השנה האבודה של מכתשים אגן

אולם, לקראת תחילת המחצית השנייה של 2008, בעקבות נפילת מחירי הסחורות והתקדמות המשבר הכלכלי, התהפכה המגמה: המחירים צנחו והביקוש למוצרים קפא. התוצאה היא שהחקלאים בברזיל נתקעו עם עודף של סחורה. בנוסף לכך, אותה שנה התאפיינה בבצורת, שמלכתחילה ייתרה את הצורך לרכוש כמויות כה גדולות כפי שרכשו.

מלאי במחיר גבוה

עודף הסחורה במדפים כעת, כשהחקלאים בברזיל מגיעים לעונה החקלאית, מביא לשחיקת מחירים במוצרים השונים, כשגם כמויות המכירה ירדו מהותית.

מכתשים אגן מגיעה לסיטואציה בברזיל בצורה לא מיטבית מבחינתה, לאחר שאשתקד הגדילה את המלאים שלה, מתוך הנחה שהעלייה בביקושים שנצפתה באותה תקופה תמשיך. בסוף 2008 הגיע מלאי זה לרמה של 1.13 מיליארד דולר, לעומת 778 מיליון דולר ב-2007. אלא, שמאז לא רק שהביקושים נעצרו, אלא גם מחיר חומרי הגלם של מוצרי מכתשים ירד. כך, מצאה עצמה החברה עם מלאים שנאגרו במחירים גבוהים, בשעה שמחיריהם בשוק ירדו בחדות.

כך, ברבעון הקודם כבר מחקה מכתשים אגן 11 מיליון דולר משווי המלאי, בשל ירידת מחירי קוטל העשבים גלייפוסט, וברבעון זה צפויה מחיקה נוספת שכבר מגולמת בהפסד שצופה החברה.

עוד ברבעון השלישי, נאלצה מכתשים אגן להתמודד עם בעיות רישוי של כמה ממוצריה בברזיל, בשל טענות לחריגות בהרכב המוצרים. הגם שהחברה כבר בשלבים מתקדמים של פתרון הפרשה, הרי שהיא עיכבה והקשתה על מכירותיה במדינה ברבעון.

על רקע פרסום אזהרת הרווח, הוריד היום האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי את ההמלצה למניית החברה מ"קנייה" ל"תשואת שוק", וכינה את 2009 "השנה האבודה" של החברה. "הורדת ההמלצה אינה דווקא בשל חולשת הרבעון, אלא נוכח עוצמת החולשה והנראות הנמוכה ביחס לרבעון הרביעי (שממילא חלש במכתשים אגן) וביחס לשנת 2010", כותב בורגן.

עם זאת, לדבריו "יש עדיין מקום לדבר על חזרה לדפוסי התנהגות נורמליים יותר בשוק הגנת הצומח, ואנו מניחים בשלב זה התאוששות הדרגתית במהלך 2010, שתתבטא בצמיחה של 12% במכירות ורווח נקי של 152 מיליון דולר".

3 מיליארד ש' רווח בקרדיט סוויס

בעוד מכתשים אגן, החברה הבת המרכזית של כור, צפויה להפסיד ברבעון השלישי, כור ממשיכה לממש מניות של הבנק השוויצרי, קרדיט סוויס.

אתמול הודיעה כור כי מימשה עוד 0.5% מאחזקותיה ברווח של 248 מיליון שקל. בעקבות המימוש, רווחי הקבוצה ממכירת מניות קרדיט סוויס חוצים את רף ה-3 מיליארד שקל ועומדים על 3.05 מיליארד שקל. *