ישיבות ההסדר נגד חלוץ: "שלא יהלך אימים"

"הרמטכ"ל חלוץ לא יהלך עלינו אימים", כך אומרים היום (ד') בכירים בישיבות ההסדר, בעקבות האיום המרומז ששיגר אתמול חלוץ, לרבני ההסדר, הקוראים לתלמידיהם לסרב פקודה במהלך ההתנתקות.

הרב יובל שרלו, מראשי ישיבת ההסדר פתח-תקוה, אמר בתגובה, כי "הרמטכ"ל לא פעל בחוכמה, כאשר יצא בהצהרה כללית, בה כולם יוצאים מופסדים. הישיבות פועלות על פי חוק, לא מדובר כאן במדינת צבא או משטרה. היציאה שלו ממש מיותרת". הרב שרלו הבהיר, כי עד-כה תמכו רק שני ראשי ישיבות בסירוב פקודה. מדובר ברב דב ליאור והרב זלמן מלמד שהם לדבריו "אפילו לא המיעוט שבמיעוט".

דובר ישיבות ההסדר וראש ישיבת פ"ת, הרב דוד סתיו, אמר: "דבריו של הרמטכ"ל חמורים מאוד. ראשי ישיבות ההסדר הם אזרחים ואינם עובדים אצלו. ראשי הישיבות יאמרו את עמדותיהם התורניות ,הערכיות והמוסריות מבלי לפחד מהרמטכ"ל. הם מחנכים עשרות בשנים לנאמנות לתורה, להלכה, לחוקי המדינה ולמשמעת בצבא".

הוא הוסיף: "אם יש לרמטכ"ל ביקורת כזו או אחרת, הוא רשאי להשמיע בפני מי שצריך לשמוע. מעבר לכל זה, תופעת הסרבנות אינה קשורה לישיבות או למכינות מהסיבה הפשוטה - רוב ראשי הישיבות מתנגדים לסרבנות מטעמים מוסריים והילכתיים. לכן אין כל צורך בהטפות המוסר של הרמטכ"ל".

התגובות הקשות בישיבות ההסדר באו בעקבות דברי חלוץ, שאמר אמש במהלך סיור בצפון: "אי-אפשר לקיים מערכת דואלית ולקרוא לאנשים לסרב, ובה במידה ליהנות מתנאי ההסדר מול צה"ל. בלתי מתקבל על הדעת גם להנות מההסדרים וגם לא לקיים אותם. זה לא יימשך אם זו תהיה תופעה שכיחה, ודי לחכימא ברמיזא".

בדובר צה"ל ביקשו להבהיר כי חלוץ לא התכוון לאפשרות של סגירת ישיבות ההסדר.

בעקבות כך אמר ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל) כי הרמטכ"ל תופר עלילת שווא לראשי ישיבות ההסדר והמכינות בצה"ל. לדבריו, איש מראשי הישיבות והמכינות לא קרא ולו ברמז לסירוב פקודה או לאי-ציות לחוק. "אני קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל להתנצל בפני ראשי הישיבות ולהצדיע לחייליהם, המשמשים כיום חוט השדרה הקרבי והפיקודי בצה"ל".