גוגל נגד החומה הסינית: מאבק שאי אפשר לנצח בו?

ענקית החיפוש מאיימת לעזוב את סין ומסרבת לצנזר תוצאות * אנליסטים: הממשל לא יתקפל

גוגל הודיעה אתמול (ג') כי היא שוקלת מחדש את המשך פעילותה בסין, ואף תהיה מוכנה לצאת מהמדינה. זאת בעקבות מה שנראה כמתקפה מאורגנת של האקרים, וכן בגלל הצנזורה שמבצעות הרשויות בסין.

בהודעה שפרסם היועץ המשפטי של גוגל, דייוויד דראמונד, בבלוג החברה נמסר: "החלטנו שאיננו מוכנים להמשיך ולצנזר את תוצאות החיפוש באתר הסיני שלנו, ולכן בשבועות הקרובים נדון עם ממשלת סין על בסיס פעילות של מנוע חיפוש ללא פילטרים במסגרת החוק, אם קיים כזה.

"אנו מכירים בכך שזה עשוי להוביל לסגירת google.cn ואולי אף לסגירת משרדינו בסין". לגוגל שלושה משרדים במדינה - בבייג'ינג, בשנגחאי ובגואנגזאו - בהם מועסקים כ-700 עובדים.

גוגל הראתה שהיא מדברת ועושה: זמן קצר לאחר פרסום ההודעה היה ניתן למצוא בתוצאות החיפוש של google.cn תמונות מאירועי הטבח הגדול בכיכר טיאנאנמן בסין ב-1989, שקודם לכן צונזרו.

ממשלת סין טרם מסרה תגובה רשמית, אך גורם במשרד המידע הסיני אמר היום (ד') לסוכנות הידיעות הממשלתית "שינחואה" כי רשויות האינטרנט מבקשות מגוגל מידע נוסף על כוונותיה.

הפסד תיאורטי של 600 מיליון דולר

לדברי אנליסטים, השלטונות הסינים לא צפויים להעניק לגוגל הקלות, אף אם יופעל עליהם לחץ בינ"ל אם החברה תצא מהמדינה.

הפסקת הפעילות בסין לא צפויה לפגוע פגיעה משמעותית בגוגל בטווח הקצר, אך כן תפגע בה בטווח הארוך. זאת, מכיוון שסין היא שוק האינטרנט הגדול והצומח ביותר בעולם. מספר גולשי האינטרנט בסין עולה על יותר מ-350 מיליון איש, וההכנסות השנתיות ממודעות פרסום מקוונות מגיעות ליותר ממיליארד דולר. כל חברות האינטרנט שפועלות בשוק הסיני, כולל החברות הזרות, כפופות לחוקי צנזורה נוקשים, שאוסרים על הצגת אתרי אינטרנט פורנוגרפיים, תכנים וולגריים וכן נושאים "רגישים" עבור השלטונות, כמו שאיפת טיבט לשחרור מהכיבוש הסיני.

גוגל מסרה בהודעה כי ההתקפות על אתרה ועל 20 חברות אינטרנט נוספות נראו כניסיונות פריצה לחשבונות אימייל של פעילי זכויות אדם. החברה מסרה כי ההאקרים הצליחו לפרוץ רק שני חשבונות גוגל לא אמרה במפורש שהיא מטילה את האחריות על השלטונות בסין.

כמה אנשים, חלקם נושאים פרחים, הגיעו למשרדי גוגל בבייג'ינג הבוקר כדי להפגין תמיכה בענקית החיפוש. אחת מהן אמרה לסוכנות הידיעות AFP כי "אנחנו משתמשי גוגל הרגילים שהגענו לכאן כדי להגיד תודה". במשרדים נרשמה אווירה קודרת יותר. עובד גוגל בבייג'ינג אמר ל"שינגחואה" כי "אמרו לנו שגוגל עלולה לצאת מסין בפגישה כללית הבוקר, וכולנו עצובים מאוד".

מדיניות הצנזורה הקשוחה של ממשלת סין על האינטרנט הפכה בשנים האחרונות למוקד עימות בינה ובין חברות מערביות, בהן גוגל ויאהו. לדברי אנליסטים, קודם למתקפה, כל התחזיות הראו שהחברה דווקא מתכננת להגדיל את השקעתה בסין.

53% מהכנסות ענקית החיפוש ברבעון האחרון, בסך 5.9 מיליארד דולר, הגיעו מחוץ לארה"ב. גוגל סירבה למסור את היקף הכנסותיה בסין, אך בג'יי פי מורגן מעריכים כי הן צפויות להסתכם השנה ב-600 מיליון דולר.

בניגוד לשווקים אחרים, גוגל מחזיקה רק בכשליש משוק החיפוש המקוון בסין, ואינה מובילה אותו. מנוע החיפוש הסיני Baidu מחזיק בשאר השוק.

גוגל מצפה לסולידריות

בגוגל מקווים כי חברות מובילות נוספות יצטרפו למאבק שפתחה נגד מדיניות הממשלה, וייצאו גם הן בקריאה להקלת עול הצנזורה. אך, יש גורמים שעלולים למנוע מחברות כמו מיקרוסופט ויאהו להצטרף.

מיקרוסופט נמצאת לאחרונה בתהליך של הגדלת השקעותיה בסין. במדינה נמכרים יותר מ-40 מיליון מחשבים אישיים מדי שנה, רובם עם מערכת ההפעלה חלונות. מיקרוסופט מחזיקה במספר גדול של מרכזי מחקר ופיתוח בסין, שמעסיקים אלפי מהנדסי תוכנה.

נוסף לכך, בשבועות האחרונים השיקה ענקית התוכנה את הגרסה הסינית של מנוע החיפוש החדש שלה, בינג, והודיעה כי השוק הסיני נמצא בראש סדר העדיפויות שלה. לכן, לא סביר שהיא תמהר לנקוט צעדים עוינים נגד ממשלת סין.

גם ליאהו מערכת יחסים מורכבת עם השוק הסיני. יאהו שולטת בחברת Alibaba, המקבילה הסינית ל-eBay, לאחר שרכשה 40% ממנה תמורת מיליארד דולר. מנכ"לית יאהו, קארול בארטס, ציינה מספר פעמים כי Alibaba היא היהלום שבכתר פעילות החברה בסין.

לגוגל אין מה לצפות מהמתחרה הגדול שלה בסין, מנוע החיפוש Baidu, שנשען כולו על השוק המקומי. *