ראובן קובנט: "במשטרה סוגדים לתרבות הסקופים"

קובנט, שהיה בעבר אימת נחקרי הצווארון הלבן, נגד החוקרים-המדליפים: "כשעבדתי ביחידה לחקירות הונאה, חקרנו אנשים מאוד מכובדים - ובמשך חודשים איש לא ידע שהם נחקרים. היום הכול בחוץ"

בחודשים האחרונים מטיחים גורמים שונים בשוק ביקורת קשה במשטרה ובגורמי האכיפה, בטענה כי הם פועלים "לפי רייטינג" ומדליפים פרטי חקירה שאינם אמורים להיות חשופים לעיני כל. היום, מצטרף אל הביקורת גם ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל, שהיה אחד החוקרים הבכירים בארץ ביחידה לחקירות הונאה וראש מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך: "היום במשטרה סוגדים לתרבות הסקופים, ואיש לא תוקף את זה", אומר קובנט בראיון המתפרסם הערב (ה') במדור דין וחשבון ב"גלובס".

לקובנט מפריעה "מערכת היחסים" האסורה שמנהלת המשטרה עם התקשורת. "הדבר שמפריע לי ביותר זה הדיאלוג שמתנהל היום בין התקשורת למשטרה. פרטי חקירה, פרוטוקולים ועדויות מוצאים את דרכם לעיתונות, וכל נחקר בעבירות הצווארון הלבן עובר מסדר בושה. זה מזעזע. אני לפעמים רואה בטלוויזיה אישיות ציבורית שמגיעה לחקירה ועוברת בתוך שדרה של עיתונאים שמצלמים את האדם. הוא עוד לא הורשע, לא יודעים אפילו אם הוא חשוד, והוא עובר את אותה השפלה. מעולם לא היה את זה בעבר. זו פגיעה בזכויות האזרח הבסיסיות".

קובנט, שנחשב בעבר לאימת נחקרי הצווארון הלבן, ובין היתר היה ראש צוות החקירה של איש העסקים מיקי אלבין (שצנח אל מותו, במהלך חקירתו, מחלון הקומה השלישית), חקר את חברות הקש שוויסתו את מניות הבנקים, את שמעון שבס ואת פרשת הדיסקונטאים, לא זוכר תופעה כזו בעבר, ומזהיר את החוקרים-המדליפים: אתם פוגעים בחקירות. "כשעבדתי ביחידה לחקירות הונאה, חקרנו אנשים מאוד מכובדים ובמשך חודשים ארוכים איש לא ידע שהם נחקרים. אותם חוקרים פוגעים בחקירה. היום הכול בחוץ. נחקר שמגיע לחקירה, ויודע שהדברים שיגיד שנוגעים בדברים לעיתים מאוד אישיים שלו, מודפסים למחרת בעמוד הראשי בעיתון, לא ישתף פעולה עם חוקריו. החוקר צריך להיתפס כדמות אובייקטיבית ודיסקרטית".

לקובנט, שכיהן משך 10 שנים כראש מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך, וניהל את החקירות הכלכליות המורכבות והגדולות בארץ, יש מה לומר גם על שוק ניירות הערך של היום. לדבריו, כשהוא נכנס לתפקידו ברשות, השוק היה פרוץ, לא אתי ולא נורמטיבי, אך המחלקה בראשותו הצליחה ליצור אפקט הרתעתי וליצור שוק הון מסודר. היום, הוא כבר חושש, שההתרעה עלולה להפוך לחזות הכול. "אני חושב שאנחנו נעים במטוטלת מצד לצד. בתחילת דרכי ברשות ניירות ערך היה חוסר יישום של תקנות, חוקים ורגולציה. היום, המטוטלת נעה לצד השני באופן מוגזם, ובחלק מהחברות הציבוריות יש עודף עיסוק ברגולציה. היום אתה קם בבוקר ושואל את עצמך 'איזה חוק אני עלול לעבור היום'. השוק מאוד נזהר".

מצד שני, הוא רואה שיפור בתחום האכיפה. לדבריו, "אנחנו רואים היום פחות פעולות במישור הפלילי ויותר פעולות במישור המנהלי, שזה דבר מאוד רצוי. אני חושב שלא על כל דבר צריך להכניס לבית-סוהר".

[הראיון המלא מתפרסם היום ב"גלובס הערב" במהדורה המודפסת]