10 סימנים שיחזירו אותי לבורסה בת"א

אודי אלוני, מנכ"ל דיבידנד השקעות, בטיפים ועצות למשקיעים. טור חדש באתר

1. ההתנתקות הסתיימה - אם ההתנתקות תסתיים ללא קטסטרופה מיוחדת ויש סימנים לכך שהרשות הפלשתינאית שולטת בשטח, בעיקר בצפון הרצועה ובדרומה, על מנת למנוע ירי פצ"מרים לכיוון אשקלון ומניעת הברחות נשק מגבול מצרים.

להערכתי, ההתנתקות תעבור בצורה סבירה, אולם משוגע אחד יכול לשנות את כל התמונה כולה ולכן הסיכון שבפספוס תחילת מגמת העליות בבורסה אינה שקולה להפסדים העלולים להיווצר בגין ירידות שבאות בעקבות רצח רוה"מ, למשל. אני מעדיף להמתין.

2. הממשלה - אם הממשלה נשארת יציבה וממשיכה ברפורמות בתחום שוק ההון ובהפרטה של חברות ממשלתיות. להערכתי, לאחר ההתנתקות יש סיכוי גבוה שנלך לבחירות. במקרה כזה, המלצתי היא להשהות את החזרה לשוק, עד אשר תקום ממשלה חדשה שמדיניותה הכלכלית תואמת את ציפיות המשקיעים. בעניין זה, ראוי לציין כי בנימין נתניהו היה - סליחה, עדיין - שר אוצר מצוין, ועזיבתו את המשרד תהיה אכזבה לפעילים בשוק.

3. חוזרים לצמיחה מואצת של 4% ומעלה - כיום, הצמיחה נחלשה מתחת ל-4% בשנה ויש סיכוי שאם תוכנית ההתנתקות לא תעבור, או תעבור בצורה לא טובה, לא נצליח לחזור מהר לצמיחה בריאה. בנושא זה, אפשר לציין כי ישנם אינדיקאטורים מקדימים שיאותתו על חזרה לצמיחה מהירה וביניהם המדד המשולב למצב המשק, שמפרסם בנק ישראל. מדד זה נמצא בחודשים האחרונים בנסיגה.

4. הדולר - בסעיף זה הייתי רוצה לראות יציבות ולאו דווקא ירידה. צריך לזכור כי דולר גבוה עוזר ליצואנים ויכול לעזור לכלכלה לצמוח יותר מהר. להערכתי, הדולר ינוע סביב 4.60 גם לאחר ההתנתקות וזה מחיר דולר סביר וטוב ליצואנים וגם כזה שלא יגרום לנגיד להעלות את הריבית מעל 5%. דולר גבוה ויציב יעורר את התיאבון שלי לחברות המייצאות באופן כללי ולחברות המייצאות בדולרים ושיש להם הוצאות בשקלים באופן מיוחד.


5. הכלכלה העולמית - כיום, הצמיחה העולמית בסימן היחלשות. כלכלת אירופה מובילה את החולשה העולמית בצמיחה ובתרחיש מסוים היא עלולה לגרור את הכלכלה העולמית אחריה. סימן טוב לכלכלה האירופית יצוץ ברגע שמחירי הנפט ירדו מתחת ל-50 דולר לחבית לפחות, או כאשר הריבית שם תרד לרמה של 1%.

הכלכלה היחידה שמניעה את הביקושים בעולם היא הכלכלה האמריקאית, אולם גם כאן ניתן להבחין בסקטור אחד שמוביל את הכלכלה - הנדל"ן, שצפוי לאט את הקצב עקב העלאות הריבית. צמיחה מוגברת של הכלכלה העולמית תהווה איתות מצוין לחזור לשוק המניות המקומי, עקב התלות הגבוה של החברות המרכזיות בבורסה ביצוא.

6. האינפלציה - יש חשש שהאינפלציה תרים ראש, במקרה שבו הדולר לא ייעצר ברמות של 4.6 -4.7 שקלים. התוצאה עלולה להיות העלאות ריבית לרמות שידכאו את המשק והצמיחה תיחלש מאוד. אם הדולר לא יעלה מעל 4.7 ויעשה סימנים של יציבות, האינפלציה לא תרים את ראשה והנגיד לא ימהר להעלות את הרבית אל מעבר ל-5%. ריבית של 5% עדיין נמוכה בראייה היסטורית, ותאפשר המשך צמיחה חזקה.


7. רמת המחירים בבורסה - אם יירדו המחירים לרמות הקרובות לרמות שבהם נסחרות מניות בבורסות של משקים מתעוררים אחרים, כלומר מכפילים של מתחת ל-15 ואפילו 13. רמת מחירים כזו תהווה תחרות טובה על כספם של המשקיעים הזרים, אולם בנושא זה אני סקפטי.

התחזיות שלי לרבעון השני ובעיקר השלישי הן לירידה קלה ברווחיות החברות. גם אם הבורסה תרד בעוד 5%, זה לא יספיק על מנת להוריד את רמת המכפילים הגבוהה באופן יחסי. ישראל היא מדינה עם כלכלה תנודתית ולכן מי שלוקח סיכון וקונה בה מניות, רצוי שיקנה אותן בהנחה מסוימת ולא במחירן המלא, כפי שאולי היה קונה בארה"ב, למשל. הנחה משמעותית במחיר המניות יכולה להניע אותי לקנות מניות, גם אם כל הסיבות האחרות לא מתקיימות. כאן המקום לציין כי ברמת החברה הבודדת תמיד ניתן למצוא מניה שכדאי להשקיע בה, גם בימים אלה.

8. הפסקת האש עם הפלשתינאים - אם הפסקת האש תחזיק מעמד, בעיקר באזור השומרון ויהודה. החשש שלי הוא שההתנתקות מעזה, ולפנייה מלבנון, ייצרו דפוס שעלול לחזור על עצמו. הכוונה היא שאם מאיימים על ישראל בטילים גדולים או קטנים, היא נסוגה ושאנו עלולים לראות סיטואציה דומה מכיוון השומרון ויהודה.


9. הבורסה כבר לא בכותרות הראשיות - המדיה הכללית אוהבת לצאת בכותרות מרעישות בכול פעם שהבורסה מגיעה לשיא חדש, חיובי או שלילי, וזה לכשעצמו משפיע על הציבור לנקוט בפעולה שאחרת לא היה נוקט. מניסיוני, אני יודע שאת ה"מציאות" הטובות ביותר אני מוצא כאשר אף אחד לא מתעניין בבורסה. כאשר היא לא מעניינת, אני נכנס לפעולה במקום לפהק.

10. המודל הפסיכו כלכלי - מודל זה בנוי על תהליכי קבלת החלטות בגופים מוסדיים ופרטיים ועל תהליכי הפנמת אירועים ומחירים קוגניטיבית. הנחת המוצא של המודל היא כי שוק ההון המקומי והגם הגלובלי מאוד איטי, והוא מעבד אירועים ותהליכים למחירים חדשים, בקצב שאינו עולה על מהירות הליכתו של צב למרחק של חצי קילומטר. על פי מודל זה, תהליך התאמת המחיר בבורסה לסיכונים הרלוונטיים היום, כגון התנתקות, דולר וכו' יימשך עוד כמה חודשים. על כן, אין צורך למהר ולחזור לשוק בימים אלה.

חשוב להבהיר כי אין צורך לחכות שכל הסימנים יתקיימו בעת ובעונה אחת. בתרחישים מסוימים אני יכול למצוא את עצמי חוזר לשוק, גם אם רק שניים או שלושה מן הסימנים שציינתי יתקיימו, ובעיקר סימן מספר 7. כלומר, אם המחיר מאוד זול, אפשר לקחת יותר סיכון ולקנות מניות, גם כאשר המצב לא הכי טוב שאפשר. ב-2003, למשל, המחירים היו מאוד זולים ומלחמת המפרץ 2 התחוללה ברקע, בעוד המצב הכלכלי היה בכי רע. למרות זאת, לקחנו סיכון אני ושותפי, מיכאל תבור, והקמנו את דיבידנד השקעות. בהצלחה.


שאלות בנושא השקעות ניתן לשלוח אלי למייל udi@dividend.co.il. אשתדל לענות לכולם.

הבהרה: הכותב משמש כמנהל השקעות ומשקיע בניירות ערך שונים ,לרבות ני"ע המוזכרים בכתבה זו. בכל מקרה, אין לראות בכתבה זו משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו. מאמר זה אינו בא להחליף ייעוץ על בסיס אישי.