יצרנית הממתקים הבריטית קדבורי דחתה את הצעת הרכש של ענקית המזון האמריקנית קראפט

קראפט הציעה 17 מיליארד דולר - סכום המשקף פרמיה של 30% על מחיר המניה האחרון * מנכ"לית קראפט: "אנחנו מאמינים שהשלב הבא בהתפתחות של קדבורי יהיה מאתגר, בהתחשב בחשיבות של כלכלת גודל בתעשיית המזון"

ענקית המזון האמריקנית קראפט פודס, פרסמה אתמול (א') הצעת השתלטות עוינת על יצרנית הממתקים הבריטית קדבורי, לאחר שהצעתה הראשונה, בסך 10.2 מיליארד ליש"ט (כ-17 מיליארד דולר) במזומן ובמניות נדחתה על-ידי קדבורי.

ההצעה, בסך 300 פני למניה של קדבורי במזומן ו-0.2689 למניה חדשה של קראפט תמורת כל מניה של קדבורי, מעריכה את החברה הבריטית ב-745 פני למניה, פרמיה של 31% למחיר הסגירה של המסחר במניית קדבורי ביום ו' האחרון - 568 פני.

מכירות של 50 מיליארד

קראפט מסרה שהמיזוג ייצור חברה שהיקף המכירות השנתי שלה מגיע לכ-50 מיליארד דולר. החברה פרסמה את הצעתה הראשונית ב-28 באוגוסט, אחרי פגישה שנערכה באותו יום בין איירין רוזנפלד, יו"ר ומנכ"ל קראפט, לרוג'ר קאר, יו"ר קדבורי.

בהודעה שפרסמה רוזנפלד נאמר כי "השילוב הזה נועד להשיג צמיחה. כמונו, קדבורי בנתה מותגים נהדרים באמצעות התמקדות באיכות, בחדשנות ובשיווק, אבל אנחנו מאמינים שהשלב הבא בהתפתחותה של קדבורי יהיה מאתגר, בהתחשב בחשיבות העולה של כלכלת גודל בתעשיית המזון".

אנליסטים בתחום המזון העלו זה זמן רב השערות לגבי אפשרות השילוב של שתי הקבוצות. ביולי תיארה חברת הברוקרים פנמיור גורדון את קדבורי כ"תוספת מושלמת ליכולות של קראפט", שתעניק לה חשיפה לשוק גומי הלעיסה מהיר הצמיחה ולשווקים מתעוררים.

בגורדון דיברו אז על מחיר של 800 פני למניה של קדבורי. אבל מייקל אוסאנלו, סגן נשיא קראפט לאסטרטגיה, אומר כעת שהצעה של 745 פני למניה "משקפת ערך הוגן".

פיצול פעילות כפוי

קדבורי ספגה ירידה לא צפויה במכירות גומי הלעיסה בארה"ב ברבעון הראשון השנה, כאשר המיתון פגע במכירות של מוצרים לא חיוניים בחנויות נוחות.

בנוסף לכך, קדבורי ניצבת בפני תחרות גוברת מצד יריבתה מארס, שרכשה בשנה שעברה את ריגלי, יצרנית גומי הלעיסה הגדולה בעולם.

בשנה שעברה נאלצה קדבורי לפצל את הפעילות של שוופס, חטיבת המשקאות הקלים הבלתי רווחית שלה.

הפיצול בוצע בלחץ של בעלי המניות, ביניהם המיליארדר האמריקני נלסון פלץ. מאז הודיעה קדבורי על יעד של שיפור שולי הרווח שלה לכ-15% עד שנת 2011. בשנה שעברה עלו שולי הרווח ב-1.8 נקודות אחוז ל-11.9%.