שטייניץ: "אנו מודאגים משנת 2012 וחוששים מירידה בהכנסות ממסים; יש קריסה כלכלית במערב אירופה"

שר האוצר בסקירה על המשק בוועדת הכספים: "התחזיות האופטימיות להתאוששות נעלמו; ארה''ב ואירופה חזרו למשבר חמור" ■ מעריך שהמשק יצמח השנה ב-4.8% - מעל תחזית בנק ישראל ■ "המטרה שלנו ב-2012: להציל את המשק ממשבר"

שר האוצר יובל שטייניץ מפזר היום (ב') תחזית צמיחה אופטימית למשק הישראלי לשנת 2011, אך באותה נשימה מזהיר מהמצב הכלכלי הקשה באירופה ומהשלכותיו על המשק הישראלי. שטייניץ חוזה צמיחה של 4.8% השנה בישראל, בעוד שהתחזית של בנק ישראל עומדת על 3.8%. לשנת 2012 מעריך שטייניץ כי הצמיחה במשק תסתכם ב-4%.

להורדת המצגת שהציג שטייניץ - לחצו כאן

"השנה נצמח בכ-4.8%", אמר שר האוצר בסקירה על המשק בוועדת הכספים. אנו משלימים שנה שנייה של צמיחה טובה, שהיא טובה במיוחד כאשר אנו רואים את כלכלות אירופה וארה''ב. צמיחה גבוהה פירושה אבטלה נמוכה. הצלחנו, בניגוד לכלכות אחרות, להחזיר השקעות ריאליות במשק שנעצרו בשאר העולם המערבי. זאת, בין השאר, הודות לחוק לעידוד השקעות הון. בשעת משבר כזה, הדבר הכי חשוב, להימנע מאבטלת המונים שהיא מכה כלכלית וחברתית איומה. עד כאן סימני החיוב".

מכאן עבר שטייניץ לאיומים על המשק ולהסתכלות המדאיגה לשנת 2012: "אנו מסתכלים קדימה לשנת 2012 בדאגה. ספינת הכלכלה והתעסוקה שלנו לא התרסקה, אבל יש התעצמות של העננים השחורים והסערה סביבנו. אנו רואים התגברות של המשבר, להיפך ממה שהיה נראה בתחילת 2011. בחצי שנה האחרונה, התחזיות האופטימיות להתאוששות נעלמו. במקומן, ארה''ב ואירופה חזרו למשבר חמור, אין שיפור בתעסוקה ויש קריסה כלכלית של מערב אירופה".

שטייניץ הביע תקווה שהצעדים הננקטים כעת באירופה יצילו את היבשת מ"התרסקות של ממש", אך הדגיש כי בינתיים ההאטה באירופה מתחילה להשפיע על כלכלת ישראל.

"אנו כבר רואים האטה ביצוא", הוסיף שטייניץ. "אנו רואים שהפגיעה בבנקים בשוקי ההון יגרמו לירידה בהשקעות של חברות בינלאומיות שמשקיעות כאן. יש ירידה בהכנסות המדינה שכבר משפיעה על יעד הגירעון ב-2011, וכנראה גם על 2012. הירידה איננה דרמטית עדיין, היא מתונה - אך היא מדאיגה כי היא נמשכת כבר חודשיים-שלושה".

שטייניץ הבהיר כי המטרה העיקרית של האוצר לשנת 2012 היא "הצלת המשק מהמשבר, שלכאורה חשבנו שאנו מאחוריו. טרם השלמנו את המשימה הזו". בהתייחס למחאה החברתית ולדרישות המוחים אמר שטייניץ כי "עצם העובדה שאנו בממשלה ובכנסת מדברים על תיקונים ותוספות בתחום החברתי, מתאפשרת - בניגוד גמור - בגלל שהצלחנו להשיג צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה. אם לא נצליח לשמור על ההישגים הללו, על משק בריא וצומח, אז כל הישג חברתי הוא בר-חלוף".

גם דורון כהן, המשמש כמנכ"ל האוצר בפועל, הביע חשש מהפגיעה ביצוא הישראלי: "אנו רואים את העצירה של היצוא שהוא מנוע צמיחה עיקרי של המשק. העצירה מתחילה להיות מדאיגה ברגע שרואים מה קורה בעולם. לצד זה, אנו רואים מנגד עלייה ביבוא, וזה הצד האופטימי כי מדובר על יבוא של מוצרי השקעה וזה אומר ציוד לתעשייה, יותר יצור ויותר תעסוקה.

"אבל לבוא היום לוועדת הכספים לתת תחזיות על שוקי הון שהם תנודתיים ביותר זה מיותר ולא נכון. השווקים בסערה. יש משבר חובות באירופה שמצריך הסדר. מבחינת הכלכלה הריאלית, העולם נמצא בהאטה ואולי במיתון. זה משליך גם עלינו. אנו רואים את תחזיות הצמיחה של ארה"ב ורואים איך היא ירדה במהלך השנה האחרונה. אני לא מדבר על הצמיחה, אלא התחזיות צמיחה. זה התחיל בתחזית של 3.3% בחודש מארס ועכשיו היא עומדת על כ-1.6%. זה ירד כל חודש וחודש".

כהן טען עוד כי מבנה הצמיחה בישראל השתנה והצמיחה כעת יותר מוטת השקעה, מרכיב שיש בו פחות הכנסות ממסים. "אנו צופים סטייה של 1% לפחות כלפי מטה ביעד גביית המסים. התחזית שלנו עומדת כעת על 212.5 (קרי, הכנסות של כ-210 מיליארד שקל - א.פ.). לגבי 2012, ההשפעות של שינוי חקיקה היא מינורית, ההשפעה העיקרית על המסיוי היא על שינוי דפוסי צמיחה ולפי הערכתינו תהיה ירידה של לפחות 5 מיליארד שקל ב-2012 (יעד של 227 מיליארד שקלים אחרי יעד של 232 מיליארד - א.פ.). כאשר נראה את המספרים של 2011, ייתכן כי ההכנסות יהיו נמוכות עוד יותר".