דיוויס ואלגור יממנו חלק מהשקעתו של בורג ברכישת השליטה בעשות

המדינה תמכור לבורג ולשותפו, טבקול, את השליטה בעשות ב-16.7 מ' ש' - כרבע ממחיר הבורסה

המדינה ותעש סיכמו שלשום (ו') את עיסקת המכירה של עשות אשקלון (חברה-בת של תעש), לקבוצת משקיעים בראשות הח"כ לשעבר אברהם בורג, תמורת 16.7 מיליון שקל. המניות הנמכרות מהוות 87.5% מההון של עשות ושוויין בבורסה כ-60 מיליון שקל. מכאן שהמדינה מוכרת את השליטה בעשות, העוסקת בייצור מוצרי מתכת, חלקים תעופתיים ומערכות רכב קרבי משוריין ברבע מערכה.

אברהם בורג מסר היום כי על פי ההסכם עם המדינה יוחזקו בידו 51% מהמניות הנרכשות ואילו שותפו, רונן טבקול (באמצעות חברת טר הנדסה אזרחית) יחזיק ביתרת 36.5% מהמניות. לדברי בורג במידה והרוכשים יגיעו בתוך שנה להסדר עם 400 עובדי עשות (לאחר שהמו"מ עם המדינה התפוצץ) תממן המדינה 30 מיליון שקל מהתחייבויות הפרישה לעובדי עשות.

בורג הוסיף כי את ההון לביצוע חלקו ברכישה הוא צפוי לגייס ממספר משקיעים וביניהם אביב אלגור ואיאן דיוויס, בעלי קבוצת 3 איי, שבורג נמנה עם ראשיה בחודשים האחרונים, מאז פרישתו מהחיים הפוליטיים. לאחרונה פורסם כי כנגד אלגור ודיוויס יוגש כתב אישום בקשר לאופן אישור עיסקאות בעלי עניין בחברת צינורות המזה"ת, בעת שהיתה בשליטתם.

ההצעות לרכישת אחזקות תעש בעשות הוגשו בהליך הפרטה, שניהלה ועדה משותפת לתעש ולמדינה. בשלב האחרון נותרו שתי מתמודדות: בורג-טבקול וחברת הארגז. לאחר הגשת הצעות המחיר, נערכה התמחרות בשלושה סבבים.

בסיבוב השלישי התבקשה הארגז להעלות את הצעתה ב-3 מיליון שקל נוספים, ל-17 מיליון שקל. אך פרשה מההליך. תעש והמדינה ביקשו מבורג וטבקול לשפר את הצעתם, ולאחר מו"מ, זו הועלתה ל-16.7 מיליון שקל, והתקבלה.

לדברי האוצר, המכירה נשענה על שתי הערכות שווי משוקללות - של זיו-הפאט ושל צנובר עם גיזה - לפיהן השווי הוא 16.3 מיליון שקל. עלות ההתחייבויות לעובדים הוערכה ב-30 מיליון שקל לפי דרישות ועדת הכספים.

החלטת תעש והמדינה למכור את עשות אשקלון התקבלה כבר לפני שנתיים, אך ההליך התנהל בקושי רב, עם עיצומים ושביתות. בתחילת הדרך התעניינו ברכישה שבעה גורמים (בהם אורדן, כור מתכת, מיטל-טק ורנק הגרמנית), אך רובם פרשו עקב העיכובים הרבים באישור ההפרטה בכנסת.

המועד הראשון להצגת הצעות נקבע לאפריל, אך בהעדר הצעה ראויה נקבע מועד נוסף.

עשות רשמה בשנים האחרונות הפסדים כבדים, אך ברבעון הראשון של 2005 עברה לרווח של 5 מיליון שקל. בעשור האחרון בוצעו בחברה שתי הבראות, כשבכל אחת הושקעו מעל 60 מיליון שקל.

לדברי שר האוצר, בנימין נתניהו, "זוהי סנונית שמבקשת להפריט את התעשייה הביטחונית, שתימשך בהפרטת תעש ובהנפקת תע"א".

לדברי מנהל רשות החברות, אייל גבאי, בהפרטה היו קשיים חסרי-תקדים, כולל איומים כלפי עובדי מדינה ומתמודדים, אך המכירה היא אבן דרך לקראת הפרטת תעש, היוצאת לדרך בקרוב.