נציב הדורות הבאים בעד פז-פינס: קורא לאשר את התיקון בתמ"א 36 בנוגע להקמת אנטנות סלולריות

שהם: התיקון בעל השלכות על הבריאות ונוגע לזכויות פרט * המשך החשיפה עלול ליצור נזק לציבור

נציב הדורות הבאים בכנסת, השופט (בדימוס) שלמה שהם, קורא לשרי הממשלה לאשר בשבוע הבא (א') את התיקון לתוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 36. תיקון המחייב את יידוע הציבור בכל מקרה של הקמת אנטנה סלולרית.

לדעת שהם, אישור התיקון הוא קריטי, בעל השלכות ארוכות טווח על בריאות הציבור ונוגע לזכויות הפרט הבסיסיות ביותר. לדבריו, הנציבות רואה בתיקון שלב הכרחי וחשוב בשמירה על בריאות הציבור, להפגת החרדות עקב הצבת אנטנות ללא בקרה. לדעתו, התיקון יסדיר את המצב שבו הפוגע חייב לשלם.

שהם מדגיש, שהעדויות על קיומה של סכנה לבריאות הציבור, הנובעת מקרינה בלתי מייננת ממתקני שידור סלולריים, מקבלות לאחרונה תפנית מעשית. לדבריו, הכרזת ארגון הבריאות העולמי, שהשימוש במכשירי טלפון סלולרי מסכן בריאותם של ילדים, הוא דוגמא לכך.

לדבריו, גם מחקר שערכה אוניברסיטת תל-אביב הראה שנשבר מבנה הכרומוזומלי של התא כתוצאה מהקרינה הבלתי מייננת עצמה. לדעתו, המשך החשיפה עלול ליצור נזק מתמשך לבריאות הציבור.

שהם מציין, שבמקרים בהם קיים חשש אמיתי לבריאות הציבור, יש לנקוט בעקרון הזהירות ולהימנע מגרימת נזקים נוספים. לדבריו, פריסת האנטנות לצורך שימוש ודיבור הושלמה, וכל פריסה של אנטנות נוספות השייכות לדור השלישי היא מיותרת.

לדבריו, הפריסה הנוספת תעלה את רמת קרינת הרקע הקיימת כיום ללא כל צורך אמיתי, ותסכן את האוכלוסייה. לדעת שהם, הצבת האנטנות כמוה כפגיעה חמורה בזכות הציבור. באמצעות הצבת האנטנות מנושלים אזרחי המדינה מזכויותיהם הבסיסיות, בין השאר מהזכות להתנג ד להצבתן.

לדבריו, זכות הציבור לדעת נפגעת, שכן לא חלה על החברות חובה להודיע על הקמת אנטנה, לוועדות התכנון המקומיות אין כל מעמד כלפי הצבת אנטנות, אך הן חשופות לתביעות בעקבות ירידת ערך נכסים שלידם הן הוצבו.

אגודת אדם טבע ודין פנתה לשרי הממשלה בדרישה שלא להתחמק מאחריות, ולאשר בישיבת הממשלה הקרובה את התיקונים לתמ"א 36. לדעת האגודה, על השרים מוטלת חובת הדאגה לבריאותו של הציבור.