סם זל יוצא נגד המגמה: מזרח אירופה אינה טובה להשקעה בנדל"ן מניב

איל הנדל"ן שהתחיל כמנהל מעון סטודנטים: דווקא דרום אמריקה מייצגת ביקושים ללא גבול

"מזרח אירופה טובה לחברות קבלניות, אך לא להשקעה בנדל"ן מניב. אני מעדיף להשקיע באמריקה הלטינית ואולי גם במזרח התיכון". כך אמר היום (ה') איל הנדל"ן היהודי-אמריקני, סם זל, במפגש עם שר השיכון, יצחק הרצוג, וראשי ענף הנדל"ן בארץ.

זל הגיע לארץ כדי לקבל תואר ד"ר כבוד מהמרכז הבינתחומי בהרצליה. זל ציין, שהוא בוחן השקעה בארץ, אך לא היה מוכן לפרט היכן ובאיזה פרויקט הוא מתכוון להשקיע.

זל הוא איש הנדל"ן הגדול ביותר בארה"ב עם נכסים בהיקף 45 מיליארד דולר, קצת פחות מתקציב מדינת ישראל. הונו האישי מוערך ב-2.2 מיליארד דולר.

לדברי זל, במזרח אירופה הרוויחו היזמים הראשונים שהגיעו למדינה, כשעוד היה מחסור ביחידות דיור ובנדל"ן מניב. גלי היזמים שבאו אחריהם מרוויחים הרבה פחות.

לדבריו, דווקא השוק הדרום אמריקני מייצג ביקושים שאין להם גבול. כך למשל, החברה שלו פועלת ב-23 אתרים במקסיקו. זל אומר שגם בלוב יש קילומטרים רבים של חופי ים לא מפותחים הקוראים ליזמים.

באשר לקרנות הריט המתוכננות בארץ, אומר זל, שיש להקים אותן בשקיפות מרבית, ולהימנע ככל האפשר מניגודי עניינים. בארה"ב מגלגלות קרנות הנדל"ן 370 מיליארד דולר בתשואה ממוצעת של 5% בשנה, והן נחשבות לאפיק השקעה יציב וסולידי.

זל התחיל את הקריירה שלו כמנהל מעון לסטודנטים. פריצת הדרך הגדולה שלו היתה בסוף שנות ה-60 אז קנה נדל"ן במקומות נידחים בארה"ב. לדבריו, בעוד שהיפאנים קנו מכל הבא ליד בערים מרכזיות, הוא התמקד במקומות שאיש לא שמע עליהם.