עמרי שרון ורוני בר-און מתנגדים גם הם לתוכנית לבנייה במערב ירושלים

מזהירים מפני מפגעים סביבתיים ונזק מדיני * העירייה: העומס במרכז מחייב לפנות מערבה

חברי הכנסת עמרי שרון ורוני בר-און הביעו אתמול (ב') התנגדות חריפה לתוכנית ספדיה לבנייה ממערב ירושלים. השניים דיברו בישיבת החוקר שמונה לשמוע את ההתנגדויות לתוכנית, הכוללת בניית 18,700 יח"ד ברכס לבן ובהר חרת ואיזור היי-טק ענק.

לדברי שרון - יו"ר השדולה למען איכות הסביבה בכנסת - קיימת סכנה לפגיעה במסדרון אקולוגי ייחודי, והנזק עלול להיות בלתי הפיך. שרון ציין, כי לכך יש להוסיף את הפגיעה הסביבתית שתגרום גדר ההפרדה.

לדבריו, "הגדר היא צורך קריטי ויש לה נזק אדיר בהיבט הסביבתי. כשמוסיפים אותה לבנייה ממערב לירושלים, יוצרים מצב של בידוד וקיטוע של הרכס". שרון הוסיף: "מגמת הפרבור היא דבר הרסני למדינה ולדורות הבאים. החזון של לבנות הכל, היה נכון לימים אחרים".

לדעת שרון, התוכנית תגרום להזנחת מרכז העיר ולבריחה של אוכלוסיה צעירה וחזקה. לדבריו, ברגע שמאפשרים רכישה או בנייה של מגורים זולים יחסית (מבחינת מחיר הקרקע) ממערב לעיר, יש פגיעה באוכלוסיה חלשה יותר, שכן אנשים שמחזיקים בית במרכז העיר לא יוכלו למכור אותו. מי שיוכל לצאת ולהתגורר במערב העיר יהיו רק בעלי אמצעים.

בר-און - היו"ר השדולה למען ירושלים בכנסת ותושב מוצא עילית - אמר, כי הרחבת העיר מערבה תפגע בה ותחליש את מרכזה. לדעתו, ציפוף מרכז העיר הוא פתרון הגיוני יותר.

"השיקולים הלאומיים לא נלקחו בחשבון", הוסיף בר-און. "כשמדברים על ההתנתקות ועל ההתחייבויות לארה"ב לחיזוק גוש עציון ומעלה אדומים - איך אפשר לברוח מערבה?". בראון אינו חושב שהתוכנית תסייע לירושלים מבחינה כלכלית בכך שתהפוך אותה למטרופולין: "ירושלים היא עוף מוזר. היא לא מסתדרת עם הדברים שמאפיינים את ת"א".

סמנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, ירון רביד, אמר, כי רק 8.8% מהבנייה בתוכנית הם בשטחים ירוקים שיאבדו את מעמדם. לדברי רביד, ציפוף שכונות בתוך ירושלים כבר מבוצע, אולם אין בכך כדי לספק את הביקוש לדיור ואין מנוס מלשלב את תוכנית ספדיה.

לדבריו, בירושלים יש שוק משגשג של דירות יוקרה, אבל צריך לספק דיור לאוכלוסיה צעירה. רביד טוען, כי מרכז העיר לא ייפגע אלא להיפך: האוכלוסיה שתגיע לשכונות במערב תהווה כוח כלכלי שיחזק את מרכז העיר.