השמאי לא סיפר על קשר לאחד הצדדים: ביהמ"ש ביטל את מינויו ואת חוות דעתו

ירמיהו אלוני קבע כי על עיריית פ"ת לפצות בעלת קרקע ב-776 אלף דולר; הסתיר קשר עם עוה"ד של התובעת

בית המשפט המחוזי בת"א ביטל את מינויו של השמאי ירמיהו אלוני, כשמאי מכריע בסכסוך בין עיריית פ"ת לבין בעלת זכויות במקרקעין ליד ביה"ח בלינסון. ביהמ"ש ביטל את חוות דעתו וקביעתו של אלוני לגבי סכופ הפיצוי על הקרקע.

בין הצדדים נחתם הסכם בדצמבר 2002 על פיו תרכוש העירייה מהמשיבה את זכויותיה בקרקע במסגרת פרויקט להקמת גשר. העירייה התחייבה לשלם את הסכום שיקבע השמאי אלוני. אלוני קבע באפריל 2003, כי על העירייה לשלם 776 אלף דולר. סכום זה היה גדול משמעותית מהערכה קודמת.

לטענתה, התברר לה כי באפריל 2003 אלוני שימש כשמאי בתביעה אחרת שהגיש בא כוחה של בעלת הקרקע, עו"ד י. קמר. בנוסף גילתה, כי אלוני הוא הבעלים של חלקת קרקע חקלאית בפ"ת.

העירייה עתרה לביהמ"ש וביקשה לבטל את המינוי, את חוות הדעת, ולהעביר את הסיכסוך לשמאי מכריע אחר. העירייה טענה, כי היה על אלוני לחשוף את קשריו עם קמר וכן את העובדה כי הוא הבעלים של קרקע חקלאית.

השופט, ניסים ישעיה, ציין כי קמר הוא זה שהציע לעירייה את מועמדותו של אלוני שעה שידע כי אלוני מונה כשמאי בתביעה נוספת.

לדברי ישעיה, היה על עו"ד קמר לגלות לעיריית פ"ת אודות "קשר" זה בינו לבין אלוני. לדבריו יש בהסתרת הקשר כדי להצביע על אפשרות סבירה לקיומו של חשש להטיית סכום הפיצוי.

לדבריו, העירייה טענה כי שוויי קרקע חקלאית באיזור נקבע בעבר על 150 אלף דולר לדונם, בעוד שאלוני קבע שווי של 1.2 מיליון דולר לדונם. המשיבה חוייבה לשלם לעירייה הוצאות בסך 50 אלף שקל. (ה.פ 944/04).