סקיילקס של אילן בן דב השלימה גיוס של 1.57 מיליארד שקל

סקיילס גייסה היום מהציבור 570 מיליון שקל, בהמשך לגיוס של יותר ממיליארד שקל בשלב המוסדי; החברה ציפתה לגייס בשלב הציבורי 800 מיליון ש' ■ יחס החוב/EBITDA של פרטנר נמוך באופן ניכר מהמקובל בענף ומזה של סלקום

היום הסתיים השלב הציבורי במסגרת הנפקה של 4 סדרות אג"ח שונות של סקיילקס שבשליטת אילן בן דב. אי היציבות בבורסה בימים האחרונים וריבוי ההנפקות הפוקד את השוק הקשה על הגיוס הענק של סקיילקס מהציבור היום. ההנפקה לציבור זכתה לביקושים של 570 מיליון שקל, כשבשלב המוסדי גייסה החברה מעל מיליארד שקל. החברה ציפתה לגייס בשלב הציבורי 800 מיליון שקל ולהשלים גיוס חוב בסך 1.8 מיליארד.

השינוי היחיד בריביות ביחס לריביות שנקבעו בשלב המוסדי, היה בסדרה הצמודה - שם נרשמו ביקושי יתר צנועים שהובילו לסגירת הריבית על 4.9% לעומת רמה של 5% בשלב הציבורי. בידי הבנקים לאומי ומזרחי טפחות קיימות אופציות הניתנות להמרה בתקופה הקרובה, בטרם ייסגר המימון לעסקת פרטנר בהיקף של 200 מיליון שקל נוספים.

בסדרה הצמודה העריכו החתמים כי פרט לציבור, הוזרמו ביקושים גם מגופים מוסדיים. נזכיר כי בשלב המוסדי שהסתיים בסוף השבוע שעבר נודע כי בתי ההשקעות פסגות ומגדל לא לקחו בו חלק, ויתכן שהיום לקחו חלק בהנפקה באופן אנונימי.

בסדרת האג"ח השקלית בריבית קבועה, נקבעה הריבית על 7%; בסדרה השקלית בריבית משתנה נקבע שיעור המרווח מעל לגילון 817 על 3%; בסדרת האג"ח הצמודה שזכתה לביקושים הערים ביותר, ירדה הריבית ל-4.9% לעומת ריבית המקסימום של 5% שנקבעה בשלב המוסדי. בסדרת האג"ח להמרה נקבעה הריבית על 4% לפי מחיר יחידה של 1,002 שקל.

הסיבות הטובות שנתן בן דב למשקיעים

בשלב המוסדי, אילן בן דב הצליח למשוך את תשומת לב המשקיעים ולהגדיל במידה ניכרת את רצונם לקחת חלק באחת ההנפקות הגדולות ביותר שידע השוק הישראלי בעת האחרונה, אשר אמורה לעזור במימון עסקת הרכישה הגדולה ביותר שנעשתה במשק הישראלי, במסגרתה רוכשת חברת סקיילקס שבשליטתו את השליטה בחברת פרטנר , מפעילת המותג הסלולרי אורג' בתמורה ל-5.3 מיליארד שקל.

המשקיעים זיהו מספר גורמים מרכזיים אשר מעודדים אותם לחבור לבן דב: בראש ובראשונה מדובר באג"ח אשר הערבות לה הן 100% ממניות פרטנר עצמן, אחת החברות היציבות והרווחיות בישראל הנחשבת ל"פרת מזומנים" אשר רשמה במחצית הראשונה של השנה רווח נקי של 584 מיליון שקל על הכנסות של 2.926 מיליארד שקל.

היבט נוסף הוא היקף החובות הנמוך של פרטנר ביחס למקובל בשוק התקשורת, כאשר יחס החוב נטו ל-EBITDA של פרטנר הסתכם במחצית הראשונה של השנה ב-1.09 בעוד שיחס זה בחברת סלקום עומד על 1.65, זאת כאשר מצבת החובות נטו של פרטנר הסתכמה ב-2.45 מיליארד שקל לעומת 4.06 מיליארד שקל בסלקום.

היחס המקובל בחברות תקשורת עומד על 2, כך שרמת המינוף של פרטנר ביחס לשוק נמוכה במיוחד ועל פי גורם בכיר בחברה "היחס הקיים בפרטנר מאפשר לחברה להגדיל את החוב בעוד 1.5 מיליארד שקל לפני שתגיע ליחס החוב של סלקום".

בחינת המקורות לעסקה מראה כי בידיו של בן דב יימצא עם סיום ההנפקה היום סך שיאפשר לו לסגור את המימון לעסקה באמצעות האמצעים שבידיו כבר בתקופה הקרובה, וזאת בעוד הוא יכול להחליט להימנע ממכירה של 3% נוספים של החזקתו בפרטנר לגורמים בנקאיים נוספים, נזכיר כי בן דב כבר התחייב למכור ללאומי כ-5% מהחזקתו בתמורה ל-515 מיליון שקל וכי הוא מצוי במו"מ על בנק מזרחי טפחות וגופים פיננסים נוספים למכירה של עד 3% נוספים. נציין כי בן דב ישתמש לשם מימון העסקה בחוב הציבורי שגייס בנוסף על הסכום שגייס ממכירת המניות ללאומי, כמו כן הוא מקבל הלוואת מוכר מהאצ'יסון בסך 1.15 מיליארד שקל ולכך מתווסף הונה העצמי של סקיילקס והרווחיות של החברות.

על פי ההערכות, הצלחת הגיוס תאפשר לבן דב לסגור את מימון העסקה עוד לפני תום הרבעון השלישי (במידה ויקבל את האישורים והדירוגים הנחוצים מהגורמים הרגולטוריים השונים) , למרות שההערכות הראשוניות שלו היו כי העסקה תסגר רק בסיום הרבעון הרביעי. סגירה מוקדמת יותר של העסקה תאפשר לבן דב להתחיל במשיכת הדיבידנדים מפרטנר מוקדם מהצפוי מה שעשוי לעזור לו לקדם את פרעון המימון מוקדם מהצפוי.

נציין כי מימון העסקה מתאפיין במח"מ נמוך יחסים לעסקה גדולה שכזו ובמהלך 4 השנים הקרובות צפויה סקיילקס לסיים את החלק הארי של התחייבויותיה בעבור פרטנר, כאשר השנה הדומיננתים בלוח הפרעונות היא שנת 2014, אז תצטרך לעמוד בפרעון של כ-1.4 מיליארד שקל. כבר בשנת 2,010 צפוים החזרים בהיקף של יותר ממיליארד שקלים - אשר ברובם צפויים להימשך כדיבידנד מפרטנר.