רוביני: הצמיחה בשנה הבאה תלווה בעלייה במחירי הקומודיטיס

ייתכן שסין צברה מלאי גדול מדי של קומודיטיס, והדבר עלול להוביל להאטה ברכישות ולתיקון מחירים במחצית השנייה של השנה. כך העריך היום (ב') הכלכלן פרופסור נוריאל רוביני. רוביני מעריך שהכלכלה העולמית תתכווץ השנה ב-2%, לפני שתחזור לצמוח ב-2.3% ב-2010. הוא הזהיר כי עדיין קיים סיכון של האטה נוספת, וצפה כי בשנה הבאה יתייצב מחיר הנפט על 70-75 דולר לחבית.

רוביני, שדיבר בכנס תעשיית הכרייה דיגרס אנד דילרס במערב-אוסטרליה, שב ואמר שהמיתון העולמי יימשך עד סוף השנה. הוא הוסיף עם זאת, כי "ככל שהכלכלה העולמית תנוע לקראת צמיחה, בניגוד למיתון, אנו צפויים לראות עליות נוספות במחירי הקומודיטיס, בייחוד בשנה הבאה".

לאחר קריסת הביקושים לנפט, מתכות ולחומרים תעשייתיים אחרים, פתחה סין במסע רכישות, הגדילה את המלאים ורכשה נכסים ברחבי העולם - החל באוסטרליה וכלה באפריקה ובקנדה - כדי להבטיח את צמיחתה. "בטווח הקצר היתה צבירה מסיבית של קומודיטיס בסין", אמר רוביני. "החשש שלי הוא, שסין צברה מלאי של קומודיטיס הגדול מדי עבור הצמיחה בכלכלה שלה".

השנה רכשה חברה סינית ממשלתית את מרבית הנכסים של אחת מחברות הכרייה האוסטרלית הגדולות ביותר, OZ מינרלס, בעסקה בת 1.4 מיליארד דולר. חברה סינית אחרת, צ'יינלקו, כמעט הצליחה להכפיל את אחזקתה בחברת הכרייה העולמית ריו טינטו.

ייבוא הנחושת המזוקקת של סין, שהסתכם ב-1.8 מיליון טון במחצית הראשונה, היה גבוה ב-160% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, וייבוא האלומיניום זינק פי-16. הרכישות שביצעה סין תרמו השנה להקפצת המחירים בבורסת שנחאי ובבורסת המתכות של לונדון.

מחיר הנחושת בשנחאי ובלונדון זינק בכ-80%, מחיר העופרת בלונדון קפץ ב-40%, מחיר האבץ עלה ב-40% ומחיר האלומיניום העפיל בקרוב ל-20%.

לדברי רוביני, "הסיכון במחצית השנייה של השנה הוא ששיעור הצבירה בסין חייב להאט - אחד הגורמים לתיקון כלפי מטה במחירי הקומודיטיס - צנוע ככל שיהיה - חייב להתרחש". *