עזרה מאמא: כלל ביטוח תחזק את ההון של כלל פיננסים

חברת הביטוח שבשליטת אי.די.בי תגייס 200 מיליון שקל *150 מיליון שקל מתוכם יוזרמו לבית ההשקעות הסובל מהפסדים s&p מעלות הורידה דירוג כלל פיננסים ל-BBB

על רקע השחיקה בתוצאותיו של כלל פיננסים מתכוונת החברה האם, כלל ביטוח, לחזק את הונו של בית ההשקעות. מדיווח ששיגרה חברת הביטוח שבשליטת אי.די.בי. בערב יום כיפור, עולה כי בכוונת כלל ביטוח לגייס כ-200 מיליון שקל במניות, בהקצאה פרטית למשקיעים מוסדיים.

כ-150 מיליון שקל מתוך סכום זה מיועדים לחיזוק ההון של כלל פיננסים, כאשר הזרמת ההון תעשה בדרך של הנפקת זכויות או העמדת הלוואת בעלים. מהדיווח עולה כי נשקלת אפשרות נוספת, אך לפי שעה מדובר בשתי האפשרויות הראשונות.

בעקבות הזרמת ההון המתוכננת הורידה s&p מעלות את דירוג האג"ח של כלל פיננסים בדרגה אחת ל-BBB חיובי.

מצבת התחייבויותיה של כלל פיננסים כבר כוללת אג"ח בהיקף של כ-340 מיליון שקל, וכן הלוואת בעלים קיימת בהיקף של 280-290 מיליון שקל, כך שהלוואת הבעלים הנוספת תהיה נחותה בדרגה שלישית. את גיוס ההון תוביל חברת הבת - כלל חיתום, שבניהול טל רובינשטיין ובראשות צחי סולטן.

בסוף הרבעון השני עמד ההון העצמי של בית ההשקעות על 560 מיליון שקל, אך רובו מורכב ממוניטין (קרנות אילנות, כלל חיתום וטיטניום). לכלל פיננסים, בניהולו של טל רז, יש כיום מושב בבורסה ולא מן הנמנע כי הזרמת ההון הצפויה קשורה לכוונת הבורסה להעלות את דרישות ההון מחבריה, כבר בשנה הבאה.

ההון העצמי המינימלי הנדרש כיום עומד על כ-12 מיליון שקל בלבד, אולם עבור חברים שהיקפי הפעילות שלהם גדולים, ההגדלה עשויה להביא לדרישת הון של מעל ל-100 מיליון שקל, לא כולל מוניטין. לכלל פיננסים גם פעילות תעודות סל, על ידי חברת הבת מבט, וגם לגביה הוא יידרש בקרוב להגדיל את ההון לפי דרישות רשות ניירות ערך.

מלבד דרישות ההון לכלל פיננסים נדרש חיזוק גם בשל מצבו הפיננסי. לאחר שהפסיד 327 מיליון שקל ב-2008, ולמרות ההתאוששות בשווקים, המשיך בית ההשקעות להפסיד גם השנה ובמחצית הסתכם ההפסד שלו ב-11 מיליון שקל. מלבד שחיקה תפעולית סבל בית ההשקעות גם ממחיקות מוניטין רבות, בעיקר בגין קרנות אילנות, בגינן כבר מחק בית ההשקעות קרוב ל-200 מליון שקל, וכן 17 מליון שקל בגין חברת החיתום ו-80 מליון שקל על חברת ניהול התיקים בחו"ל - טיטניום.

אם תבוצע הזרמת ההון בדרך של הנפקת זכויות, היא עשויה להיות שלב בדרך למחיקת החברה ממסחר. כלל ביטוח מחזיקה כיום 82% במניות כלל פיננסים, שהונפק במארס 2007 לפי שווי של 1.35 מיליארד שקל, ונסחר כיום בשווי של 306 מיליון שקל בלבד. הקופון מההנפקה כבר נחתך, ונשארו רק החסרונות שבחברה ציבורית - שקיפות והצורך באישור עסקאות בעלי עניין בכל שיתוף פעולה עם כלל ביטוח. *