הפיצול בחברת החשמל ידרוש גם הוצאה חד-פעמית של מיליארד דולר

זאת בנוסף לעלות של כ-200-300 מיליון דולר בשנה * חברת החשמל: במקרה של כישלון ברפורמה אין דרך חזרה בטווח מיידי

ההוצאה החד-פעמית ליישום הרפורמה בחברת החשמל ולפיצול המתוכנן בחברה מסתכמות בלמעלה ממיליארד דולר וזאת בנוסף לעלות של כ-200-300 מיליון דולר בשנה. כך עולה מחוות דעת שהכינה חברת הייעוץ TASK עבור הנהלת חברת החשמל. ב-TASK מאמינים כי אין מקום לפיצול מקטע הייצור.

הנהלת החברה הזמינה חוות דעת גם מחברת הייעוץ מקינזי. גם יועצי מקינזי סבורים שהפיצול יגרום להוצאות. לדעתם, פיצול החלוקה לבדו יביא להוצאות של 200 מיליון שקל (10% מהוצאות החלוקה). לדעת מקינזי, תחום החלוקה הוא מונופול טבעי, ופיצולו יפגע משמעותית ביכולת ההתייעלות של החברה וביתרון הגודל של החברה.

TASK קובעת גם כי רזרבה נמוכה תוביל חד משמעית לעליית מחירים ולא להורדת מחירים.

הדוחות של TASK ומקינזי מציגים עמדה מנוגדת לחלוטין לחוות הדעת שהוכנה באחרונה עבור משרד האוצר על-ידי חברת KPMG. KPMG תמכה בביצוע הרפורמה וטענה כי הרפורמה תוביל לירידת מחירים ולהגברת היעילות בחברת החשמל.

עוד קבעה מקינזי, כי מחיר החשמל בעולם אינו נמוך יותר במדינות בהן מקטע החלוקה מפוצל. המחיר לצרכן ככלל תלוי בעיקר בהרכב הדלקים וביכולת הרגולטור לכפות התייעלות. לדעת היועצים, הניסיון בעולם בתחום האספקה אינו מצביע על הישגים חד משמעיים ביצירת תחרות. "לא נדרשת תחרות בתחום האספקה על מנת שיהיה ניתן ליצור תחרות בתחום ייצור החשמל. משקיעים פוטנציאליים יעדיפו דווקא להשקיע בתחום הייצור במידה וידעו שקיים קונה גדול ויציב לחשמל. שוק תחרותי מגדיל את חוסר הוודאות ועלול להרתיע משקיעים ומממנים".

מסקנות מקינזי הן כי אין מקום לפיצול מקטע החלוקה בחברת החשמל, וכי הפרדה חשבונאית תספיק. לעניין מקטע האספקה נקבע, כי ייתכן ויש מקום לשקול הכנסת מתחרים באופן מדורג אך הניסיון הבינלאומי אינו מצביע על יתרונות ברורים.

TASK מתייחסת גם להשקעות החברה בעבר. לדעת היועצים, ההשקעות בתחום פיתוח תחנות כוח היו יעילות ונכונות.

בחברת החשמל ומקורבים למנכ"ל יעקב רזון מדגישים, כי רזון וההנהלה אינם מתנגדים לביצוע הרפורמה. "רזון מבין שצריך לבצע שינוי אך כל שינוי חייב להיעשות בצורה חכמה והדרגתית. חשמל אינו מוצר רגיל ולא ניתן להשוותו ברפורמה בנמלים, באל-על ובבזק כיוון שזהו מוצר שאינו ניתן לאגירה והייצור והצריכה שלו נעשים בו זמנית", אומרים המקורבים.

בחברת החשמל מבקרים את התנהלות משרד האוצר שאימץ את דו"ח KPMG למרות שלא קיבלה נתונים מחברת החשמל בשל עיצומים. רק אתמול הורה בית הדין לעובדים להעביר הנתונים לחברה.

בחברת החשמל מדגישים, כי במקרה של כישלון ברפורמה אין דרך חזרה בטווח מיידי, ולכן כל שינוי חייב להיעשות באופן שקול וזהיר.

בתוך כך מנכ"ל חברת ערבה, רפאל בן-יוסף, מביע תמיכה באפשרות של הפרטת חברת החשמל בדרך של הנפקת מניות לציבור. במכתב ששיגר לשר האוצר בנימין נתניהו, כותב בן-יוסף כי ייצור והפצת החשמל הם יחידה אחת, ולכן ההפרטה צריכה להיעשות בדרך של מכירת מניות לציבור. חברת ערבה היא סוכנת של טורבינות, משאבות וקולטים אלקטרוסטיים. היא מכרה לחברת החשמל ציוד בהיקף של 400 מיליון דולר ב-30 השנים האחרונות.