלה ממליץ לבחון את ההסכם בראיה רחבה כחלק מהמהלך הכולל להסדרת הפרטת בתי הזיקוק. "לא ניתן, למעשה, לפצל ולהפריט את החברה, כפי שהחליטה הממשלה, וזאת כיוון שלא ניתן למכור את בז"ן כל עוד קיימת מחלוקת משפטית לגבי מעמד הנכסים.

עיכוב המהלך והמשך המונופול ואי היעילות בתחום זה יביא נזק למשק המוערך ב-200 מיליון שקל בשנה". היועץ המשפטי ימליץ לאשר את הסדר בז"ן. מזוז מציין, כי תוצאה זו אינה משקפת את התוצאה האופטימלית אך זוהי החלופה הטובה ביותר בהתאם לאילוצים.

בז"ן, והחברה לישראל אמורים להגיש את תגובתם לבג"ץ בתוך שבוע והדיון בעתירה יידון בסוף החודש.