האוצר: שיפור נוסף בדירוג האשראי של ישראל מותנה בהורדת החוב הציבורי

"האינדיקטורים החיצוניים השתפרו - מאז שפיץ' העלתה תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"'שלילי'" ל"'יציב'"

האינדיקטורים החיצוניים נותרו יציבים, או אף השתפרו, מאז שחברת הדירוג הבינלאומית פיץ', העלתה בדצמבר 2003 את תחזית דירוג האשראי של ישראל בחו"ל, מ"שלילי" ל"יציב". כך קובעת יחידת ניהול החוב הממשלתי באגף החשב הכללי באוצר, בדו"ח המסכם לשנת 2004, שפורסם היום (ג').

עם זאת, שיפור נוסף בדירוג האשראי או אף בתחזית הדירוג של ישראל, מ"יציב" ל"חיובי", מותנה בהורדה נמרצת יותר של שיעור החוב הציבורי.

ייתכן, שחברות הדירוג הבינלאומיות יפרסמו דו"ח מצב על המשק הישראלי לקראת ההנפקה המתוכננת, בסך 500 מיליון דולר, 400 מיליון אירו, בשוק האירו בסוף השנה.

לפי אחד מיעדי התקציב ל-2006, שקבע הממונה על התקציבים במשרד האוצר, קובי הבר, החוב הלאומי של ישראל צריך לרדת מ-100% תוצר היום, ל-91% עד שנת 2010. עדיין מדובר בשיעור חוב-תוצר גבוה יחסית לממוצע במדינות האיחוד האירופי, העומד על 60% בלבד.

יצוין, כי כל חברות הדירוג הבינלאומיות - מוד'יס, סטנדרט אנד פור ופיץ' -מדגישות, כי ישראל תרוויח מתוכנית אגרסיבית יותר, המטפלת הן בהקטנת הגירעון והן בהורדת שיעור החוב הלאומי בטווח הבינוני, ביחס לתוצר.

בין הממצאים הבולטים בדו"חות של חברות הדירוג הבינלאומיות, שלהן השלכות חשובות לגבי המשך הדיונים על תקציב 2006, מול ראש הממשלה, אריאל שרון, ומול השרים:

ישראל יוצאת נשכרת מתוכנית הערבויות שהיא מקבלת מארה"ב, אך תוכנית זו מכתיבה שני יעדים פיסקליים ברורים: שהגירעון התקציבי לא יעלה על 3% תוצר, ושהוצאות הממשלה יגדלו ריאלית ב-1% מדי שנה. בדיונים עד כה היו שביקשו לבצע החרגה נוספת של ההוצאות להתנתקות גם בשנה הבאה, כך שהגירעון התקציבי יעמוד על 3.4% תוצר והוצאות הממשלה יגדלו ריאלית ב-2%. ראשי האוצר מסתייגים, ועומדים על כך שהגירעון ב-2006 לא יחרוג מ-3% תוצר.

ריסון תקציבי, יחד עם צמיחה חזקה מהצפוי, יאפשרו לממשלה לעמוד ביעד גירעון של 3% תוצר כבר בשנת 2005, ואף לרדת ממנו. העמידה ביעד הגירעון הזה נובעת מגידול משמעותי בהכנסות המדינה ממיסים, הודות למבצעי האכיפה האגרסיביים שיזם מנהל רשות המיסים, איתן רוב. כמה מהשרים ומהמנכ"לים סבורים, שיש לקבוע אומדן הכנסות נמוך יותר ל-2006 ב-2-2.2 מיליארד שקל, כדי לאפשר הגדלת הגרעון.