ועדת המכרזים של 531 שוקלת מענק הקמה של 60% מגובה הפרויקט

עלויות הביצוע של הכביש, מבלי לשלב בתוכו את פרויקט רכבת הפרברים שתעבור באותו תוואי, תתייקר ב-319 מיליון שקל

ועדת המכרזים הבינמשרדית לפרויקט 531 שוקלת מתן מענק הקמה בשיעור של 60% מגובה הפרויקט. כך נודע ל"גלובס".

משרד האוצר ומשרד התחבורה בוחנים את אופן קידום כביש 531. בתחילה נבחנו ארבע אופציות: קידום הפרויקט כמכרז בשיטת מכרזי ה-BOT, בדומה לכביש חוצה ישראל; קידום הפרויקט במכרז PFI, בדומה לכביש 431; קידום הפרויקט כפרויקט תקציבי; וקידום הפרויקט בשיטת PFI בו ישולם מענק הקמה גבוה יחסית - 60%.

במקור ביקש משרד האוצר לקדם את הפרויקט בשיטת BOT, אך על רקע עבודה שהוכנה על-ידי סמנכ"ל כלכלה במשרד התחבורה, צ'רלי סלומון, בה נקבע כי קידום כביש 531 ככביש BOT אינו יעיל כלכלית, ירדה אופציה זו מהפרק.

ועדת המכרזים בראשות צביקה חלמיש ביקשה לקדם את הפרויקט כפרויקט PFI. יוזמה זו נתקלה בקושי לאור עמדת אגף התקציבים, שמבקש לקדם את הפרויקט כפרויקט תקציבי. אגף התקציבים טען, כי פרויקטים המקודמים בשיטת ה-BOT יוצרים קשיחות תקציבית לתקופה ממושכת.

מצד שני תומך אגף החשכ"ל בגיבוי הצוות המקצועי במשרד התחבורה, בקידום הפרויקט ב-PFI. באגף החשכ"ל במשרד האוצר, לאור הצלחה במכרז בפרויקט 431, ישנה מוטיבציה רבה לקדם את הפרויקט באותו אופן. ועדת המכרזים מבקשת לפרסם את המכרז לשלב המיון המוקדם בתוך חודש לאחר הכרעה לעניין אופן פרסום המכרז.

כביש 531 הוא כביש רוחב שאמור לחבר את התנועה מכביש החוף (כביש מס' 2) לכביש חוצה ישראל במחלף חורשים. אורכו 12.5 ק"מ והוא כולל 11 מחלפים.

פרויקט 531 מתייחס רק לחלקו המערבי, מצומת רעננה דרום ועד לחיבור כביש החוף, במחלף שפיים. מעבר לחשיבות התחבורתית של הפרויקט, נדרשת ועדת המכרזים להכריע במהירות בעתידו של הפרויקט, כיוון שאם המכרז לא יפורסם בתוך זמן קצר עלולה עלותו להתייקר ב-319 מיליון שקל. כפי שפורסם בגלובס נדל"ן לפני מספר חודשים, עלויות הביצוע של כביש 531, מבלי לשלב בתוכו את פרויקט רכבת הפרברים, שתעבור באותו תוואי, תייקר את הפרויקט ב-319 מיליון שקל.

שר התחבורה, מאיר שטרית, אמר לגלובס, כי כרגיל האוצר מעכב פרויקטים. לדבריו, פקידי האוצר רבים עם עצמם ומשמעות הדבר הוא כי פרויקט חשוב מתעכב.

שטרית ציין, כי שיטת ה-PFI מוכיחה את עצמה במחיר הנמוך לביצוע, במהירות הביצוע ובאיכות. "פרויקטים בתשתית שמקודמים בשיטת PFI יכולים להגדיל עד פי 20 את ההשקעות בתשתית ביחס להשקעות בתקציב השוטף", אמר.

נציגי הממשלה בפרויקט אומרים, כי נעשה מאמץ גדול לפרסם במהירות את שלב המיון המוקדם (ה-PQ) כבר ביולי.