איך אומרים באנגלית לך תצטיין

חברת קפלן מקבוצת וושינגטון-פוסט האמריקנית רכשה את קידום, העוסקת בהכנה לבגרות, לפסיכומטרי ולימודי מבוגרים ואנגלית. העסקה נאמדת בכמה עשרות מיליוני דולרים > הדס מנור בדקה מדוע הוושינגטון פוסט רוצה להשקיע בישראל ולמה הבעלים, שי רשף, שלם עם המכירה

קתרין גרהם, המו"לית האגדית של הוושינגטון פוסט, לא התלהבה במיוחד כאשר נשיא החברה, ריצ'ארד סימונס, הציע לה ב-1984 לרכוש תמורת 45 מיליון דולר את רשת סטנלי קפלן, חברת הכנה לבחינות הפועלת משנות ה-30 של המאה הקודמת. החברה היתה אז בעלת מחזור פעילות שנתי של 8 מיליון דולר בלבד.

באוטוביוגרפיה שלה, מספרת גרהם כי התגובה הראשונה שלה היתה, "אני לא שמה על זה קצוץ, אבל אם אתה חושב שזה יהיה רווחי, בוא נעשה את זה".

כיום, כעבור 21 שנה, יצרנית המזומנים מס' 1 של קבוצת הוושינגטון פוסט כולה היא רשת ההכנה לבחינות ולימודי העשרה, קפלן. אשתקד הסתכמו הכנסות החברה ביותר מ-1.1 מיליארד דולר.

ההשקעה של הפוסט בקפלן לא זכתה לתשומת לב רבה, שכן באותה עת רכש הפוסט תחנת טלוויזיה בכבלים בהשקעה של 350 מיליון דולר, וההשקעה בקפלן נראתה זניחה. כיום מייצרת קפלן מזומנים ורווח יותר מכל אחת מחמש החטיבות של הפוסט: חטיבת העיתונות, חטיבת הטלוויזיה, חטיבת הכבלים וחטיבת המגזינים. חטיבת העיתונות, הצועדת במקום השני, התכווצה אשתקד ב-3% וייצרה כמעט 200 מיליון דולר (בהשוואה ל-1.1 מיליארד דולר של קפלן).

בשנים האחרונות הפכה קפלן למוקד הרווח הגדול ביותר של קבוצת העיתונות וושינגטון פוסט, עד כדי כך שהעיתון וול סטריט ג'ורנל הגדיר את הוושינגטון פוסט, בבדיחות מסוימת, כ"חברת חינוך שגם מוציאה לאור עיתון". מבחינת הוושינגטון פוסט ברור כי חוסנו הפיננסי של אחד המותגים המובילים בעולם בתחום המדיה נשען כיום באורח משמעותי על הרשת החינוכית שמרכזה במנהטן.

קפלן מרכזת היום פעילות של שירותי חינוך בתחומי הכנה לבחינות הקבלה לאוניברסיטאות, הכנה לבחינות מקצועיות (בתחומי רפואה, ביטוח, שירותים פיננסיים וטכנולוגיות מידע), מכירת שירותי חינוך לבתי ספר יסודיים ותיכוניים באמצעות מכירת תוכניות לימודים שמפתחת חברת קפלן (בעיקר לבתי ספר ציבוריים בארה"ב), ותוכניות העשרה ולימודים לאחר שעות הלימודים, למבוגרים, נוער וילדים.

הנסיקה לא היתה מיידית. בדרך להישגים אלה, בסוף שנות ה-80, נתקלה קפלן בתחרות קשה בשוק האמריקני. נגד הפוסט הופנתה ביקורת כי עליו להתמקד בעסקי הליבה ולזנוח את קפלן. בנה של גרהם, וורן גרהם, בעידודו של המשקיע וורן באפט החבר בדירקטוריון הוושינגטון פוסט, המשיכו להשקיע בפעילות החינוך, עד שהפכו אותה לביצת הזהב של הקבוצה.

בשבוע שעבר הגיעו לארץ ראשי חברת קפלן מקבוצת וושינגטון פוסט האמריקנית (NYSE: WPO), כדי לסכם את רכישת חברת קידום הישראלית להכנה לבגרות, לפסיכומטרי, לבחינות GMAT ולימודי מבוגרים, בעסקה המוערכת בכמה עשרות מיליוני דולרים. קפלן רכשה 100% מקידום, שבבעלות הישראלי שי רשף. היקף הפעילות השנתי של קידום נאמד בכ-105 מיליון שקל, והחברה מעסיקה כ-900 עובדים.

מטה חברת קידום שוכן בניו יורק, ושלוחותיה פעולות בעשרות מדינות בעולם באמצעות ארבע מחלקות שהגדולה בהן כוללת 70 קולג'ים ואוניברסיטה מקוונת (E-Learning) בתחום המשפטים. יחד הם מהווים כ-50% מהפעילות. שאר הפעילות היא בתחומי ההכשרה המקצועית, תוכניות לילדים ובתי ספר להכנה לבגרויות.

בית פתוח לתלמידים

אחת הרשתות המצליחות של קפלן בארה"ב היא "סקור": 162 מרכזים הפתוחים במשך כל שעות היום והילדים, מגיל גן ועד סוף ביה"ס, יכולים לבקר בהם בכל זמן פנוי, מבלי להירשם מראש. במרכזים המטופחים, בסיוע מערכת של קליעות לסל (מכאן השם סקור, שמשמעו קליעה וגם ציון וניקוד) ומערכת של צבירת נקודות המזכות במתנות ופרסים - מבלים הילדים בלימודי חשיבה מתמטית, שפה וכישורים נוספים.

בישראל התחום עדיין לא מפותח, כך שהוא מהווה אחד ממרכזי הפוטנציאל המרכזיים של קפלן בישראל - באמצעות רכישת קידום. החברה האמריקנית צפויה להכניס לשוק הישראלי רשתות מקבילות לאלה שהיא מפעילה בחו"ל. שמה של הרשת לא צפוי להשתנות, בשל היותו מותג חזק בשוק המקומי, אם כי בעתיד ייתכן שיתווסף לו שמה של החברה האמריקנית. עדי סופר-תאני, שכיהנה כמנכ"ל החברה, תמשיך בתפקידה, בהתאם למדיניות המקובלת בקפלן למזג את התרומה לתוך העסק, בלי לגרום לו טלטלות ניהוליות. כך הם נוהגים גם בשאר החברות שהם רוכשים ברחבי העולם. רשף עצמו אומר כי כיזם, הוא מתכוון ללכת הלאה להקמת העסק הבא שלו, למרות שעדיין אינו יודע מה יהיה. הר המזומנים שיקבל יסלול את דרכו להשקעה הבאה. בחודשים הקרובים, הוא ישמש יועץ לרוכשים. במקומו לא מתוכנן מינוי יו"ר, אלא מנהלים בדרגי ביניים.

* מדוע החלטת לממש?

רשף: "אני יזם. קידום הגיעה לפעילות בהיקף של כ-105 מיליון שקל, היקף שבו כדי להמשיך ולגדול החברה צריכה לעבור לידי חברה גדולה יותר, שתוכל לתת גיבוי להמשך הצמיחה שלה, שתוכל לסלול את הדרך לגדילתה; חברה שהיא בעלת יכולת פיננסית וידע מקצועי שיאפשר המשך צמיחה. קפלן היא חברת ההכנה לבחינות הגדולה בעולם, עם תחומי פעילות נוספים שלא קיימים היום בקידום בארץ, עם תרבות ארגונית, תרבות עסקית ודרכי התייחסות לעובדים ולתלמידים, שמאוד מתאימים לקידום. לכן קפלן היא הקונה המושלם. עצם הנכונות שלי למכור העסק כמפעל חיים היא עניין אחד, ומציאת הקונה המתאים היא עניין שונה. אני חושב שגם בו הצלחתי".

העניין שלו למכור את העסק החל לפני כ-8 שנים, מודה רשף, אז נפגש לראשונה עם יו"ר קפלן מארה"ב, ג'ונתן גרייר, ומאז נמשכו המגעים.

* למה דווקא עכשיו? הרוכשים האמריקנים אומרים שאין לכך קשר למצב המדיני, וברקע אומרים מקורבים כי אין ספק שאם המתח הביטחוני היה מתחדש, העסקה לא היתה נסגרת.

רשף: "אנחנו הגענו לנקודה שבה אנחנו בשלים למכור, והם הגיעו לנקודה שבה הם בשלים לקנות את קידום".

כמעט אין כאן לימודים מקוונים

ג'ון פולסטיין, נשיא חטיבת ההכנה לבחינות של קפלן (מעדיף להיקרא J.P.), הגיע לארץ לסגור את הרכישה.

* למה דווקא ישראל?

פולסטיין: "קידום היא חברה מצוינת עם ניהול מצוין וציפיות לרווחיות גדולה. כשאנחנו בוחנים עסק ואת הכדאיות שלנו ברכישתו, אנחנו בוחנים את התוצאות העסקיות, את צוות הניהול ואת היחס לעובדים בחברה ולתלמידים. בכל המשתנים האלה, מצאנו דמיון שיאפשר מיזוג טוב של קידום בישראל לעסקים שלנו".

ג'יי.פי. מצביע על גורם נוסף לכדאיות רכישת חברה דווקא בישראל. לדבריו, "לקפלן יש כבר כיום אחיזה באירופה, באסיה ובאמריקה, והכניסה לישראל תיתן לנו אחיזה ראשונה וטובה במזרח התיכון".

* מה הפוטנציאל של קידום לעתיד ומה תוכניותיכם להרחבת הפעילות?

פולסטיין: "קפלן לא היתה קונה חברה בלי שתהיה לה הערכה לגידול משמעותי בתחום, כולל בהקמת מרכזי למידה, הכנה לבחינות מקצועיות והכשרה מקצועית. ביצענו כ-60 רכישות ב-10 השנים האחרונות, מהן ב-19 מדינות מחוץ לארה"ב. כולל 'דבלין ביזנס סקול' באירלנד, 'פייננשל טריינינג קומפני' בבריטניה, 'אסיה פסיפיק מנג'מנט אינסטיטיושן' בסינגפור ולפני כמה שבועות רכשנו את STT להכשרה טכנולוגית בדרום אפריקה. כמו בכל רכישה, נשקול את אפשרויות ההתרחבות, ובמהלך הזמן ישולבו אנשים מקפלן בחברה בישראל. יש לנו יכולות אדירות ללימוד מקוון ולהכנה לבחינות. למרות שישראל מאוד מפותחת בתחום האינטרנט, תחום הלימודים המקוונים כמעט שלא קיים, והוא בודאי מהווה פוטנציאל. לגבי תוכניות ההעשרה לילדים, ובראשן סקור, זו גם הזדמנות, אבל נבחן את השוק הישראלי, נלמד אותו ונחליט בהמשך על התוכניות המתאימות ביותר, על סמך ניסיוננו. עלות החדרת התוכניות בעבורנו נמוכה יותר, כי הן ושאר הכלים קיימים, ונצטרך רק לעשות להם התאמה לשוק שלכם".

החינוך הפורמלי נכשל

קידום היא חברת החינוך הפרטי הגדולה בישראל. יש לה 48 סניפים ברחבי הארץ להכנה לבחינות וללמידת מבוגרים, 8 סניפים של ביה"ס לחמן שנרכשו ב-89', מוסד 'וול סטריט' ללימודי אנגלית מקוונים וכן הוצאה לאור של ספרי הלימוד וההדרכה לבגרויות ולפסיכומטרי, בקורסים של החברה. רשף, שהצטרף לקידום ב-89', מזכיר כי החברה נוסדה ב-81' בידי חמי בן נון, אורנן יקותיאלי וליאורה שגב-יקותיאלי. עד 2002 יצאו חלק מהשותפים, וקידום נותרה בבעלות משותפת של רשף (50%), ליאורה שגב-יקותיאלי (40%) וחברת סילבן האמריקנית (10%). לדברי רשף, סילבן עזבה את השותפות לאחר שהחליטה להתמקד בלימודי מבוגרים, ללא הכנה לבחינות.

באותה שנה מונתה אחת העובדות הבכירות של קבוצת קידום, עדי סופר, למנכ"ל הקבוצה, לצד רשף כיו"ר, ורשף אף ביצע אז את האקזיט המוצלח הראשון - קידום הקימה אוניברסיטה ללימודי תואר שני באינטרנט, בשם K.I.T. רשף עבר עם משפחתו לגור באמסטרדם, משם הפעיל את האוניברסיטה, בשיתוף עם אוניברסיטה אנגלית. במיזם היתה שותפה גם חברת אלרון מקבוצת דסק"ש (28%). רשף ואלרון מכרו את אחזקותיהם ב-K.I.T בסכום של כ-8-10 מיליון דולר לקבוצת סילבן האמריקנית, שכאמור, עד אז גם היתה שותפה ב-10% בקידום.

קידום התרחבה בעשור האחרון לתחומי העשרה ולימודים למבוגרים, וכוללת היום את רשתות 'קידום לך תצטיין', כרשת המובילה, לצד פעילויות אחרות. לחברה כ-36 אלף תלמידים בשנה, וקפלן מהוושינגטון פוסט היא המשקיעה הזרה הראשונה שקונה חברה ישראלית בתחום החינוך. "השקעות זרות כאלה נעשו עד כה בתחומי היי-טק ובמשרדי פרסום ישראליים, אבל לא בתחום החינוך", אומר רשף, "לכן הקנייה שלהם היא מחמאה ענקית לישראל וגם לקידום".

לא רק בישראל, גם במדינות אחרות נכשלות מערכות החינוך הפורמלי ומתעורר צורך בגופים כמו קידום, קפלן, ומתחרים מקומיים כמו אנקורי ויואל גבע. הורים ותלמידים דורשים את השירותים האלה, והחינוך המשלים הפרטי צומח בכל העולם בקצב של מעל 10% בשנה.

ענף קורסי ההכנה לבחינות בגרות אקסטרניות בישראל מוערך ב-80 עד 100 מיליון שקל. שוק ההכנה לבחינות הפסיכומטריות (כ-60 אלף תלמידים בשנה לעומת כ-30 אלף לפני עשור) מוערך ב-50 מיליון שקל נוספים.

כלל שוק החינוך הפרטי בישראל, כולל חוגים ומורים פרטיים, מוערך בכמיליארד שקל, והתקציב לשנת 2006 לא מרמז על שיפור קרוב במערכת החינוך. להיפך, נראה שלקפלן ולתוכניותיה להרחבת הפעילות בשוק הישראלי יש אחיזה רחבה במציאות. *