מאות מעובדי עשות אשקלון התבצרו בקרוואנים בניצנים: "גם אותנו ניתקו מהבית"

עובדי תעש, שחלקם הצטרפו לעובדי עשות המתבצרים, הפסיקו לייצר כלי נשק המיועדים לייצוא

350 עובדי מפעל עשות אשקלון פרצו היום (א') לקרוואנים הנבנים בניצנים עבור מפוני גוש קטיף (ה"קראווילות") והתבצרו בהם. זאת, במחאה על מכירת המפעל למשקיעים הפרטיים רונן טבקול ואברהם בורג, שנעשתה ללא הסדרת זכויותיהם.

"בתהליך ההפרטה ניתקו אותנו מהבית שלנו", אמרו העובדים, "לכן החלטנו לחפש לנו בית אחר בניצנים". העובדים הקימו אוהל מחאה בסמוך לאתר הקרוואנים והשתלטו על כל השטח במקום, כאשר אליהם הצטרפו עובדים ממפעלי תעש.

העובדים נשאו שלטים עליהם נכתב, בין היתר, "הטראומה שלנו כמו של אנשי גוש קטיף", "מה יהיה אחרי ההפרטה?", "ביבי פוגע בביטחון ישראל", "אשקלון - 17% אבטלה".

לאחר מספר שעות בהן התבצרו באתר הקרוואנים, נענה הוועד לבקשתו של מפקד תחנת משטרת אשקלון, סגן-ניצב איתן גדסי, והסכים להתפנות מהאתר ללא עימותים. יו"ר הוועד, פרץ מצרפי, מסר שהחליט לפנות את העובדים מהמקום ולהמשיך את המאבק בדרכים אחרות, כולל התבצרות במפעל והשבתתו.

הוועד נקט בצעד זה, לאחר שהעובדים לא קיבלו ב-9 בחודש את משכורותיהם ולאחר שגמלאי החברה לא קיבלו את דמי הגימלה המשולמים בדרך כלל ב-1 בחודש.

יצוין, כי כל הצעדים בהם נקטו העובדים במטרה למנוע את ההפרטה נכשלו, וכעת הם נאבקים על הבטחת תנאי עבודתם. בנוסף, העובדים מונעים את כניסת הבעלים החדשים למפעל.

לדברי יו"ר ההסתדרות במרחב אשקלון, רמי גואטה, "ממשלת ישראל יודעת טוב מאוד לדאוג למפוני גוש קטיף, אבל ממש לא יודעת להפגין תמיכה ודאגה כלפי עובדים במפעל ממשלתי שבו השקיעו עשרות שנים מחייהם. צריך להבין את דאגת העובדים במפעל, שהממשלה מכרה אותו תמורת נזיד עדשים. עובדי המפעל חשים שנחרב עליהם ביתם והם מחפשים בית חדש, גם אם הוא סמלי".

העיצומים שננקטו היום בתעש כללו את הפסקת ייצור כלי הנשק המיועדים לייצוא. העובדים גם הפסיקו להעביר ידע טכני ללקוחות החברה בארה"ב, בריטניה וצרפת.

תעש נמצאת בחודש האחרון במשבר תזרים מזומנים חמור, שבמסגרתו הפסיקה לשלם לספקים. עקב כך הושבתו כלי רכב ומלגזות בגלל מחסור בדלק. הנהלת החברה נקטה לאחרונה בשורה של צמצומים, ובהם צמצום ההסעות והפסקת חלוקת ארוחות חמות.

האוצר הודיע להנהלת החברה, כי לא יעניק לה את הסיוע הנדרש על-ידה בהיקף של 350 מיליון שקל, עד אשר תבוצע תוכנית הבראה הכוללת פיטורי 500 עובדים, קיצוץ של 50 מיליון שקל בשכר וביטול תנאי הפרישה המועדפים שהונהגו בשנים האחרונות.