נלחמת בהאטה: סין מרחיבה את רצועת הניוד של היואן

רצועת הניוד היומית של היואן תורחב ל-1% לעומת מקסימום של 0.5% עד היום

סין מרחיבה את רצועת הניוד של המטבע שלה מול הדולר. רצועת הניוד היומית של היואן תורחב החל ממחר (ב') ל-1% לעומת מקסימום של 0.5% עד היום. זאת, בנסיון לאושש את הכלכלה הסינית, הנמצאת במסלול האטה בחודשים האחרונים.

ביום שישי פרסמה הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בסין את אומדן הצמיחה לרבעון הראשון של 2012, ממנו עולה כי הכלכלה הסינית צמחה בקצב המתון ביותר מזה כשלוש שנים - 8.1%. זאת, בניגוד להערכות שהגיעו עד ל-9% לפני פרסום הנתון. ברבעון הרביעי צמחה הכלכלה הסינית ב-8.9%.

ההאטה בקצב הצמיחה התרחשה בעיקר על רקע האטה בייצוא הסיני, עקב המיתון בגוש האירו והצמיחה הנמוכה יחסית בשותפות סחר מרכזיות אחרות של סין.

בינתיים, תוכנית חדשה של קרן המטבע העולמית (IMF) הנועדה לגייס משאבים חדשים לטובת מנגנוני החילוץ של גוש האירו גורמת למתיחות וחילוקי דיעות בקרב הכלכלנים וקובעי המדיניות ברחבי העולם, בייחוד אלו מהמדינות המתפתחות המנסים להשיג דריסת רגל בקרן המטבע.

הכלכלנים המובילים בעולם וקובעי המדיניות אמורים להתכנס בתחילת השבוע בפסגה שתיערך בוושינגטון, במטרה להתמקד בדרכים שבהן ניתן לגייס כספים נוספים לקרן המטבע העולמית, כדי שזו תוכל לסייע למדינות גוש האירו להיחלץ ממשבר החוב שבו הן שרויות. עד כה, המדינות המתפתחות המובילות, וביניהן סין, ברזיל ורוסיה, הביעו את נכונותן להזרים לקרן המטבע כספים נוספים, אך הן הציבו כתנאי לכך כוח הצבעה גדול יותר שיינתן להן במסגרת קבלת ההחלטות של אחד מהגופים הפיננסים הגדולים בעולם.

הפרופ' נוריאל רוביני, מי שכונה "נביא הזעם", יוצא בתחזית פסימית במיוחד לגבי גוש האירו וטוען כי המיתון האירופי יעמיק וכי השלכותיו על הכלכלה הגלובלית יורגשו עוד השנה. רוביני טוען בראיון שהתפרסם בסוף השבוע כי הגורמים המרכזיים שייגרמו למשבר להעמיק, הם מחירי האנרגיה הגבוהים, המחסור בהון, היחס בין האירו לדולר ובאופן מפתיע גם תוכניות הצנע שעליהם אמונות מדינות גוש האירו וקרן המטבע העולמית. "הבעיה המרכזית היא שלמדינות גוש האירו קיימת אסטרטגיית חילוץ אך אין להן אסטרטגיית צמיחה", מצהיר רוביני. "מבלי אסטרטגיית צמיחה, כל שנותר לגוש האירו זו אסטרטגיית מיתון שתגרום לתוכניות הצנע ולרפורמות להביס את עצמן, זאת משום שאם התפוקה ממשיכה להתכווץ, הגירעון והחוב ממשיכים לגדול לרמות בלתי נסבלות, הן רק מזינות את המשבר ועלולות להחריף את המיתון".