מנהל רשות המיסים איתן רוב: התחרות בין עו"ד ורו"ח מעודדת את תכנוני המס האגרסיביים

"הפיתרון היחיד האמיתי למצוקת השכבות החלשות הוא הצמיחה, והפחתת מיסים היא מנוע הצמיחה"

"הפיתרון היחיד האמיתי לאוכלוסיות החלשות הוא להמשך צמצום הפערים הוא הצמיחה, כאשר מנוע הצמיחה העיקרי הוא הפחתת המיסים". כך אמר היום (ג') מנכ"ל רשות המיסים, איתן רוב, ביום עיון על הרפורמה שאירגנו "גלובס" ומשרד רואי החשבון פורר-קסירר.

רוב הוסיף: "כדי לעבור את תקופת הביניים, צריך לסייע לאוכלוסיות חלשות על-ידי עידוד היציאה לעבודה וסיוע למי שאינו מסוגל לעבוד. בלי מדיניות של ריסון פיסקאלי וצמיחה גבוהה יותר, דווקא החלשים ייפגעו.

"הפערים החברתיים-כלכליים הם האיום הגדול ביותר על המשק. לכן אנו רוצים להוריד את שיעור מס החברות ל-25% בתוך חמש שנים. זה יביא לשיפור דרמטי בכושר התחרות של חברות ישראליות. בכל העולם ישנה מגמת ירידה במס החברות כאשר בישראל השיעור עדיין גבוה מאוד, אולם אנו מצמצמים את הפער".

רוב הוסיף: "טוענים שאנו נותנים רק לעשירים וזה לא סוד ש-87% מהכנסות המדינה באים משני העשירונים העליונים. המטרה שלנו היא לא לעשות את העשירים עניים, אלא שישלמו מס אמת ויסחבו את כל המשק אחריהם".

לדברי רוב, "ביחס לאומדנים, אנו גובים בכל חודש יותר מס הכנסה במאות מיליוני שקלים, וזה לא פוגע בצמיחה. גם בחודש הנוכחי נגמור עם עודף גבייה של מאות מיליוני שקלים, וזה נותן לנו ביטחון ליישום הצעדים של הפחתת נטל המס".

בנושא תכנוני המס האגרסיביים, אמר רוב: "אני להוט למנוע אותם. זאת תופעה שהולכת וגוברת בתקופה האחרונה, כאשר המדובר כמובן בתכנונים שאינם לגיטימיים במישור דיני המס. היא נובעת, בין היתר, מהשחיקה בכושר התחרות בין הפירמות השונות של רואי חשבון ועורכי דין.

"הגיעו מים עד נפש גם בקרב העוסקים במקצוע. יש קליניקות שגורמות לפירמות לעבור עבירות פליליות. רוב תכנוני המס מבוססים על כך שרשויות המס אינן עושות ביקורות בכל התיקים ואז זה מתיישן. הם בונים על כך שלא נגיע לזה".

מהלך נוסף אותו הדגיש רוב הוא מיסוי נאמנויות זרות, הנמצאות בידי האלפיון העליון. לדבריו, זו הפירצה הגדולה ביותר ובכוונת רשות המיסים לסגור אותה, במיוחד כאשר יוצר הנאמנות וגם הנהנה עצמו הם ישראלים. "שוכב שם הרבה מאוד כסף", אמר. להערכתו, בעוד שבועיים תגיע התוכנית לכנסת לקריאה ראשונה.

יו"ר משרד פורר-קסירר, יצחק פורר, אמר ל"גלובס": "הרפורמה היא דבר מושלם ומאוזן. יש לה בלמים כדי לדאוג שהיא תתבצע בזמן, ובסך הכל היא מיטיבה עם השכבות החלשות שעובדות". לדבריו, נעשה צדק בין הכנסות עבודה להכנסה מהון. לדבריו, משיחות שניהל עם רואי חשבון רבים עולה, כי לאיש אין הערות מהותיות או ביקורת מהותית על התוכנית.

לגבי מיסוי הנאמנויות והטיפול בתכנוני המס, אמר פורר: "אני לא מאמין שמישהו מחו"ל לא יבוא לארץ רק בגלל זה, כי גם במדינה שלו הוא משלם מס, והרבה יותר גבוה.

"רוב צודק: נושא תכנוני המס יצא משליטה. יש הרבה תחרות בין אנשי המקצוע מי יתן חוות דעת יותר אגרסיבית. טוב שתהיה רשימה סגורה של תכנונים לא ראויים, ונקווה שהרשימה תהיה באמת רק לדברים לא ראויים".