נאום הפתיחה של מדינול במשפט נגד בוסטון יישמע היום בניו-יורק

המשפט נגד בוסטון צפוי להימשך 5 שבועות * במקביל יימשכו הליכי הגישור * הערכות: מדינול תדרוש פיצוי של לפחות 1.5 מיליארד דולר

לא פעם שתי החברות האלה שלפו שפן מהכובע ברגע האחרון, אבל אם הכול ילך לפי התוכניות, היום בבוקר (שעון ניו יורק) ייפתח המשפט העיקרי במסגרת הסכסוך העסקי בין בוסטון סיינטיפיק למדינול. מחר יתייצבו הצדדים בפני השופט אלווין ק. הלרסטיין בביהמ"ש המחוזי בניו יורק (מחוז דרום), להליך שצפוי להיות מהיר יחסית. לפי אינדיקציות קודמות שנתן השופט המשפט יימשך כחמישה שבועות ובסופו יינתנו התשובות לשאלה שמלווה את שתי החברות הללו כבר שנים: האם אכן יש כאן הפרת חוזה מהותית מצידה של בוסטון סיינטיפיק ואם כן, מהו גובה הפיצויים.

בחודשים האחרונים שלח השופט את הצדדים לניסיונות גישור, לאחר שבדצמבר סלל עבור מדינול את הדרך לביהמ"ש לתבוע את נזקיה. המהלך לא עלה יפה, הצדדים לא הגיעו לפשרה, ולכן המשפט ייפתח כמתוכנן היום - ב-27 לחודש. בעלי השליטה במדינול ומנהליה, קובי ויהודית ריכטר, כבר נמצאים במנהטן, ממתינים למשפט וצפויים לשהות שם מרבית התקופה. המשפט צפוי להתחיל מחר בנאום הפתיחה של התביעה, מדינול.

מנגד, ערוץ הגישור עדיין לא נחסם לחלוטין. על אף העובדה שהצדדים לא הגיעו להסכמות, בשבוע של ה-4 ביולי - יום העצמאות האמריקני - תהיה חופשה מן הדיונים המרתוניים ולפי הוראת השופט, גם בתקופה זו על החברות להגיע לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.

כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", הסאגה המשפטית בת 5 השנים עלתה לריכטרים עד היום כ-40-50 מיליון דולר - סכום שמעטות הן החברות הישראליות, וודאי הפרטיות, שיכולות היו לעמוד בו. מדינול מפתחת ומייצרת סטנטים - קפיצים קטנים עשויים מתכת המוחדרים לעורקים כדי לשמור על צורתם ולמנוע את קריסתם לאחר ביצוע של צנתורים או ניתוחים אחרים. בוסטון סיינטיפיק, חברה ציבורית בשווי שוק של 23 מיליארד דולר, מפתחת ומייצרת מכשור רפואי למגוון מומחיויות רפואיות.

בדצמבר קבע השופט כי בוסטון הפרה את ההסכם שלה עם מדינול ופעלה שלא בתום לב ובניגוד להתקשרות החוזית כאשר הקימה את מפעל ייצור הסטנטים הסודי באירלנד, שנודע בשמות "פרויקט עצמאות" ו-"BBD" ומטרתו הייתה בניית יכולת ייצור עצמית של הסטנטים. השופט דחה את טענת בוסטון לפיה הפרויקט הוקם כדי לפתור אי סדרים באספקות הסטנטים מכיוונה של מדינול, אך במקביל לא קיבל את טענתה של מדינול כאילו בוסטון עשתה שימוש לרעה בסודות מסחריים שלה.

בבוסטון סיינטיפיק אמרו בעבר כי אין כאן מה לתבוע "נזקים גרנדיוזיים" וגרמו להבין כאילו גובה הפיצויים יהיה נמוך יחסית. לפי ההערכות, במסדרונות מדינול מדברים על סכומים גבוהים הרבה יותר, של כ-1.5 מיליארד דולר ואף יותר, כפיצוי על הפרת החוזה.

הרבה אמוציות יש כאן, הרבה עניינים של כבוד ונשאלת גם שאלה נוספת. במידה ושתי החברות - וזה תיאורטי לחלוטין - יגיעו להסכמות בנוגע לסכום הפיצוי, עדיין נותרת בעיה גדולה מאוד למדינול: בוסטון היא בעלת מניות שלה עם 21.3%, עצם לא קטנה בגרון. לריכטרים יש כ-62% מהמניות הרגילות של החברה; לגרגורי פינחסיק, שותף לייסוד, יש 12.1% והעובדים מחזיקים בכ-4.3% ממניות החברה. כיצד תוכל לפעול מדינול בצורה טובה עם בעלת מניות שנשואה לה בנישואים קלוקלים?