דדי בורוביץ': מקווה שההקפאה תאפשר לקלאבמרקט להמשיך לפעול; עסקי הקבוצה לא יושפעו

מדובר בהתבטאות ראשונה של בורוביץ, מבעלי הרשת שביקשה הקפאת הליכים * חשיפה של "גלובס": המנהלים של ספקיות קלאבמרקט מארגנים חרם על אל-על

דדי בורוביץ, מבעלי השליטה בקלאבמרקט, אמר בימים האחרונים, במהלך השיחות שהתנהלו בין הרשת לבנקים, כי "אי אפשר להוציא 200 מיליון שקל מפרה כזו רזה ולצפות שהיא תמשיך לפעול כרגיל".

על פי ההערכות, התכוון בורוביץ להקטנת מסגרות האשראי של הרשת בשנתיים האחרונות על ידי הבנקים הגדולים, לאומי ופועלים, בכ-100 מיליון שקל (לסך של כ-560 מיליון שקל), ולתמורת המכירה של רשת הדראגסטורים ניו-פארם, שנמכרה לחברת ההשקעות ישאל תמורת סכום דומה.

תמורת המכירה של ישאל, עסקה שנחתמה בחודש מאי וטרם הושלמה, הובטחה כולה לבנק לאומי, בגין הלוואה שהעמיד לרכישת השליטה ברשת עבור קבוצת במ"ר (בורוביץ-מוזס-רוזן).

בורוביץ, שבמהלך השנה האחרונה הדף פעם אחר פעם את השמועות אודות ההרעה במצב הרשת וקשייה מול בנקים וספקים, חזר בימים האחרונים על דבריו, לפיהם "קלאבמרקט יצרה בשלוש השנים האחרונות תזרים מזומנים של כ-320 מיליון שקל מפעילותה השוטפת, אך גם היא לא יכולה לעמוד בתשלום התחייבויות כה גדולות על פני זמן כה קצר. בנק לאומי, ובצדק מבחינתו, דרש את הכסף ממכירת ניו-פארם, ובשלב זה הבנקים האחרים התחילו לריב על גובה המסגרות לרשת, ויכוח שהוביל להקפאת ההליכים הנוכחית".

למרות המצב הקשה שאליו נקלעה קלאבמרקט, נשמע בורוביץ בימים האחרונים אופטימי לגבי סיכויי ההישרדות של הרשת: "אני מקווה שהקפאת ההליכים תאפשר לצדדים לחשוב בהיגיון כדי להמשיך ולפתח את הרשת, תחת בעלותנו או עם בעלי מניות אחרים. חבל מאוד יהיה אם רשת הנמצאת בתהליך של התפתחות לא תמשיך לפעול".

הקפאת ההליכים של קלאבמרקט מהווה כישלון ראשון לקבוצת בורוביץ-מוזס (BMG), אחת הקבוצות הפרטיות הבולטות במשק, שחולשת על קבוצת חברות המגלגלות מחזור מצרפי של מיליארדי שקלים בשנה.

לדברי בורוביץ: "אין ספק שהקבוצה כוללת חברות מוצלחות רבות. הללו לא יושפעו ממצב הרשת, כי אין קשר בינה לבין העסקים האחרים". בשנה האחרונה פועלת BMG לשיפור מצבה הפיננסי באמצעות מהלכים של הנפקת החברות המוחזקות. לאחר הנפקת טמבור, מתוכננות הנפקתן של החברות סופרגז, טמבור אקולוגיה וסונול.

בד בבד, נדרשת BMG לממש נכסים, בשל אי עמידתם במגבלות לווה בודד לאחר ההשתלטות על אל-על, שהכפילה את חובות הקבוצה בבנקים לכ-2.5 מיליארד דולר. בין היתר, נבחנו מכירת מניות הקבוצה בגרנית הכרמל ובקלאבמרקט, כמו גם בחלק מעסקיהן של החברות (דוגמת ניו-פארם).

את רכישת רשת קלאבמרקט, הרשת השלישית בגודלה בישראל, ביצעה BMG לצד יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל, שבעבר ניהל את חברת ארקיע של האחים בורוביץ ובהמשך את רשת קו-אופ הרבוע הכחול. רוזן ביחד עם האחים בורוביץ וחברת אלרן של משפחת דנקנר, רכשו בשלהי 2001 את הבעלות בקלאבמרקט וברשת ניו-פארם מידי מטרו הדרום אפריקאית ואליעזר פישמן תמורת 97 מיליון דולר, עסקה שמומנה, כאמור, בעיקר באמצעות הלוואה מבנק לאומי.

זמן קצר לאחר ביצוע הרכישה, נאלצה אלרן של הדנקנרים לוותר על חלקה ברכישה (42.5%) בעקבות קשיים שהערים בדרכה בנק ישראל, שהתנגד להגדלת האשראי החורג של בעלי השליטה בבנק הפועלים (עימם נמנים בני משפחת דנקנר). האחים בורוביץ רכשו את חלקה של אלרן והגדילו את אחזקותיהם ברשת ל-85%. מאוחר יותר רכשו מחצית ממניות יוסי רוזן והגדילו את חלקם ל-92.5%. בידי רוזן, המשמש יו"ר קלאבמרקט, נותרו 7.5% ממניות הרשת.