חוקרי האיחוד האירופי פשטו על משרדי טבע בצרפת

שלושה חודשים לאחר שהאיחוד האירופי הודיע על פתיחת חקירת הגבלים עסקיים נגד מספר חברות תרופות, החלו אתמול חוקרי הנציבות האירופית לענייני הגבלים עסקיים בפשיטה על משרדיהן של מספר חברות. בין החברות הללו נמצאת גם יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם, חברת טבע, בניהולו של שלמה ינאי. החוקרים פשטו אתמול על משרדי טבע בפריז שבצרפת וכן על משרדי קבוצת סאנופי-אבנטיס הצרפתית.

בנציבות האירופית אמרו אתמול כי "בדיקות הפתע" החלו במשרדיהן של מספר חברות פרמצבטיקה עקב חשש ל"פרקטיקת עסקים אנטי-תחרותית אפשרית ו/או ניצול לרעה של מעמד דומיננטי".

בתום החקירה הקודמת, שהסתיימה לפני כשלושה חודשים והתנהלה במשך שנה וחצי, טענה הנציבות בבריסל כי חברות התרופות המייצרות תרופות מקור בעלות פטנטים נקטו מספר אמצעים כדי להאריך את החיים המסחריים של המוצרים שלהן ובכך לדחות את כניסת התרופות הגנריות המתחרות.

השיטות בהן נקטו יצרניות תרופות המקור להארכת תוקפן כללו סחבת משפטית ארוכה, הסכמים מגבילים לסגירת התדיינות משפטית ורישום של "אשכולות פטנט" גדולים לתקופה אחת.

במידה והאיחוד האירופי יגלה כי החברות הפרו את חוקי ההגבלים העסקיים, הוא יוכל להטיל עליהן קנסות, בדומה לקנסות שהוטלו על מיקרוסופט ואינטל בעבר בגין פגיעה בתחרות הוגנת.

יש לציין כי רק לפני כחודשיים התרחשה דוגמה לעיכוב כניסת תרופות גנריות לשוק. טבע השיקה גרסה גנרית לתרופת ה-Oxaliplatin של סאנופי-אבנטיס, הניתנת בהזרקה ומיועדת לטיפול כימותרפי לחולי סרטן המעי הגס. אולם שבוע לאחר השקתה נאלצה להפסיק את שיווקה לאחר שסאנופי-אבנטיס פתחה בהליכים משפטיים.

מטבע נמסר בתגובה: "אנו מאשרים כי כחלק מחקירה רחבה המתייחסת לחוסר תחרותיות בתעשיית הגנריקה בצרפת, חוקרים מטעם הנציבות האירופית ביקרו במשרדי החברה בפריז אתמול. החברה משתפת פעולה עם החוקרים ובכל מקרה, אנו מאמינים שטבע צרפת ניהלה את עסקיה באופן אחראי".