כך מפתים את היועצים: הופעת בידור ומסעדות יוקרה

מנהלי הקרנות טוענים כי המפגש עם היועצים הוא מקצועי: "מיד אחרי האוכל, אנו מרביצים בהם תורה" ■ ברשות ני"ע החליטו לבדוק האם יועצי ההשקעות בבנקים קיבלו טובות הנאה מבתי ההשקעות ■ ברשות סירבו לאשר כנס שביקש אתר Funder לערוך, בהופעת שלישיית "מה קשור"

שני אירועים הובילו את רשות ניירות ערך לבדוק האם יועצי ההשקעות בבנקים קיבלו טובות הנאה מבתי ההשקעות: הראשון של בית ההשקעות IBI והשני של אתר האינטרנט Funder. בשני המקרים היו חריגות כה מהותיות מהכללים, עד כי הרשות נאלצה לבטל את האירועים בטרם התקיימו. כך נודע ל"גלובס". ב-IBI סירבו להגיב.

בית ההשקעות IBI, בראשות צבי לובצקי, הזמין יועצי השקעות להקרנה של משחק חצי גמר של המונדיאל בבר בתל אביב על גדות הירקון בשם "מנדי'ס". האירוע כבר נקבע והזמנות כבר הופצו, אולם מתחרים של IBI "הלשינו" לרשות ושעות ספורות לפני קיום הכנס, אסרה הרשות על קיומו.

בנוסף, הרשות נתבקשה לאשר כנס שביקש אתר האינטרנט Funder לערוך. הכנס כלל הופעת בידור של שלישיית "מה קשור", ובשל אי עמידתו בכללים, הרשות סירבה לאשר אותו. לבסוף התבצע הכנס ללא ההופעה.

פרסום בדיקת הרשות אתמול (ב') ב"גלובס", עורר סערה בשוק ההון. בתי ההשקעות טענו בתגובה כי הכנסים שהם עורכים, הם לגיטימיים ובמסגרת המהלך התקין של העבודה השוטפת.

יצוין כי עלות קיומו של כנס נעה בין 2,500 שקל ל-10,000 שקל, והיא כוללת שכירת המקום, כיבוד, מערכת הגברה, חומרים שיווקיים ומתנות סטנדרטיות, כגון עטים או דפדפות.

"אנו עורכים את הכנסים בהפסקה של היועצים בין הבוקר לאחה"צ, ולכן צריכים לתת ליועצים כיבוד", אומר מנכ"ל אלטשולר-שחם גילעד אלטשולר. "הכיבוד הוא בסיסי ועיקר המפגש הוא מקצועי", הוא מוסיף.

"זו התנהלות טבעית"

מנהל אחר אינו מבין על מה הרעש וסבור כי כנס ליועצי השקעות הוא בדיוק כמו פגישה עסקית עם לקוח. "פגישה עם לקוח במסעדה, היא כן לגיטימית? אנשים רוצים לחסוך זמן ולהיפגש על חשבון ארוחת הצהריים. זו התנהלות טבעית של עולם העסקים וכך גם עם היועצים. מיד אחרי שיועצי ההשקעות מסיימים לאכול, אנחנו מרביצים בהם תורה", אמר.

מנהל נוסף הסביר כי "מי שעשה כנס מונדיאל, פשוט הכשיל את היועץ. היועצים סומכים עלינו שאם אנחנו מזמינים אותם, סימן שזה בסדר". לשאלה מדוע מתקיימים הכנסים דווקא במסעדות ולא באולמי כנסים ייעודיים, ענה היום אחד המנהלים: "איפה, תגידי לי את, איפה יש אולמות כאלה. התופעה רחבה ונפוצה. כל בתי ההשקעות עורכים כנסים ליועצים בכל רחבי הארץ. התחרות גורמת לבתי ההשקעות למצוא דרכים יצירתיות לגרום ליועצים להעדיף גוף אחד על משנהו, גם אם הדברים אינם נאמרים באופן מפורש".

על-פי רוב, כנסים אלה נערכים במסעדות, בחדרי האירוח הפרטיים וכוללים ארוחה ולאחר-מכן הרצאות ומצגות של בכירי בית ההשקעות. כך למשל ערכה מיטב, בניהול אילן רביב, כנסים במסעדת "לילית" בתל אביב, שכללו הרצאות של היו"ר, צבי סטפק, והכלכלן הראשי, רון אייכל, כאשר עלות הכיבוד הסתכמה בפחות מ-100 שקל לאדם. גם תכלית, שבניהול איל סגל ודוד אלאלוף, ערכו כנסים במסעדה זו, וגם במקרה זה כללו הכנסים הרצאות של סגל ואלאלוף בעצמם.

גם בתי השקעות אחרים עורכים כנסים דומים, ביניהם פסגות, שעורכת כנסים רבים ברחבי הארץ בהשתתפות המנכ"ל רועי ורמוס והכלכלנית הראשית ורד דר; הראל-פיא, שגם היא גוף שעורך הרבה כנסים; אקסלנס והחברה-הבת קסם, שעורכות כנסים עם מאיר מזוז מנכ"ל הקרנות ומנהלי קסם - אבנר חדד ובועז נגר והיו"ר רוי רגב. גם כלל פיננסים, מגדל שוקי הון, מנורה מבטחים, דש, אפסילון ועוד רבים אחרים עורכים כנסים בהשתתפות בכיריהן.

ברוב המקרים לא מדובר במסעדות יוקרתיות, אך ברשות סבורים כי עצם קיום הכנסים במסעדות, עלול להיות בעייתי ולהיחשב כמתן טובת הנאה. במיוחד כאשר מלבד תוכן מקצועי, הכנס כולל גם הופעות בידור או תכנים שאינם קשורים ישירות לשוק ההון.

22
 22