"שטרן": שר האוצר הגרמני, נגיד הבונדסבנק ואנליסטים דנו בפרישה של גרמניה מהאיחוד המוניטרי

אנליסטים גרמנים דוחים את השמועות על קריסה אפשרית של האיחוד המוניטרי האירופי, לאור דחיית החוקה האירופית השבוע על ידי אזרחי צרפת והולנד

אנליסטים גרמנים שפכו היום (ה') מים צוננים על השמועות שהאיחוד המוניטרי האירופי עשוי לקרוס, לאור דחיית החוקה האירופית השבוע על ידי אזרחי צרפת והולנד. עם זאת, החששות סייעו להחליש את האירו והוא נסחר לקראת שפל של 8 חודשים מול הדולר, תוך שהוא קובע הבוקר רמה של 1.22030 דולר לאירו.

"קריסה של האיחוד המוניטרי האירופי איננה תרחיש מציאותי", אמר כלכלן של הבנק הגרמני, קומרץ בנק, כריסטופר בלץ, בראיון לאתר EU אופזרברס. "עם זאת, לאור הלך הרוח הנוכחי בשוק, כולם זינקו על החדשות האחרונות. גם אם אחר כך היו מכחישים את זה, השוק עדיין היה חושב שאם יש עשן, יש אש".

המגזין הגרמני שטרן פרסם אתמול ידיעות על פגישה שנערכה לאחרונה בין שר האוצר הגרמני, האנס היישל, נגיד הבונדסבנק, אקסל ובר, ואנליסטים מן המגזר הפרטי בגרמניה. על פי הידיעה, משתתפי הפגישה דנו בפרישה אפשרית של גרמניה מהאיחוד המוניטרי.

ברלין והבנק המרכזי הגרמני הכחישו את הידיעה. אנליסטים בבנקים המובילים בגרמניה טענו שמה שבאמת קרה היה שאחד מהכלכלנים מהמגזר הפרטי, שהשתתף בפגישה, הזכיר את האפשרות למשבר באיחוד המוניטרי האירופי ועצם הנוכחות של פקידי רמי דרג נתנה לשמועה זו משקל שאינו במקומו.

"לא הייתי לוקח את זה ברצינות", אמרה קלאודיה ברויר כלכלנית בדרזנר בנק. "ישנה אולי רכבת של מחשבות שמתחילה עם - איך אנחנו יכולים להתמודד עם האבטלה? אם תהליך ליסבון איננו מספק, אולי עלינו לנטוש את אמנת מאסטריכט? הליכת צעד אחד קדימה, אם אין עוד אמנה, מדוע עלינו להמשיך לקיים את הבנק המרכזי האירופי? ואם אין בנק מרכזי אירופי, אין אירו. מנקודת המבט של היום, אנחנו מאוד רחוקים מתסריט זה".

המקור בקומרסבנק הוסיף שבעוד ישנה תחושה פופולרית בגרמניה שעל המדינה לחזור לדויטשמרק, זוהי רק תגובה קצרת טווח להיחלשות המשק הגרמני. "אם תהיה התאוששות בצמיחה או בתעסוקה, התוצאה בסקרי דעת קהל תהיה שונה לחלוטין" אמר בלץ.

אנליסט גרמני נוסף הסביר ש"זה יהיה יקר מאוד" לחזור לדויטשמרק ו"השוק יחזור בקרוב לעסקים רגילים, כולם יראו כי קיימת מחוייבות איתנה לאירו".

הבנק המרכזי האירופי הדגיש כי קיומו של האיחוד המוניטרי האירופי יחייב פתיחה מחדש של המשא ומתן של האמנה הנוכחית באמצעות ועידה בין ממשלתית. "האמנה בנויה כך שאין זו בכלל אופציה", כך אמר גורם בבנק.

בינתיים, וים דיזנברג, הנגיד לשעבר של הבנק המרכזי האירופי, יצא אף הוא בביטויי תמיכה באירו בעקבות ההצבעה אתמול בהולנד נגד החוקה, ואמר ש"אף אחת מהאמנות הישנות (האמנות של מאסטריך, אמסטרדם וניס) כמו גם אף אחת מהאמנות החדשות אינן נוגעות במצב ובמעמד של הבנק האירופי. הבנק המרכזי האירופי ימשיך בעסקים כרגיל".

ברויר הוסיפה ש"אי אפשר לדבוק במודל החברתי האירופי ללא צמיחה ותעסוקה. הדרך היחידה שזה אפשרי היא לדחוף קדימה את אמנת ליסבון".

ההצבעה אתמול בהולנד, וזו שבצרפת ביום ראשון השבוע, יפגעו בניסיונות העברת התקציב הבא של האיחוד האירופי ואפשר שעד המחצית השנייה של 2006 לא יהיה אפשר לדון בתקציב הבא של האיחוד לחמש השנים הבאות.