KPMG מייעצת לאוצר: חברת החשמל אינה יעילה - יש לפעול להפרטתה

מזהירה מפני סכנה של היקלעות החברה למשבר פיננסי, אם לא ייעשה בה שינוי מבני מקיף

חברת החשמל מתנהלת בחוסר יעילות ויש לפעול להפרטתה. כך קובעת פירמת ראיית החשבון והייעוץ הבינלאומי KPMG, בדו"ח שהגישה היום (ב') לשר האוצר, בנימין נתניהו.

בדו"ח נקבע, כי חברת החשמל פועלת בחוסר יעילות גם בתחום התפעול ובתחום ההשקעות, דבר שגורם עלויות כבדות ומיותרות. מהדו"ח עולה, כי חוסר היעילות מתבטא בין היתר בעלויות השכר בחברה.

לדעת KPMG, מדובר בעלויות הגבוהות ב-800 מיליון שקל בשנה ביחס לסטנדרטים הבינלאומיים. KPMG מצאה, כי עלויות השכר בחברה הן 3.5 מיליארד שקל בשנה. לדעת KPMG, חוסר היעילות בחברת החשמל דומה למונופולים אחרים בעולם, שטרם ביצעו רפורמה במשק החשמל.

עוד נקבע, כי הרזרבה המתוכננת במשק החשמל עליה מתבססות תוכניות הפיתוח, אינה מקובלת וצריכה להיות נמוכה בהרבה מ-25%. "הרזרבה צריכה להיות נמוכה בצורה משמעותית, ואין צורך בהשקעות שהחברה עושה כיום ליצירת רזרבה גדולה. ניהול הרזרבה צריך להיעשות באופן יעיל יותר".

עמדת KPMG תואמת את עמדת רשות החשמל, לפיה החברה מבצעת השקעות מיותרות ליצירת עודפי רזרבה שאינם נחוצים ושגורמים לעליית מחירים.

בהמלצותיה קובעת KPMG, כי על מנת להימנע מעלייה בתעריפי החשמל וממשברים במשק החשמל, יש צורך ביישום שינוי מבני תחרותי מדורג על פני מספר שנים. KPMG מזהירה, כי אי ביצוע הרפורמה יגרור משברים שיאלצו להעלות את תעריפי החשמל באופן משמעותי, ותידרש הזרמת כספים על-ידי המדינה.

לעצם הרפורמה, ממליצה KPMG לפצל את מקטע הייצור לחמש חברות ייצור הדומות בגודלן. כל חברה כזו תייצר חשמל באמצעות פחם, גז ומזוט. חברות אלה יתחרו ביניהן על ייצור החשמל ויעסקו גם במכירתו.

עוד ממליצה KPMG, כי מקטע החלוקה ייעשה על-ידי הקמת שלוש חברות והקמת חברת הולכה שתקים ותחזיק את קווי ההולכה. בין ההמלצות: הקמת חברה נוספת שתהיה אחראית על ניהול המערכת. לדעת מומחי KPMG, המבנה המוצע יאפשר תחרות בין יצרני החשמל, דבר שיביא לפעילות ביעילות ושקיפות ומחירים טובים יותר.

הדו"ח מתייחס גם לחוב הגדול של חברת החשמל, שעומד כיום על 40 מיליארד שקל. לדעת כותבי הדו"ח, אם המצב בחברה יישאר כפי שהוא היום, היא עלולה להיקלע למשבר, בו לא תוכל לגייס כסף למימון תוכנית הפיתוח ולהחזר חובותיה.

אם החברה לא תעבור שינוי מבני, מזהירה KPMG, תידרש העלאת תעריפים לציבור והזרמת כספים ותקציבים בהיקפים גדולים על-ידי המדינה על חשבון משלם המיסים, על מנת למנוע משבר.

KPMG מציינת בדו"ח, כי לעניין חוסר ההתייעלות בשכר לא נלקחה בחשבון העובדה שחברת החשמל מספקת חשמל חינם לעובדיה וכן התשלום המיוחד בגין הפנסיה הממומן מכספי ציבור.