"יישום הרפורמה במינהל זו מלחמה; צריכים טלטלה"

בנצי ליברמן, מועמד מוביל לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל, מאמין ביכולת לבצע רפורמה מקיפה בבנק הקרקעות של המדינה ולא חושב שהזיהוי הפוליטי אמור להכשיל את דרכו לשם

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, יגיע השבוע בנצי ליברמן לקו הגמר כמועמד מוביל של ועדת האיתור לבחירת מנהל רשות מקרקעי ישראל, מינהל מקרקעי ישראל בגרסתו הקודמת. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר השיכון ויו"ר הרשות החדשה, אריאל אטיאס, ושר האוצר, יובל שטייניץ, יבקשו ככל הנראה לגבש מועמד מוסכם במהירות מרבית, מתוך הכרה בצורך הדחוף להעמיד בימים אלו מנהל בראש מונופול הקרקעות השולט על 93% מקרקעות המדינה.

"קרקע זה המנוע הצמיחה המשמעותי ביותר, שיכול להרים כלכלה ויכול גם להפיל אותה, כמו שראינו במדינות רבות בעולם", אומר ליברמן בראיון ראשון ל"גלובס". "בסופו של דבר, היצע-היצע-היצע זה המפתח והדבר המהותי לשוק נדל"ן. כל הדברים האחרים - ריבית, דיור למשתכן וכו' - הם כנפיים. המינהל לדורותיו גרם להאטה משמעותית - בשיווק, בשירות האזרחים ועוד. רק בעשור האחרון אנחנו מדברים על מחסור ב-10,000 יח"ד משווקות מדי שנה. אומנם נזכרו אחרי הזמן, אבל יצרו עכשיו את התשתית לשינוי. מדובר באתגר גדול, כמעט מתחשק לומר שזו עבודה בלתי אפשרית, אבל זה אפשרי עם עוצמה ונחישות. בסיס הרפורמה ושינוי החוק יצרו תשתית נפלאה לביצוע, כשלכולם ברור שצריך לקחת את המינהל למקום אחר לחלוטין, לא פחות מטלטלה, אחרי שנות דור של בעיות".

אחרי התפטרות המנהל הקודם, ירון ביבי, שכללה טונים צורמים בעבודה מול אטיאס, ולקראת רפורמה מקיפה שכוללת פיטורי עבודה והקמת חטיבות חדשות, רבים תוהים האם האיש שמוכר לכולנו כיו"ר מועצת יש"ע במשך הרבה מאוד שנים, תושב ההתנחלות פדואל, הוא האיש המתאים לאחוז בהגה ולהוציא את עגלת הנדל"ן סוף סוף לדרך חדשה.

עו"ד פרטי

"אנשים מכירים אותי מהטלוויזיה ומתפקידי כיו"ר מועצת יש"ע", אומר ליברמן, "אבל במקביל הייתי גם עשר שנים ראש מועצה אזורית שומרון וטיפלתי בכל העניינים הקשורים למדיניות ולקרקע. נכון שיש שם גם מרכיב פוליטי, אבל זה בעיקר תפקיד ביצועי הכולל קבלת החלטות. לפני כן, גם הייתי עשר שנים עו"ד פרטי שטיפל בענייני נדל"ן בשוהם, באיירפורט סיטי, בגבעת שמואל. אני מכיר היטב את השירות הציבורי ואת הקרקע".

- הזיהוי הפוליטי לא יהיה בעוכריך בכל החלטה, ודאי ביו"ש?

"אני בהחלט מבין את הרגישות אבל התשובה פשוטה. אין קשר בין רשות מקרקעי ישראל לבין האדמות ביו"ש. האדמות שם כפופות לממונה על הרכוש הנטוש, למינהל האזרחי ולאלוף הפיקוד. אני כמנהל רשות מקרקעי ישראל, אם וכאשר אבחר, אשמש לכל היותר כיועץ. ללא שום זכות חתימה, מקסימום שתדלן. התפקיד של מנהל הרשות הוא ליישם את מדיניות הממשלה וליזום אותה, ואני חושב שאת זה אני יכול לעשות בהצלחה".

- התפטרות ירון ביבי, אחרי הכפלת השיווקים אשתקד, לא הציבה תמרור אזהרה, שאולי אין סיכוי להצליח בתפקיד ואולי השר הממונה חזק מדי?

"אני אוהב אנשים חזקים בסביבתי ואני מאמין באמונה שלמה בשיתוף פעולה. תפקיד ראש המינהל כאיש מקצוע הוא לאזן בין צרכים פוליטיים לצרכים מקצועיים ולשמור על פרופורציות נכונות ושבנק הקרקעות יתנהל כמו שצריך. רק בסנכרון מלא אפשר יהיה לנצח במלחמה. וזו מלחמה - יישום הרפורמה, הצורך לשווק במקביל קרקעות ויצור מלאי קרקעות, והדאגה שלא להפיל את הקבלנים ואת הענף בשיווק לא מבוקר".

"מכה בעמוד השדרה"

בשנתיים האחרונות כיהן ליברמן בתפקיד ראש מנהלת תנופה (לשעבר מנהלת סל"ע) שטיפלה במפוני גוש קטיף. בין השאר, הצליחה המנהלת לגשר על הפער בין הממשלה למפונים ושכנעה את הממשלה להוסיף 650 מיליון שקל לתקציב המפונים, מה שגם עלול לעורר לא מעט חששות מהכוח והכיוון אליו מושך ליברמן.

ליברמן: "אני לא זוכר שמשרד האוצר, שאישר את העברת הסכום, עובד אצלי. הייתה ועדת חקירה שישבה מאות שעות של דיונים, אלפי שעות של חוקרים, והגיעה למסקנה שהכסף דרוש. לא היה פה שום אקט פוליטי של לחיצות ידיים ובאוצר גם ראו שהאופי של המנהלת מקצועי ולא פוליטי - צורך לגשר בין צורך של אנשים מול מסגרת של מדינה.

"מעבר לכך, השנתיים האחרונות חשפו אותי באופן שוטף לעבודה עם המינהל. העתקת הקהילות - לאמציה, לנווה ים, לפלמחים ועוד - דרשו מאות שעות מנוע עם מנהלי מחוזות ומנהלים בכירים במינהל. אני לא אומר שאני מכיר את הגוף הזה לפני ולפנים, אבל אין ספק שהעמידה בראש המנהלת גם הקנתה לי היכרות מצוינת עם המינהל".

- ואחרי שנחשפת לקושי לפנות בהצלחה 7,000 משפחות, ודאי יש לך עמדה לגבי היכולת לפנות ביום מן הימים עשרות אלפי משפחות ביו"ש.

"מראש, חברי כנסת מימין רצו להגדיל את הפיצויים למפונים כדי שיחשבו פעמיים לפני הפינוי הבא, בעוד שהאוצר רצה לתת להם פחות מאותן סיבות. אני באתי כדי לעזור לאנשים ספציפיים, שמגיעה להם עזרה מממשלה שהחליטה לפנות אותם. אני מסרב להתייחס למשהו עתידי, אבל ודאי שהנושא הרבה יותר מסובך ממה שחשבו מלכתחילה. המציאות מראה את זה".

- אולי אשמים המפונים, שלא הסכימו לשום הידברות.

"הטענה הזו לא יכולה להישמע אחרי 6 שנים. לא כל מה שעשו המפונים היה בסדר, אבל ככה מתנהגים מפונים. אנשים חטפו מכה בעמוד השדרה במקרה הטוב, כשיש כאלה שחטפו את המכה במפרקת המשפחתית. עובדה היא שהחקלאים, שגרים באתר ניצן, דיברו עם ראש הממשלה, אריאל שרון, 4-5 חודשים קודם הפינוי והם עדיין אחרונים בתור למציאת פתרון. לא היה שום תכנון אלמנטרי - זרקו אותם ובמקביל חשבו על פתרונות".