סופית: מופז הרמטכ"ל הבא

הממשלה תאשר מחרתיים את המינוי* בג"ץ דחה עתירת התנועה לאיכות השלטון לדחות הדיון לעוד שבוע* נתניהו: המלצת שר הביטחון - השיקול המכריע בהחלטה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הבטחון, יצחק מרדכי, החליטו היום (א') למנות את ראש אג"מ במטכ"ל, אלוף שאול מופז, לתפקיד הרמטכ"ל ה-16 של צה"ל. החל מה-9 ביולי יחליף מופז את הרמטכ"ל, רב-אלוף אמנון שחק, שיפרוש מצה"ל.

ההחלטה התקבלה לאחר חילוקי דעות ממושכים בין נתניהו, שתמך במינוי וילנאי, ומרדכי, שמופז היה המועמד המועדף עליו. מרדכי הודיע על המינוי למופז ולוילנאי. לפי ההערכות, יפרוש וינלאי מצה"ל, וייתכן כי ימונה בעוד כשנה לתפקיד ראש השב"כ, או לשגריר בחו"ל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ציין שהוא התרשם משיקול דעתו, רצינותו ויסודיותו של שאול מופז. לדבריו, מתן וילנאי הוא מהמפקדים המעולים ביותר של צה"ל. נתניהו הודה שלהמלצתו של מרדכי היה שיקול מכריע בהחלטה להעדיף את מופז על פני וילנאי.

הממשלה תקיים דיון ותאשר את במינוי הרמטכ"ל כבר ביום שלישי. זאת לאחר שבג"ץ דחה היום (א') בקשה של התנועה למען איכות השלטון להוציא צו ביניים דחוף המונע את הדיון על מנת לתת לשרים שהות של שבוע לבחון את טיב המינוי, כישורי המומלץ ושיקוליו של הממליץ.

את ההחלטה קיבל השופט תיאודור אור, אשר קבע כי בנסיבות המקרה המיוחדות התערבות בג"ץ איננה נדרשת. התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ, באמצעות עוה"ד אליעד שרגא ואורנית שנער-כהן, בבקשה למנוע את הדיון שנועד להיום בעניין מינויו של הרמטכ"ל. בא כוח המדינה, מנהל מחלקת בג"צים בפרקליטות, עו"ד עוזי פוגלמן, הודיע לבג"ץ, כי מועד הדיון על מינוי הרמטכ"ל הבא נדחה ליום ג' הקרוב.

התנועה לאיכות השלטון ביקשה למנוע גם הדיון ביום ג' בטענה, כי יש לתת לשרים שהות של שבוע לבחון את הנושא, וזאת לאור החלטת הממשלה שהתקבלה כלקח מפרשת בר-און ואשר קבעה נוהל ביצוע מינויים בכירים בשירות המדינה. ההחלטה מחודש יוני 97' הורתה על הקמת ועדה מייעצת לרה"מ למינויים לתפקידים בכירים. תפקיד הוועדה הוא לדון במינויים למשרות בכירות מסויימות ובתוכן הרמטכ"ל, וזאת מתוך מטרה להבטיח תואר מידות ולמנוע מינויים לא ראויים כגון זיקה אישית, עיסקית או פוליטית.

הוועדה המייעצת לרה"מ הגישה ב-5.5 את חוות דעתה לגבי שני המועמדים, מתן וילנאי ושאול מופז, וקבעה שאין בהם כל פגם.

פסק הדין קובע, כי לחברי הממשלה ולציבור כולו ידועה זה מכבר זהותם של שני המועמדים, ואין כל חשש שיובא בפני חברי הממשלה כעובדה מוגמרת מינוי מועמד בלתי צפוי. לאור האמור, הרציונל שבבסיס הדרישה ליידע את השרים על המועמדים התקיים.

השופט ציין, כי בנסיבות המקרה אין להתערב על מנת למנוע את הדיון ביום ג' הקרוב.

עדיין לא ברור כמה שרים יתמכו במינוי, אבל ההערכות הן שכיוון שמדובר, למעשה, בהבעת אמון בשר הביטחון, המינוי לא יתקל בקשיים. שר החקלאות, רפאל איתן, השוהה ביפאן, הותיר טרם צאתו מעטפת הצבעה חתומה, בה הוא מבקש למנות את האלוף במיל. יוסי פלד, ובמידה שיוחלט על מועמד מתוך הצבא, להעדיף את מתן וילנאי.

סגן שר הביטחון, סילבן שלום, מתח בצהרים ביקורת על הליך המינוי, וציין כי העיכובים גררו לחצים כבדים.

מופז נולד בשנת 48', וב-66' התגייס לחטיבת הצנחנים, שם הוא עבר את מסלול הפיקוד ממפקד מחלקה ועד למפקד החטיבה, ובין השאר היה מפקד סיירת הצנחנים במלחמת יום-הכיפורים.

במלחמת ששת הימים הוא לחם כצנחן בצומת רפיח, תחת פיקודו של רפאל איתן, וב-76' השתתף במבצע אנטבה. לאחר תפקיד כמפקד גדוד וכסגן מפקד חטיבה בצנחנים התמנה למפקד חטיבת חיל הרגלים בצפון, בה שימש במהלך מלחמת שלום-הגליל.

לאחר שחזר מלימודים במכללה לפיקוד ומטה בווירג'יניה, הוא התמנה למפקד ביה"ס לקצינים, ובהמשך למפקד חטיבת הצנחנים.

ביולי 86' הוא התמנה למפקד חטיבת הצנחנים וביולי 88' הועלה לדרגת תת-אלוף והתמנה למפקד בכיר במערך השדה. בין השנים 90'-92' הוא שירת כמפקד עוצבת הגליל, ובאוגוסט 93' התמנה למפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון.

בינואר 94' הועלה מופז לדרגת אלוף ובנובמבר 94' התמנה לאלוף פיקוד דרום. במרץ 96' הוא התמנה לראש אגף התיכנון, ומספטמבר 97' הוא משמש כסגן הרמטכ"ל וראש אג"מ. הוא בוגר המכללה לפיקוד ומטה של חיל הנחתים בקונטיקט, וירג'יניה.« מאת דרור מרום « סופית: מופז הרמטכ"ל הבא « הממשלה תאשר מחרתיים את המינוי* בג"ץ דחה עתירת התנועה לאיכות השלטון לדחות הדיון לעוד שבוע* נתניהו: המלצת שר הביטחון - השיקול המכריע בהחלטה « מאת דרור מרום « סופית: מופז הרמטכ"ל הבא « הממשלה תאשר מחרתיים את המינוי* בג"ץ דחה עתירת התנועה לאיכות השלטון לדחות הדיון לעוד שבוע* נתניהו: המלצת שר הביטחון - השיקול המכריע בהחלטה