ביהמ"ש לטובת העובדים הזרים: יש לצמצם את ימי המעצר המותרים לפי חוק הכניסה לישראל

"יש להביא שוהים בלתי חוקיים בפני בית הדין לביקורת משמורת - לא יאוחר משבועיים מיום תחילת החזקתם במעצר"

"יש צורך לצמצם את מניין הימים שנקבעו בחוק הכניסה לישראל, יש לשאוף ולקוות לשינוי החוק וצמצום ימי המעצר המותרים לפיו" כך קובע בית משפט השלום בת"א.

השופטת נועה גרוסמן, התייחסה לחוק הכניסה לישראל, הקובע מפורשות, כי "יש להביא שוהים בלתי חוקיים, בפני בית הדין לביקורת משמורת שוהים בלתי חוקיים, לא יאוחר משבועיים מיום תחילת החזקתם במעצר". היא הביעה תקווה, כי המחוקק ייתן דעתו על הצורך לצמצם את מניין הימים שנקבעו בחוק הכניסה לארץ, אז בשנות ה-50 של המאה הקודמת, תוך התאמתם לימינו אנו. לדעתה יש לשאוף ולקוות לשינוי החוק לצמצום ימי המעצר המותרים לפיו.

השופטת התייחסה לסוגיה זו במסגרת פסק דין בו חייבה את המדינה לפצות עובד זר אזרח ניגריה בגין כליאתו לשווא במשך 13 יום. המדינה חוייבה לפצות את התובע בתשלום של 13 אלף שקל לפי תחשיב של 1000 שקל לכל יום כליאה. סכום הפיצויים יישא הפרשי ריבית והצמדה, מיום הגשת התביעה בינואר 2004.

המדינה חוייבה לשלם לתובע הוצאות בסך 10 אלף שקל. עניינו של התובע נדון בפני בית הדין לביקורת משמורת שוהים בלתי חוקיים, בחלוף 11 יום מיום מעצרו.

השופטת קבעה, כי תקופה זו כשלעצמה תואמת את הוראות החוק. בפסק הדין נקבע, כי לא היה מקום כלל לעצור את התובע שכל חפצו היה קבלת עזרה ספציפית וברורה והמעצר כולו היה מיותר ופסול מראשיתו. (ת.א 15395/04).