עיריות קרית ים ועכו לבג"ץ: לבטל את החוק המאפשר תעריפי ארנונה מופחתים למפעלי נשק

בשטח שתי העיריות נמצא מפעל של רפאל העוסקת בייצור נשק; טוענות כי החוק נוגד את עקרונות היסוד של המשפט בארץ

עיריות קרית ים ועכו עתרו לבג"ץ בבקשה לבטל את החוק שהתקבל בכנסת ואשר איפשר קביעת תעריפים מופחתים של ארנונה על מפעלים לייצור נשק. שתי העיריות טוענות, כי החוק איננו חוקי והוא נוגד את עקרונות היסוד של המשפט בארץ בהתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

ב-29 במארס השנה התקבל בכנסת החוק המפחית את דמי הארנונה על מפעלים לייצור נשק עד כדי 10 אג' למטר מרובע. בשטח שתי העיריות נמצא מפעל של רפאל העוסקת בייצור נשק. גם התעשייה הצבאית היא מפעל העוסק בייצור נשק, ולכן היא צורפה גם כמשיבה לעתירה.

עירית קריית ים אומרת, כי בשטחה מצוי שטח של 340 דונם המחוייב בדמי הארנונה לפי תעריף של קרקע תפוסה בשיעור של 4.46 שקל למטר. כך מחוייבת רפאל בכמיליון וחצי ארנונה בשנה. בשטח שיפוטה של עכו מצוי מפעל של רפאל בשטח של 440 דונם המחוייבים בכ-5 שקל למטר מרובע בסך הכל של 2.28 מיליון שקל.

רפאל טוענת, כי שטחו הכולל של המפעל בחזקתה עולה על 6,500 דונם ולכן על פי החוק יש לחייב אותה בתעריף של 10 אג' למ"ר. כך יוצא שרפאל מבקשת לשלם 2% בלבד מהתעריף המשולם על ידה כיום. יצוין כי החוק אומר שמתחת ל-6,500 דונם ישולמו דמי ארנונה של שקל אחד למ"ר.

העותרות אינן מקבלות את פרשנותה של רפאל ביחס לגודל המפעל וכן טוענות כנגד החוק עצמו. כך למשל על פי החוק החדש תשלם רפאל ארנונה של 34 אלף שקל בלבד לעיריית קרית ים ולעיריית עכו תשלם 44 אלף שקל בלבד.

העותרות טוענות, כי ההליך שבו התקבל החוק היה פגום וכן בחוק נפל פגם חוקתי בשל היותו נוגד את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

העותרות טוענות, כי הליך חקיקתי של החוק נעשה בהליך חפוז אשר במקרים אחרים לא עמד בביקורתו של בג"ץ.

נטען עוד, בפני חברי ועדת הכספים הוצגה תמונה שגויה ומוטעית לפיה החוק איננו משנה באופן מהותי את תעריפי הארנונה מה שלא הוצג בפני ועדת הכספי הוא ששתי הרשויות עומדת להפסיד בעקבות החוק כ-4 מיליון שקלים בשנה. (בג"ץ 5271/05).