ערפאת: הרובים שלנו דרוכים להגן על ירושלים בירת פלשתין

נתניהו: כוונת ערפאת להכריז על מדינה פלשתינית - תמוטט את הסכמי אוסלו * קצב דורש להשעות הנסיגה המיועדת לסוף השבוע * מחלוקת חריפה במרכז המפד"ל

יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, חזר היום על הודעתו מאתמול, שב-4 במאי 99' הוא יכריז על הקמת מדינה פלשתינית שבירתה ירושלים.

ערפאת אף השתמש בביטויים חריפים ובין היתר, הוא הזהיר "שהרובים שלנו דרוכים לשמור על המתפללים בירושלים והפלשתינים מוכנים לשוב ולהניף את נשקם".

ערפאת הדגיש שהפלשתינים יעמדו על זכותם להכריז על מדינה עצמאית שבירתה ירושלים ושהם יהיו מוכנים להאבק בכל דרך למען מימוש זכותם זו.

הוא פנה לישראל להבין את הצורך במדינה פלשתינית, שלדבריו, תשמש פתח לשלום, יציבות ואחווה באיזור.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתגובה, שהודעת ערפאת מצביעה על כוונה להפרה יסודית של ההסכם, שתמוטט את הסכמי אוסלו ותאיים גם על הסכם וואי. נתניהו הדגיש שעל הרשות הפלשתינית לחדול מדרך זו.

נתניהו הוסיף, שבסוף כל שלבי ההיערכות מחדש יישארו בידי ישראל %82 משטחי יהודה, שומרון ועזה בשליטה ביטחונית מלאה, ומתוכם %59-%60 גם בשליטה אזרחית מלאה.

לדבריו, על-פי הסכמי אוסלו ישראל היתה אמורה לסגת מכל שטחי יהודה, שומרון ועזה, פרט להתנחלויות ולאתרים צבאיים מוגדרים ועל-פי ציפיות הפלשתינים הם היו אמורים לקבל %90-%92 מהשטח. "זה התהליך ואלה הציפיות שירשנו ואותן בלמנו וצימצמנו באופן משמעותי ביותר".

שר התיירות, משה קצב, מציע, להקפיא את ביצוע החלק הראשון של הנסיגה, שנועד לסוף השבוע. לדעתו, הכרזותיו האחרונות של ערפאת מעמידות בסימן שאלה את עתיד הסכמי השלום ועד לבחינת המצב, על ישראל להקפיא את הנסיגה.

ראשי מועצת יש"ע נפגשו היום עם ועדת השרים הממונה על ביצוע הפעימה השנייה, כדי להשמיע את טענותיהם על איזורי הנסיגה.

מזכירות הממשלה הודיעה בצהרים שהושלם התרגום לעברית של הסכם וואי פלנטיישן והוא יעמוד לרשות חברי הכנסת בדיון המרתוני הצפוי להיפתח מחר על אישרור ההסכם.

בתוך כך, סיעת המפד"ל תכריע הערב במחלוקת החריפה בין שר החינוך, יצחק לוי ושר התחבורה, שאול יהלום, בשאלת הקדמת הבחירות.

בעוד שהשר לוי דורש לקבל החלטה שתוך חודש וחצי יוחלט על הקדמת הבחירות, תובע השר יהלום שהמפד"ל תתנגד בשלב זה להקדמת הבחירות.

נודע שמאחורי הקלעים מתקיימים מגעים בניסיון להגיע לנוסחת פשרה. אולם, עם סגירת הגיליון, נמשכת המחלוקת הקשה בין שני האישים