השר מאיר שטרית: חייבים להפריט את כל מה שבבעלות המדינה

"אנחנו במצב קשה ועל פי התהום. חייבים לעשות מעשה שהוא יישום התוכנית הכלכלית למרות שזו לא תביא שינוי מיידי"

"רצינו קיצוץ של 2.4 מיליארד שקל השנה ו-3.5 מיליארד שקל בשנה הבאה אך בסופו של דבר השגנו קיצוץ של 2 מיליארד שקל בשנה, ובסה"כ 4 מיליארד שקל בשנתיים. ההתעקשות שלנו היתה שהקיצוץ המרכזי יבוא מהמגזר הציבורי ולכן בסופו של דבר הסכמנו לקיצוץ של ה-2 מיליארד שקל בשנה", כך אמר היום (ב') השר מאיר שטרית בכנס של פורום דה מארקר.

בהתייחסו לסיכומים שהושגו עם ההסתדרות ואיפשרו את סיומה של השביתה אמר שטרית כי בתחום הפיטורים הושגה כמעט הסכמה "סוכם על הקפאת תקנים שהתפנו וכן על פיטורים של כ-1,500 עובדים מהמגזר הציבורי, מחציתם מפרישה מרצון".

בנושא הפנסיה אמר שטרית כי עדיין אין הסכמה בין הצדדים "לא נסכים שההסתדרות תנהל את קרנות הפנסיה. נוכל להשיג זאת באמצעות חקיקה אך אנו מעדיפים לעשות זאת בהסכם. בקרנות הפנסיה יושב הון עתק שאין לו שום שימוש למעט אג"ח וזה לא בסדר. אם לא נעשה כלום קרנות הפנסיה יתפוצצו לנו בפנים".

במקביל, אמר השר שטרית, כי על העובדים, בכדי לקדם את נושא הפנסיה, לתרום את חלקם באמצעות העלאת גיל הפנסיה והגדלת התקבולים ב-2%. שטרית דיבר בכנס במקומו של שר האוצר בנימין נתניהו שביטל את הגעתו בעקבות מות חמתו.

שטרית הציג בכנס דה מארקר את אותה מצגת שהציג בכנס קרנות הפנסיה של גלובס שהתקיים לפני כשבוע. מדובר במצגת ובה נתונים המוכיחים לטענת שטרית כי המצב הקשה במשק בשנתיים האחרונות נובע לא רק מהמצב הבטחוני ומהמיתון העולמי אלא בשלל גורמים עוד הרבה קודם לכן. "הבעיה אצלנו בבית מזה שנים". לדבריו, מדובר בסט שלם של בעיות ותחלואים: מערכת חינוך מתדרדרת בהשוואה למדינות העולם המערבי, שיעור השתתפות נמוך במעגל העבודה, תופעה קשה של עובדים זרים, מערכת מעוותת ולא רציונלית של תשלומי העברה, מעגל עוני הולך ומתרחב, פיגור עצום בתשתיות ומגזר ציבורי מגושם ומסועף.

עוד אמר שטרית כי במקום תמריצים לעבודה והשקעה בהכשרת והסבת עובדים בישראל משלימים עם התופעה ותומכים באלה שבחרו באידיאולוגיה שחיים על חשבון המדינה באמצעות קיצבאות ומענקים. "זו הסיבה שהתוכנית הכלכלית מציעה שחיקה של קיצבאות ומענקים. עוד אמר שטרית כמדינה שנאלצת בין היתר לשלם 93 מיליארד שקל חוב פלוס ריביות "מציב אותנו במצב קשה ועל פי התהום. חייבים לעשות מעשה שהוא יישום התוכנית הכלכלית למרות שזו לא תביא שינוי מיידי". עוד אמר כי חייבים להפריט את כל מה שבבעלות המדינה כמו בז"ן ובזק. עוד אמר שטרית כי משנת 2005 תונהג חובת דיווח במס הכנסה ותוחמר הענישה אם מי שלא ישלם וידווח".