נתניהו על קו הרכבת התקוע ירושלים-ת"א: "אמרו לי שאין מקדחה; הבירוקרטיה ממש מעלה לי את הסעיף"

(עדכון) - ראש הממשלה ביטל את הרכבת לאילת וקריית שמונה, אך ממשיך להבטיח: "כולם יגורו שעתיים מתל אביב" ■ עלות תוכנית התחבורה המקוצצת של נתניהו: 27.5 מיליארד שקל - כמחצית מהתקציב המקורי ■ נתניהו: "אני תוהה לפעמים מדוע לא מגיע לאזרחי מדינת ישראל להגיע מהר ממקום למקום. הישראלים נתקעים בפקקים, הכביש נגמר להם"

"אני תוהה לפעמים מדוע לא מגיע לאזרחי מדינת ישראל להגיע מהר ממקום למקום. הישראלים נתקעים בפקקים, הכביש נגמר להם. מדוע הדבר חייב להימשך, שנה אחרי שנה? הגיע הזמן לשנות את זה ולהפוך את ישראל מתאימה ל-2010, באמצעות רשת כבישים מודרנית". את ההבטחות הללו השמיע היום (ב') שוב ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים מיוחדת בה הציג את תוכנית התחבורה המצומצמת שלו.

כבר אתמול דווח ב"גלובס", כי תוכנית "נתיבי ישראל" המיועדת לפרוס תשתית רכבות וכבישים חדשים לאורכה ולרוחבה של המדינה תאושר ביום רביעי הקרוב אך תתוקצב רק במחצית מהסכום המקורי .כך, למשל, קווי הרכבת לאילת ולקרית שמונה הוצאו מהתוכנית.

"היום אנחנו מחברים את הארץ", הוסיף נתניהו. "המדינה שלנו היא מהקטנות בעולם ואין שום סיבה שלא נהיה מחוברים. אנו חייבים להיות מסוגלים לעלות בקריית שמונה ולהגיע ללא רמזורים עד לנגב. הדברים הללו נעשו כבר במדינות גדולות מאיתנו. לדבר הזה 2 השלכות חברתיות-כלכליות; צמצום פערים הוא הדבר הראשון. אנו מקרבים את ארץ, מאפשרים לאזרחים לנוע במהירות ולגור איפה שהם רוצים. כולם יגורו שעתיים מתל אביב. זה יאפשר לחבר את המדינה ולא יותר מדינת גוש דן כפי שקיים כעת. הדבר השני הינו מחולל צמיחה. הרשת תאפשר את פיתוח הצפון והדרום. נגמר העידן שבישראל הכול פקוק וחסום".

אנשי האוצר נעדרו

במסיבת העיתונאים השתתפו גם מנכ''ל משרדו איל גבאי, יועצו הכלכלי של נתניהו והוגה התוכנית המקורית, אורי יוגב וגם שר התחבורה, ישראל כץ. במסיבת העיתונאים בלטה היעדרותם של שר האוצר, יובל שטייניץ ובכירי משרדו. לשאלת "גלובס" מדוע משרד האוצר אינו מיוצג במסיבת העיתונאים, השיב ראש הממשלה: "שר האוצר היה מעורב אינטימית בפרויקט עד הבוקר אפילו. אתה תשמע את שר האוצר בנידון בישיבת הממשלה הבאה".

נתניהו התייחס גם לקו הרכבת ירושלים-תל אביב אשר תקוע זה 6 שנים ואמר: "אני שאלתי מה קרה עם החזון הזה? הסבירו לי שאין מקדחה. אני ממש כעסתי. הבירוקרטיה ממש מעלה לי את הסעיף ואת הפיוז. אני תקצבתי את הקו הזה כשהיינו באמצע משבר עמוק. עכשיו שחזרנו לשלטון והפורייקט חזר. נעלמנו כמה שנים, אבל עכשיו חזרנו".

מפרטי התכנית שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי היא מבטאת פשרה בין עמדות יוזמי התוכנית השר כץ ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה אורי יוגב ובין עמדות האוצר, שהתנגד לחלקים רבים בתוכנית מנימוקי חוסר כדאיות כלכליות. על פי הנוסח המוצע ייבנו רכבת העמק ומסילת הרכבת מעכו לכרמיאל - שני פרויקטים שהאוצר הסתייג מהם עד כה.

היקפה הכספי הכולל של התוכנית עומד על 27.5 מיליארד שקל, וכפי שפורסם אתמול ב"גלובס" הוא נמוך בקרוב למחצית מהיקף התוכנית המקורית של יוגב וכץ, שעמד על 51 מיליארד שקל. לפי התוכנית המקורית היו קווי הרכבת אמורים לקצר את משך הנסיעה מקרית שמונה למרכז מארבע שעות לשעתיים, אך בניגוד להצהרות המקוריות של הוגי התוכנית לא יזכו תושבי קרית שמונה ואילת לקווי רכבת מהירים למרכז הארץ.

"זו הפעם הראשונה שבמדינת ישראל מתכננים עד הסוף", אמר יוגב, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה והוגה תוכנית נתיבי ישראל בהתייחסות ראשונה על מה שנשאר מהפרויקט המקורי שהציע. "בתוכנית יש תכנון עד אחרי 2020. הכול מוכן לכך שבעוד 4 שנים יבואו אותם אנשים או אנשים אחרים וימשיכו את הביצוע. לגבי אגף התקציבים, למיטב ידעתי הוא אחראי על התקצוב. אני לא מתחמק, אכן הם לא מסכימים לכל דבר, אבל ההחלטה היא של הראש הממשלה".

"ישראל תקטוף פירות כלכליים כבר מתחילת הדרך", הדגיש שר התחבורה, ישראל כץ. לדבריו, התוכנית תחסוך כסף למדינה שכן היא תצמצם פקקים, זיהום אוויר, נפגעים תאונות, וגם יוסיף לאלו שנאלצים לנסוע לעבודה זמן. "מאז שמנחם בגין הנהיג את תוכנית שיכון השכונות, לא הייתה תוכנית כזו, היא גורמת לעם אחד להפוך למדינה אחת".

אין רכבת לאילת

הקיצוצים העיקריים בתוכנית הם הקפאת קו הרכבת מבאר שבע לאילת (6.5 מיליארד שקל), מסילת עוקף באר שבע (3.2 מיליארד), קו הרכבת מכרמיאל לקרית שמונה (4 מיליארד שקל) והרכבת בנחל עירון (3.5 מיליארד שקל).

פרויקט מרכזי נוסף שביצועו נדחה הוא הרכבת המזרחית לאורך תוואי כביש 6 בהיקף 4.5 מיליארד שקל, וקו הרכבת מיגור לשלומי (מסילת זבולון) בהיקף 3.2 מיליארד שקל. יצוין כי האוצר התנגד גם להקמת רכבת העמק לעפולה והציע להסתפק בהקמת רכבת קלה מעכו לכרמיאל במקום הרכבת ה"כבדה". באוצר סבורים כי יש היגיון בהקמת קווי רכבת רק באזורים הסובלים מבעיות קשות של גודש תנועה, כלומר במרכז הארץ.

משך הביצוע של התוכנית קוצר מ-15 שנה במקור ל-10 שנים. תקציב התוכנית ל-2010 יעמוד על רבע מיליארד שקל ויגדל בהדרגה עד ל-3.25 מיליארד שקל בשנים 2016 עד 2020. ביצוע הפרויקטים להקמת מסילות הרכבת בצפון, בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל כל פרויקט, יועבר לאחריות החברה הלאומית לדרכים (מע"צ). מע"צ תבצע גם את שדרוג הכבישים 65 ו-85 בצפון שיהפכו לכבישים מהירים בהשקעה של 2.5 מיליארד שקל. חברת חוצה ישראל תבצע את הארכת כביש חוצה ישראל צפונה עד כברי, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל. הארכת חוצה ישראל דרומה עד צומת הנגב בהיקף של 2 מיליארד שקל הוקפאה לפי שעה. יצוין כי התוכנית שתוגש לממשלה מציעה להקצות 1.5 מיליארד שקל לפרויקטים שונים של כבישים ורכבות בדרום, שייקבעו לפי החלטת ועדת ההיגוי של התוכנית ובהתאם לסדרי עדיפויות. כמו כן מוקצים בהצעה 2.5 מיליארד שקל לקידום תכנון, תכנון מפורט והפקעות של פרויקטים שביצועם לא תוקצב, ובהם הקטע הדרומי של כביש 6.

אישור התוכנית אמור להוות ציון דרך היסטורי בהוצאת האחריות להקמת מסילות רכבת מידי רכבת ישראל. עם זאת, הרכבת צפויה לקבל נתח משמעותי מהתקציבים בתוכנית. לפרויקט החשמול של הרכבות, לרכש קרונות וקטרים ולתחזוקה הוקצב סכום כולל של 8.2 מיליארד שקל על פני השנים 2011 עד 2020. סכום ייעודי נוסף לחשמול ולרכש בהיקף 3 מיליארד שקל הוקצה לרכבת לצורך הצטיידות לשני הפרויקטים החדשים רכבת העמק ורכבת עכו כרמיאל.