לראשונה זה עשור: הופחת דירוג האשראי של יוון

ההפחתה גררה מימושים כבדים של מניות ואג"ח יווניות, על רקע החשש שהמדינה צועדת לקראת אסון פיננסי בורסת אתונה צנחה אתמול ב-6%, והוסיפה לרדת היום ב-3% * שאר הבורסות לא ממש התרגשו

דירוג האשראי של יוון הופחת אתמול לרמה הנמוכה ביותר במרחב האירו, על רקע מצבה התקציבי הקשה. סוכנות פיץ' הפחיתה את דירוג אג"ח המדינה היווניות ל-BBB פלוס עם תחזית שלילית (להפחתה נוספת). זו היתה הפעם הראשונה בעשור האחרון שאחת משלוש הסוכנויות הגדולות העניקה ליוון דירוג נמוך מ-A.

ההפחתה גררה מימושים כבדים של מניות ואג"ח יווניות, על רקע החשש שהמדינה צועדת לקראת אסון פיננסי אם הפוליטיקאים שלה לא יוכלו לטפל ברמות החוב הגבוהות. בורסת אתונה צנחה אתמול ב-6% ומוסיפה לרדת היום ב-3%. המניות נפלו באסיה ובאירופה, והמדד המוביל לשווקים המתעוררים המשיך לרדת זה היום הרביעי ברציפות. הין והזהב עלו. בלונדון ירד מדד השווקים המתעוררים MSCI ב-0.6%, בעוד מדד המניות של דובאי צונח ב-9.7%. המדד העולמי MSCI למניות המדינות המפותחות ירד ב-0.2%.

שר האוצר היווני, ג'ורג' פפאקונסטנטינו, אמר שארצו תעשה את "כל מה שנחוץ" כדי להפחית את גירעון השיא התקציבי ולעמוד ביעדים הפיסקליים שלה לטווח הבינוני. לדבריו, הפחתת הדירוג שיקפה את "פער האמון המצטבר של יוון בשנים האחרונות, וסיטואציה תקציבית קשה באופן מיוחד" שאליו נקלעה הממשלה הסוציאליסטית החדשה שנבחרה באוקטובר.

חברת פיץ' מסרה שהפחתת הדירוג "משקפת חששות לגבי המצב התקציבי של יוון בטווח הבינוני, בהתחשב באמינות החלשה של המוסדות הפיסקליים ובמסגרת המדיניות היוונית, מצב שמחמיר עוד יותר בגלל אי הוודאות לגבי הסיכויים להבראה כלכלית מאוזנת בת-קיימא".

חוב תקציבי

מודי'ס ו-S&P, שתי סוכנויות הדירוג הגדולות אחרות, הזהירו גם הן את יוון שהן עלולות להפחית את הדירוג שלה בגלל החוב התקציבי, שחזוי להגיע ל-125% מהתמ"ג בשנה הבאה.

פפאקונסטנטינו אמר שפיץ' ו-S&P, שפרסמה שלשום אזהרת הפחתת דירוג ליוון, לא לקחו בחשבון את היוזמות האחרונות של ממשלת יוון, שהוגדרו כחיוביות על-ידי הנציבות האירופית. "אנליסטים רבים מביעים חוסר אמון, שנובע מן הפער בין המילים למעשים בשנים האחרונות", הוא הוסיף.

פפאקונסטנטינו התייחס לאי-יכולתה של יוון ליישם את הרפורמות המבניות הנחוצות ולשמור על גירעון במסגרת הנורמה של מרחב האירו, 3% מהתמ"ג, מאז הצטרפותה למרחב האירו ב-2001.

החששות מתמקדים בשאלה אם יוון תוכל ליישם אמצעים חדשים להעלאת הכנסות המדינה מספיק מהר כדי להפחית את הגירעון מ-12.7% תמ"ג ל-9.1% בשנה הבאה. פפאקונסטנטינו מסר שהממשלה תהיה מוכנה במידת הצורך להגיש תקציב משלים לשנת 2010.

אנדריאס בורג, שר האוצר של שבדיה, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, אמר אתמול כי "הם (היוונים) צריכים להתחיל לקחת ברצינות את מצבם התקציבי. אתה לא יכול לנהל גירעון ברמה של 10%-12%".

קושי לגייס הון

אנליסטים חוששים גם שהפחתת הדירוג תקשה על יוון לגייס הון בשוקי האג"ח ובאמצעות מסגרת הנזילות של הבנק האירופי המרכזי.

על-פי תקנות מהתקופה שקדמה למשבר הכלכלי, אתונה אינה יכולה להעמיד אג"ח מדינה כביטחונות להלוואות שתקבל לה-ECB אם הדירוג של האג"ח הללו יורד מסף מסוים. בגלל המשבר, ה-ECB הוריד את הסף הזה ל-BBB מינוס, אך ההטבה הזו צפויה להתבטל בסוף השנה הבאה. *