הפיל של הודו

מעולם לא הייתה בארה"ב אימפריה תאגידית שעוצמתה היחסית התקרבה לזו של טאטא ההודית - עם מחזור של 14 מיליארד דולר ו-91 חברות בנות ב-7 תחומים מרכזיים * עכשיו, כשהודו יצאה מן הנמנום שלה וטאטא עצמה אפקטיבית יותר, השמיים הם הגבול עבור שתיהן > תומאס דונלן, בארונ'ס

גם בימי הזוהר של הקפיטליזם האמריקני, מעולם לא הייתה בארה"ב אימפריה תאגידית דומה לטאטא, הקבוצה המשפחתית ההודית. קבוצת טאטא מחזיקה, במונחים הודיים, את פורד מוטור, יו.אס סטיל, ג'נרל אלקטריק, יבמ, איי.טי אנד טי, מייסי'ס, A&P וג'נרל פודס ביחד - וזאת בתקופה שבה כל אחת מן החברות הללו מגיעה לשיא הצמיחה וההזדמנויות שלה.

אם הודו תנער מעליה את מורשת האנטי-צמיחה שלה ותתפתח בשנים הבאות, ורוב הסימנים מעידים שאכן כך תעשה, ישגשגו קבוצת טאטא וחברת האחזקות שלה, Tata Sons, במידה שלא תאומן. מדינה מתפתחת זקוקה לכל מה שחברות טאטא מספקות: מכוניות, משאיות, אוטובוסים, פלדה, ציוד בנייה, ציוד הנדסי, שירותי מחשוב, חשמל, תקשורת מקומית ובינלאומית, תיירות, חנויות קמעונאיות, חנויות מזון ועיבוד מזון.

טאטא סאנס (בני טאטא) היא חברה פרטית עם 91 עסקים שונים ומחזור שנתי של 14 מיליארד דולר. מניותיה מוחזקות על-ידי שפע של קרנות משפחתיות וקרנות צדקה. ראטאן טאטא, הפטריארך של המשפחה, אמר בעבר שהוא שוקל הנפקה ציבורית של חלק קטן מטאטא סאנס. כך, הוא יגייס הון לתשלובת, יעלה את ערך הקרנות המחזיקות בקבוצה, ויהפוך את טאטא לאור זוהר בעיני משקיעים.

בינתיים, משקיעים אמריקנים יכולים לרכוב על קבוצת טאטא באמצעות תעודות הפקדון האמריקניות שלה (ADR), הנסחרות בניו יורק. חלק מהן, בייחוד ה-ADRs של חטיבות הרכב והטלקום של טאטא, עשויים לשמש כהימור אטרקטיבי על הצמיחה הכלכלית של הודו.

לרוע מזלם של משקיעים שאינם הודים, לא קל להשקיע דולרים, אירו, ליש"ט או יאן בהודו עצמה. למדינה יש אמנם כמה בורסות מפותחות היטב, ולקבוצת טאטא יש 32 חברות בורסאיות, אבל ממשלת הודו עדיין חוששת לאבד שליטה בחברות הודיות מכל מגזרי הכלכלה. הודו, שהייתה במשך מאות שנים יהלום בכתר של מישהו אחר (הבריטים - המערכת), חוששת לחזור למצב כזה מבחינה כלכלית. לכן, משקיעים זרים אינם יכולים לרכוש באופן חוקי מניות בבורסות של הודו. רק הודים שחיים בחו"ל ומוסדות זרים, כמו קרנות נאמנות, יכולים להשקיע ישירות בחברות הבורסאיות ההודיות מחו"ל.

עם זאת, משקיעים זרים יכולים, כאמור, לרכוש תעודות פיקדון אמריקניות וגלובליות של חברות בקבוצה בארה"ב ובשווקים רבים אחרים ברחבי העולם. לטאטא מוטורס, שמייצרת מכוניות, טנדרים ומשאיות, ול-וידש סנקאר ניגאם, חברת טלקום, יש ADRs שנסחרות בבורסת ניו יורק. חברות טאטא שיש להן תעודות פקדון גלובליות (GDRs) הן טאטא תה ואינדיאן הוטלס בבורסת לונדון וטאטא סטיל וטאטא פאואר (תחנות כוח) בבורסה של לוקסמבורג.

המהפך של הודו

אימפריית טאטא השתנתה ללא הכר מאז שראטאן טאטא ירש את הניהול מדודו אר.ג'יי.די. טאטא ב-1991 - במקרה אותה שנה בה החלה ממשלת הודו לנוע לכיוון כלכלת שוק ליברלית, תוך צמצום סבך הרגולציה ששרר במדינה זו עד אז. לפני 1991, קבוצת טאטא וחברת האחזקות שלה נחשבו לעוד אימפריות עסקים מהסוג האסיאני הישן - חברה עם ניהול מרכזי חלש, המתקשה להשתלט על אינספור המכובדים מחזיקים בה, מלאת הוד והדר אבל ריקה מניהול דינמי. חברת האחזקות טאטא סאנס וקרנות הצדקה השונות של המשפחה, דיללו את אחזקותיהן ברבות מן החברות בקבוצה.

בניצוחו של ראטאן טאטא, החל הניהול הריכוזי להתחזק והכיוון נעשה ברור יותר. הוא הוציא את הקבוצה ממגזרים שבהם היא לא הייתה תחרותית, כמו טקסטיל ומלט, והשקיע עוד הון משפחתי במגזרים שלהערכתו גילמו יותר הבטחה.

דווקא על רקע עודף כושר הייצור העולמי של כלי רכב, ראטאן טאטא סבר ועדיין סבור, שתעשיית הרכב היא מגזר מבטיח. היכן שמשקיעים מערביים רואים מגזר קפוא שמקולל על-ידי עודף היצע, הוא רואה הזדמנות ותעשיה צומחת, מנקודת מבט הודית.

החברה שהיא כיום טאטא מוטור ייצרה בעבר משאיות, אוטובוסים וציוד בנייה, והיא מחזיקה עדיין ב-60% משוק הרכב המסחרי בהודו. אבל בהוראת ראטאן טאטא, חברת הרכב השיקה את מכונית הנוסעים הראשונה שתוכננה כולה בהודו ב-1997. אחרי התחלה קצת קשה, דגם המכונית הקטנה אינדיקה והדגם הבינוני אינדיגו, מהווים כיום כ-25% מהשווקים שלהם בהודו. יחד עם תחומי הפעילות האחרים, טאטא מוטור מחזיקה ב-16% משוק הרכב ההודי. השוק הזה צמח אשתקד ב-17%, והיקף המכירות של טאטא צמח ב-27%.

טאטא מוטור (סימול: TTM), עם שווי שוק של 3.5 מיליארד דולר, היא חברת טאטא הגדולה ביותר שזמינה למשקיעים האמריקנים. תעודות הפקדון שלה נסחרות בבורסת ניו יורק מאז ספטמבר אשתקד. בשנת העסקים שהסתיימה במארס היא דיווחה על הכנסות בסך כ-4 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 32% , ועל רווח של 283 מיליון דולר - 79 סנט למניה - עלייה של 41% במונחים דולריים. תחזית הקונצנזוס ל-2006 היא רווח של 90 סנט למניה. ה-ADRs נסחרות כעת בקצת מתחת ל-10 דולר, באמצע טווח מחיר של 12.25 ו-8.65 דולר מאז ספטמבר.

טאטא מוטורס תשלב לתוכה בקרוב את טאטא פייננס כחטיבה בבעלות מלאה, והיא מתכננת לממן ללקוחות, באמצעות אשראי, רכישות של 40% מכלי הרכב שלה בעוד כמה שנים, לעומת 185 בלבד כיום. החברה בהחלט הפיקה לקחים ממה שהתרחש בארה"ב ובמדינות נוספות: חברות האשראי אפשרו לכל סוחר רכב להציע ללקוח מימון עם מקדמה פעוטה, ותשלומים חודשיים שהלקוח יכול להרשות לעצמו.

טאטא מוטורס עדיין מתאוששת מן השותפות בישת-המזל עם קבוצת רובר, שפשטה רגל בבריטניה. היא הזהירה את המשקיעים מפני צרות בהמשך הדרך - תחרות מתגברת וירידה בשוק הרכב המסחרי, וכמובן אפקט מחירי הבנזין הגבוהים יותר. למרות זאת, החברה עדיין ממשיכה בתוכנית ההשקעה החמש-שנתית שלה, שהושקה באפריל 2004, בהיקף של 1.35 מיליארד דולר. תוכנית זו כוללת השקה של דגם בסיסי במחיר 2,000 דולר. אם הדגם יצליח, הוא עשוי להפוך לפורד טי-מודל של מאה ה-21 בעולם המתפתח.

ההיי טק של טאטא

המשקיעים המוסדיים בעולם, שחוששים מתעשיית הרכב, מתלהבים הרבה יותר מחברה היי-טקית יחסית באימפריית טאטא: טאטא שירותי ייעוץ (TCS). החברה הזו היא אחת השחקניות הגדולות במהפיכת מיקור-החוץ בהודו, והיא מספקת מוקדי שירות טלפוני וייעוץ בתהליכים עסקיים על בסיס חוזי. הצלחה גדולה עוד יותר של חברה זו, היא בתחום תוכנה ייעודית לחברות גדולות, בייחוד בארה"ב. כ-60% מהכנסות טאטא שירותי ייעוץ מגיעות כיום ממיזמים בצפון-אמריקה.

ההנפקה הציבורית הראשונה של TCS בשנה שעברה בבורסת בומביי, גייסה יותר ממיליארד דולר עבור טאטא סאנס והקרנות הפילנטרופיות המשפחתיות, כמחצית מהסכום הזה ממשקיעים מוסדיים זרים. משקיעים פרטיים זרים יוכלו להשתתף בקרוב: בעוד כמה חודשים, טאטא שירותי ייעוץ צפויה לרשום למסחר ADRs שלה, כנראה בנאסד"ק או בלונדון. קבוצת טאטא אומרת שהיא תשלב בקרוב עוד חברות טכנולוגיית מידע למיקור-חוץ לתוך TCS.

TCS טיפלה בעסקאות וסיפקה מערכות ניהול לבנקים, חברות ביטוח וגם בורסות ברחבי העולם. לחברה יש לקוחות ב-33 מדינות, שהגדולה בהן, בהרבה, היא ג'נרל אלקטריק. מגזרים אחרים שהיא עובדת בהם הם תחבורה, טלקום, מדיה, קמעונאות, שירותי בריאות ונסיעות. היא מעסיקה 45,714 עובדים, ש-31% מהם גוייסו בשנה שחלפה.

כחברת טכנולוגיית המידע הגדולה ביותר בהודו, TCS מקבלת יחס סוער מאוד מן המשק ההודי. כאשר החברה הפתיעה באפריל את המשקיעים עם רבעון רביעי מאכזב, שבו הרווחים ירדו בשליש ביחס לרבעון הקודם, מנייתה ירדה בכמעט 15% בין ה-19 ל-21 באפריל. אבל המניה, שנסחרת כעת ב-1,277.2 רופיות (29.30 דולר), עדיין נסחרת ב-50% מעל מחיר ההנפקה שלה.

גם אחרי הרבעון הרביעי החלש יחסית, הרווח בשנת העסקים 2005 צמח ב-37%. ההכנסות צמחו ב-36% ל-2.25 מיליארד דולר. האנליסטים צופים צמיחה דומה גם בשנים הבאות.

חטיבת הטלקום, וידש סאנקאר ניגאם (VSNL), אינה מושכת תשומת לב המונית כמו TCS, אבל ייתכן שהיא מציעה הזדמנויות היי-טק מעניינות יותר. התעודות שלה נסחרות בבורסת ניו יורק בסימול VSL. החברה הזו הייתה חברת תקשורת הכבלים והלוויין הבינלאומית הממשלתית של הודו, עד שהופרטה בחלקה והחלק המופרט נרכש על-ידי טאטא אינדיקום. VSNL מפעילה כיום רשתות תקשורת לטווחים ארוכים ולסלולר לאורכה ולרוחבה של הודו, והיא ספקית האינטרנט המובילה. הממשלה מחזיקה עדיין בכרבע מהמניות.

ה-ADRs של החברה עלו בכ-60% בשנה שחלפה, והסיכויים של החברה נראים ורודים יותר ויותר. בחודש שעבר, VSNL קיבלה את אישור המפקחים בארה"ב לרכוש את מערכת הכבל הימי של טייקו אינטרנשיונל (שנבנתה והוחזקה לפני כן על-ידי AT&T). למרות שהמערכת הזו בנויה מכ-55,000 ק"מ של כבלים שהונחו על קרקעית האוקיינוסים בעלות של 3 מיליארד דולר, VSNL קנתה אותם במחיר של 130 מיליון דולר בלבד. הנה הסינרגיה: טאטא שירותי ייעוץ מספקת את כל שירותיה דרך הכבלים הללו. למעשה, כל מיקור-החוץ של טאטא, לא היה קיים ללא הכבלים הבינלאומיים, ומיקור-החוץ הזה מניב את התעבורה שהופכת את הכבלים הללו רווחיים לבעליהם. *