תפנית בעמדת מע"מ בעניין משטר הכוכביות: המדינה הסכימה לתת פטור מס במקור לחברה שסומנה בכוכבית

המדינה נענתה לדרישת חברת פ.י.א נגד רשויות המס; בהמלצת ביהמ"ש משכו השניים את עתירתם

המדינה הודיעה היום (ב') במהלך דיון בשתי עתירות שעניינן משטר הכוכביות במחשבי מע"מ, כי הכוכבית בעניינה של עותרת לבג"ץ לא תמנע את הוצאתו של אישור על פטור מס ניכוי במקור.

בכך למעשה נענתה המדינה לעתירה שהגישה חברת פ.י.א תעשיות ותקשורת בע"מ נגד רשויות המס.

הדיון שהתקיים היום בהרכב השופטים מישאל חשין, אשר גרוניס ויהונתן עדיאל, עסק בשתי עתירות שעניינן משטר הכוכביות.

בעתירה הראשונה שהוגשה בעניין על-ידי עו"ד יעקב קסטל, הציעו השופטים לקסטל למחוק את העתירה, שכן הוא לא עתר בשמו של נישום שנפגע ממשטר הכוכביות, אלא הגיש את העתירה בשמו. השופטים קבעו, כי אין לו מעמד בבג"ץ ובעקבות כך קיבל קסטל את ההצעה ומשך את עתירתו.

העתירה השנייה הוגשה באמצעות אבי גרוס, ודיון בעניינה התנהל לאורך שעתיים. בסופו של הדיון הודיעה המדינה, כי כוכבית המסומנת ליד שמה של חברת פ.י.א לא תמנע ממנהל מס הכנסה להוציא אישור על פטור מס במקור.

עתירה ראשונה בנושא הוגשה בנובמבר 2003, כשעו"ד יעקב קסטל ביקש לבטל מה שכינה משטר הכוכביות בשלטונות המס - מנהל מע"מ יכול לסמן כוכבית לנישום ברשת המשותפת לו ולמס הכנסה, ופקיד השומה לא יכול להנפיק לו אישור מס במקור.

בעתירה השנייה, שהוגשה ע-ידי חברת פ.י.א באמצעות עו"ד אבי גרוס, צוין שמחזור החברה החודשי בשנה האחרונה היה 700 אלף שקל, ובשל מתח רווחים נמוך ניתן לה ניכוי במקור של 2%, כשבהמשך בוטל תשלום המקדמות.

באפריל סומנה החברה בכוכבית, לאחר שמע"מ פתח בחקירה נגדה, ובעקבות כך קיבלה אישור זמני כל חודשיים. מנהל מע"מ לא הגיב בעתירה, ובעקבות כך הוצא צו ביניים.

בתגובת המדינה לעתירה, אמר מנהל מע"מ, כי אישור לניכוי במקור ניתן רק למי שהשלטונות נותנים בו אמון, ולא ניתן להנפיקו למי שהפר את חוקי המס באופן תדיר, ולא צפוי שימלאם בעתיד.

לדברי המדינה, יש לבחון את התנהגות הנישום בעבר, כנאמן של רשויות המס לצורך תשלום מס אמת. כשקיים ספק אם אפשר לגבות ממנו בסוף שנת המס, מפעיל פקיד השומה שיקול דעת זהיר.

יצויין, כי נגד פ.י.א תעשיות התנהלה חקירת מע"מ ובעקבות כך הוספה הכוכבית ליד שמה. בג"ץ קבע היום, כי כל עוד לא תתקבל החלטה באותה חקירה, לא ימנע פקיד השומה את הוצאת הפטור המבוקש.

בעקבות כך, הציעו השופטים לגרוס למשוך את עתירתו וכאמור זו נמחקה ללא צו להוצאות. (בג"ץ 11179/04). (בג"ץ 10781/04).