תערוכת אגריטק מסתירה מהמציגים מידע על הנחה של 25% לקיבוצים

התוצאה: מפעלים קטנים סיבסדו התעשייה הקיבוצית הגדולה * מנכ"ל אגריטק: "ביטלנו ההנחה"

עמותת אגריטק, המארגנת מדי 3 שנים את תערוכת "אגריטק" - תערוכה בנושאי חקלאות וטכנולוגיה חקלאית בינלאומית - הסתירה במשך שנים מהמציגים בתערוכה כי היא מעניקה באופן אוטומטי הנחה של 25% למפעלים החברים באיגוד התעשייה הקיבוצית, למרות שבכך היא מפלה לרעה את יתר המציגים.

הנהלת התערוכה גם הסתירה במשך שנים כי היא מעניקה הנחה של 10% לחברי מכון היצוא (ללא כפל הנחות) ובכך מפלה לרעה את מי שאינם חברים במכון.

עמותת אגריטק היא גוף ציבורי, והתערוכה ממומנת מכספי המציגים ומכספים של משרד החקלאות, משרד התמ"ת, מכון הייצוא ומשרד החוץ. האחרון גם מממן את הבאתם ושהותם של אח"מים מחו"ל הבאים לבקר בתערוכה. גם מכון הייצוא הוא גוף ציבורי הממומן מכספי חבריו ומכספי המדינה.

המידע על ההנחות לא נמסר מעולם לחברות שאינן משתייכות לאחד מהגופים האלה, והם נאלצו לשלם מחיר מלא עבור השתתפות ושכירת שטח תצוגה בתערוכה. מכאן, שהם סבסדו למעשה במשך שנים את ההשתתפות של הגופים האלה. דמי ההשתתפות בתערוכה מגיעים לעשרות ואף למאות אלפי שקלים, בהתאם לגודל הביתן שהחברה שוכרת.

בתערוכת אגריטק 06', שתיערך ב-9-11 במאי 06' במרכז הירידים בת"א, הוחל כבר ברישום המשתתפים, כאשר דמי ההשתתפות ליחידת שטח מינימלית של 12 מ"ר עומדים על 10,500 שקל. רוב המציגים שוכרים שטחים גדולים, ומשלמים דמי השתתפות גבוהים בהרבה.

תערוכת אגריטק מנוהלת ע"י עמותה שהוקמה בשנת 1985, אם כי התערוכה עצמה קיימת כבר משנת 1979. חברי העמותה הם נציגים ממשרד החקלאות,איגוד התעשייה הקיבוצית, ארגון עובדי הפלחה, ארגון עובדי המים, המכון לחקר המדבר של אוניברסיטת בן-גוריון והאגודה הישראלית להנדסה חקלאית. מנכ"ל העמותה הוא דן מאירי, המועסק בשכר מזה שנים ארוכות.

המידע על ההנחות, שכאמור לא פורסם רשמית מעולם, הגיע באורח מקרי לבעל חברה פרטית שביקש להירשם לתערוכה, ע.ת. (שמו שמור במערכת). האיש, החבר במכון הייצוא, קיבל בעת הרשמתו לתערוכת אגריטק 06' הנחה של 10% אך התברר לו, כי מפעלי התעשייה הקיבוצית מקבלים 25%.

הוא התריע על הדבר בפני המנכ"ל מאירי, וזה אישר בפניו את קיום ההנחות והודיע לו בהמשך, כי מעתה הן יבוטלו. מאירי סירב עם זאת לבטל את ההנחות לחברי התעשייה הקיבוצית שכבר נרשמו לתערוכה.

ע.ת. מסר ל"גלובס": "האפליה הזו חמורה מאוד, מכמה סיבות: ראשית, העדר גילוי נאות והסתרת מידע במשך עשרות שנים. שנית, ואולי חמורה עוד יותר, היא העובדה שמפעלים רבים בתעשייה הקיבוצית הם כיום בשליטה מלאה או בבעלות חלקית של בעלי הון מהגדולים במשק הישראלי. כלומר, נוצר מצב שבו מפעלים קטנים, כמו המפעל שלי, סיבסדו עד היום מפעלים גדולים וחזקים, מבלי שאיש בהנהלת התערוכה פצה פה על הסידור התמוה הזה".

מנכ"ל תערוכת אגריטק, דן מאירי, אישר ל"גלובס" בתגובה, כי אכן סידור ההנחות לחברי איגוד התעשייה הקיבוצית קיים עשרות שנים. לדבריו, "איגוד התעשייה הקיבוצית הוא ממייסדי העמותה, ומייצג 60%-70% מכלל משתתפי התערוכה. לכן הוחלט בזמנו שהם זכאים להנחות.

"הם קיבלו אמנם הנחה בשיעור של 25% על שכירת שטח באולמות בלבד ולא בשטחי חוץ. עם זאת, בתשובה לפנייתו של ע.ת, קיימנו דיון חוזר וסיכמנו שההנחה מתאריך מסוים בטלה. לגבי אלה שכבר נרשמו, והם מעטים, הם קיבלו את ההנחה, ולא ניתן לבטל אותה, כי לאחר שנכרת הסכם, אי-אפשר לשנותו".

לגבי ההנחה לחברי מכון הייצוא, אמר מאירי: "ההנחה הזו ניתנת להם כי הם הגיעו להסכם על הנחה עם מרכז הירידים".

למנכ"ל מכון הייצוא, יחיאל אסיה, תשובה אחרת. אסיה מסר בתגובה: "מכון הייצוא פועל ומשקיע מאמצים רבים לקידום הייצוא הישראלי. במסגרת זו גם לקידומה של תערוכת אגריטק, ע"י פעולות שונות, כגון הבאת קניינים ולקוחות לתערוכה. מכאן, שאנו תורמים תרומה של ממש לתערוכת אגריטק. לכן בעיני זה לגיטימי שאנו דורשים מהנהלת התערוכה להעניק הנחה לחברינו. ולטעמי אנו מקבלים אותה בדין, ולא בחסד".