אסיפה בגבעות; המשקיעים צעקו: "בשביל מה צריך הנפקה?"

גלובס tv למעלה מ-100 בעלי יחידות הצטופפו באסיפה הכללית הסוערת של גבעות עולם ■ המשקיעים, צעירים ופנסיונריים כאחד, התלהטו ולא אישרו לחברה לגייס הון לפני שתראה הוכחות לנפט ■ אחד מחובשי הכיפה הרבים שנכחו בחדר אמר: "אם לוסקין מוצא נפט, הוא באמת המשיח"

על הנייר, בכל אסיפה של חברה אחרת שעל סדר יומה היה מונחות הצעות לאישור תנאים של רשות המסים, אישור לפרסום תשקיף הנפקה ואישור הסכם נאמנות, היו מגיעים רק מספר מצומצם של אנשים, שרובם הם נציגי החברה. באסיפה של שותפות גבעות עולם , שהתכנסה הבוקר בחדר במלון "פרימה קינגס" בירושלים ועל סדר יומה היו מונחות ההצעות הללו, נאלצו האנשים - למעלה מ-100 במספר - להידחק על מנת להידחס בחדר.

באסיפה נחשפו הפנים מאחורי מאות התגובות שמופיעות בפורומים השונים באינטרנט בהקשר לשותפות, הנמצאת באמצע קידוח "מגד 5" באזור ראש העין. לאסיפה לא הגיעו אנשים בחולצות צווארון לבנות עם חליפות ועניבות, כמו מהאוכלוסיה הטיפוסית שמאכלסת אסיפות דומות, כי אם אנשים צעירים בעשור השלישי לחיים, ולצידם פנסיונרים, שנראה היה שכבר חוו "סימני נפט" רבים עוד טרם הקידוח הנוכחי.

בתחילת האסיפה עוד עמדה אווירה חגיגית באוויר, כאשר שותפות הגורל מאחדת את כולם. טוביה לוסקין, גיאולוג השותפות, עזר להכניס כיסאות לטובת הנוכחים, ופיזר חיוכים לכל עבר. אנשים החליפו עדכונים הדדיים, קריאות ביניים רבות נשמעו באוויר, כאשר אחד מחובשי הכיפה הרבים שנכחו בחדר, אמר באופטימיות "אם לוסקין מוצא נפט, הוא באמת המשיח".

שום דבר באווירה הכללית לא הכין את מנהלי ובעלי העניין בשותף הכללי בגבעות לצפוי להם המשך.

אסיפה סוערת

לאחר המתנה בת שעה, החלה האסיפה, ובעוד הקהל הרב שנאסף ממתין לעדכונים והתפתחויות בקידוח, ביקש אחד מהנוכחים לומר דברי תורה וקדיש, לזכר אחיו של לוסקין, שנפטר לפני כשבועיים. היה זה הרגע האחרון שבו נשמר הסדר בחדר, שכן מיד לאחר מכן, כשעלה הסעיף הראשון בו היה צריך לאשר את ההסכם בין השותפות למס הכנסה לצורך מתן אישורי ניכוי מס למחזיקים, החלה המהומה.

בעלי יחידות ההשתתפות סירבו לאשר את ההסכם, על-אף שהוא לטובתם, כיון שהוא נקשר על-ידי השותפות כמקשה אחת עם אישור לפרסום תשקיף לצורך הנפקה. באסיפה נכחו כ-24% ממחזיקי יחידות ההשתתפות; ההצעה לאישור ניכוי מס עברה, אולם ההצעה לאישור תשקיף הנפקה לא עברה. מחזיקי היחידות העבירו מסר ברור: קודם הוכחות לנפט, אחר כך הנפקה.

בעלי היחידות דרשו לפצל את ההצבעה בין שני הנושאים, בעוד שמואל בקר, דירקטור בשותף הכללי, טען שאין צורך בפיצול כאן החלו הרוחות להתלהט, והאסיפה החלה לקבל גוון של טריבונה במגרש כדורגל: "לא ייתכן שהאסיפה תצביע היום על דבר שההשלכות שלו אינן ברורות", קרא משקיע אחד, וזכה למחיאות כפיים סוערות, כאשר חברו צועק: "בשביל מה צריך לעשות הנפקה, יש כסף בקופה!".

בהמשך התברר כי לא מונה יו"ר לאסיפה, וכי בקר מנהל את האסיפה מבלי שנבחר לכך. הנוכחים ערכו הצבעה, וליו"ר האסיפה נבחר שי צבע, אשר במקצועו הינו יועץ נדל"ן. את זה לוסקין לא היה יכול לסבול, ועזב את החדר בזעם, כשקריאות "איזה התנהגות זו, שהבן-אדם קם והולך?!", מלוות אותו.

בהמשך ביקשו אחד הנוכחים לקבל פרטים מדוע ביום חמישי האחרון הופסקה העבודה, ומדוע באופן כללי השותפות מסתירה מהמחזיקים פרטים. על כך השיב בקר כי "שלחנו ליבות לבדיקה, ואנחנו באמצע בדיקת לוגים חשמליים. קיווינו שהתוצאות של הליבות שנשלחו לסקוטלנד יגיעו עד מועד האסיפה, אך לצערנו זה לא קרה. אנחנו לא מסתירים ממכם משהו".

לוסקין חזר - ושוב עזב

כאן נכנס לתמונה עזריאל זלוטי, מחזיק ותיק בשותפות גבעות, אשר בבעלותו גם יחידות השתתפות בשותפות החיפושים מודיעין. "למרות שהם השותף הכללי והמנהלים של העסק, הם לא צריכים להתעלם מאיתנו, והקול שלנו חשוב לכל פעולה שהם עושים. אנחנו רוצים לא פחות מהם בהצלחתה של החברה, ואני קורא ללוסקין לחזור לאסיפה, ניתן לו את זכות הדיבור ונקיים ישיבה בצורה מסודרת".

ולוסקין אכן חזר לקול מחיאות כפיים סוערות, אלא שפניה נוספת של אחד הנוכחים אליו עצבנה אותו שוב, ולראשונה הוא פצה את פיו, כשהוא תוקף את "הבחור הצעיר" שנבחר ליו"ר האסיפה, ומטיח לעבר הנוכחים: "זה או אני או הוא, יש לכם 5 דקות להחליט". תוך שהוא עוזב שוב בזעם את האסיפה, על-אף שמספר אנשים ניסו להניא אותו מכך.

בהמשך הועלו טענות נוספות כלפי השותפות ומנהליה, שאינם מתנהלים בצורה תקינה, אינם יודעים מה המצב הכספי של השותפות, ולא מדווחים כנדרש על התקדמות הקידוח. סמוך לשעה 15:00, חמש שעות לאחר שנפתחה, התפזרה האסיפה.