קומפאק הכריזה על אסטרטגיית מסחר אלקטרוני

מתכננת להיות חברת פתרונות האינטרנט הגדולה בעולם. אקהארט פייפר, נשיא קומפאק: "האינטרנט תהיה הדרך העיקרית לעשיית עסקים בעולם, ואנחנו נהיה החברה המובילה"

רוני ליפשיץ, יוסטון

חברת קומפאק, יצרנית המחשבים האישיים הגדולה בעולם, הכריזה אתמול על אסטרטגיית אינטרנט שנועדה להפוך אותה לספקית פתרונות המסחר האלקטרוני הגדולה בעולם.

אקהארט פייפר, נשיא ומנכ"ל קומפאק, אמר במהלך כינוס 99 Innovate, אותו ערכה השבוע החברה ללקוחותיה ביוסטון, טקסס, כי אזהרת הרווח שהביאה השבוע לירידה במניות קומפאק, לא תמנע ממנה להתקדם באגרסיביות לעבר יעדה. "בשלוש השנים האחרונות הפכנו את קומפאק מחברת PC לספקית טכנולוגיות מידע מובילה. אנחנו מתכננים להגדיל את השוק, הרווח והמכירות בשנת 99', כשהיעד שלנו הוא להיות מנהיגה בתחום האינטרנט".

פייפר טבע את המושג NonStop eBusiness, שמשמעותו היא שקומפאק תספק את כל הכלים והאמצעים המאפשרים לחברות לבצע עסקים ברשת: חומרה, תוכנה, יישומים, שירות ואפילו תכנים. בנוסף, הביטוי מבטא התחייבות של קומפאק לספק פתרונות בעלי רמת אל-כשל גבוהה במחיר המתאים לכל עסק, יעד שעדיין לא ברור כיצד יושג.

לצורך המיצוב החדש של קומפאק, היא משתפת פעולה עם כמה חברות, במיוחד עם מיקרוסופט, אורקל, נובל ועם יצרניות תוכנות ניהול משאבי האירגון, סאפ ופיפלסופט. "קומפאק מחוייבת לספק ללקוחות את השרתים הטובים בעולם. היא תספק את כל צרכי האירגון המבקש לאמץ אסטרטגיית עסקים ברשת, החל מפתרונות ליישומים קריטיים וכלה במערכות איחסון וכריית נתונים".

לדבריו, כבר היום תופסת קומפאק מעמד מרכזי באינטרנט, ומחזיקה ב-%34 משוק השרתים לאינטרנט בארצות הברית, לעומת סאן, המחזיקה ב-%16.2. "קומפאק תומכת ב-106 בורסות בעולם, מנהלת את התשתית של ספקיות שרותי אינטרנט שבידן יותר מ-10 מיליון מנויים - וכעת מקימה מערכת לאיסוף מידע על לקוחות חברת התקשורת ספרינט".

ניתן להבין את האסטרטגיה החדשה על רקע הקשיים הגוברים במכירת מחשבים אישיים, עקב ירידת שיעור הרווח על המחשבים, במקביל לקצב הגידול המהיר של האינטרנט והשימוש המסחרי באינטרנט. חברת IDC מעריכה כי מספר המשתמשים באינטרנט יגדל מ-140 מיליון בשנה שעברה ל-500 מיליון עד שנת 2003. חברת דטה מוניטור העריכה שהתעבורה מבוססת פרוטוקול האינטרנט גדלה ב-%1,000 לשנה - לעומת גידול של %10 בתעבורה הקולית.

נתונים דומים עולים גם מהשוואות אחרות: "מספר המכתבים האלקטרוניים בארצות הברית בשנת 98' הסתכם ב-3.4 טריליון, לעומת 107 מיליארד מכתבים רגילים. על פי מחקר שנעשה לאחרונה, יותר מרבע מהמסחר במניות בעולם הוא היום מקוון. ברוקרים מקוונים מנהלים היום נכסים בשווי של יותר מ-324 מיליארד דולר. זאת הזדמנות, הסביר פייפר. "אנחנו צריכים להיות השותפים האסטרטגיים של הלקוחות - לא ספקי מחשבים".

תפקיד מיוחד באסטרטגיית האינטרנט יהיה לחברת אלטא ויסטה, הנמצאת בבעלות מלאה של קומפאק. אלטא ויסטה היה מנוע החיפוש של דיגיטל לפני שנרכשה על ידי קומפאק והפכה לחברת אינטרנט עצמאית. אתמול הודיעה קומפאק על רכישת חברת Zip2, העוסקת בהקמת אתרי אינטרנט בארצות הברית, באמצעות טכנולוגיה עצמאית. זיפ2 תיהפך על פי התוכנית לחלק מאלטא ויסטה.

פייפר מסביר: "שוק התכנים מעניק הזדמנות, ולכן הקמנו את אלטא ויסטה". חברת שופינג.קום אותה רכשנו תהיה אתר מסחרי מוביל ברשת, אבל אנחנו נשתף פעולה גם עם ספקי תוכן ומסחר אחרים. היעדים העיקריים של אלטא ויסטה יהיו לשמש אתר הדגמה לטכנולוגיות שלנו ולהיות אתר היעד העיקרי של סחר אלקטרוני וכניסת משתמשים לרשת האינטרנט