מחקר: למותגים פעילים במדיה חברתית יש ביצועים פיננסיים עדיפים

מה עובד ברשתות? אל תתנו לשינויים התכופים ביחסי הכוחות בזירה החברתית לבלבל אתכם. מי שמשקיע – רואה תוצאות. יש סטטיסטיקה

קראנו בשבוע החולף שטוויטר סגרו עסקה עם יאהו לאינטגרציה של אלמנטים מרכזיים של טוויטר בחיפושים ובעמודים האישיים ביאהו. יאהו מצידה, סגרה עסקת פרסום עם מיקרוסופט והשתיים נראות קרובות יותר מפעם. מיקרוסופט תכניס את מנוע החיפוש שלה, Bing, לתוך מכשירי ה-iPhone של אפל. אגב, גם לפייסבוק יש עסקה מהסוג הזה עם יאהו, ולשתיים, טוויטר ופייסבוק, יש גם עסקאות בעלות אופי דומה עם גוגל. מצד שני, לגוגל יש Google Buzz.

תקופות של שינויים משמעותיים, בשיווק, במדיה, בכל המרחב הדיגיטלי, מאופיינות בהתרחבויות והתכנסויות/קונסולידציות בקצב של מכונת ירייה. כך היה אי שם בשנת 2000, שבה הסתדרו היבשות בצורה שונה, המוכרת לנו עד היום. אם אנחנו צריכים נתון שיוכיח לנו שאנחנו בתקופה של שינוי מהיר, אז החד-גדיא הזה, של כולם-חותמים-עם-כולם הוא בדיוק נתון כזה.

שינוי בסדר גודל כזה הוא כמו טורנדו, סדרת רעידות אדמה, המבול המיתולוגי. לך תדע איך נצא מכל החידושים האלה ומה יתפוס. לך תשים על זה תקציבי שיווק אמיתיים עם הרבה שקלים ודולרים. מצד שני, מי שמשקיע ראשון, גורף ראשון. זו לא בטח לא ברכה לבטלה, וכך כבר אפשר ללמוד ממחקר שנערך בקרב 100 מהמותגים המובילים בעולם, שמצא התאמה סטטיסטית בין המותגים עם הביצועים הפיננסיים הטובים ביותר לבין אלה שהיו הפעילים ביותר במדיה החברתית והשיגו את המדד הגבוה יותר של Engagement.

אבל יותר מכך. השינויים התכופים והתזזיתיים האלה בזהות הערוצים "הנכונים" וביחסי הכוחות ברשתות החברתיות ובמרחב הדיגיטלי, הם דבר מובנה. מאפיין מרכזי של העולם החדש. אפשר להגיד שחוסר יציבות היא היציבות החדשה. וחייבים להתייחס ולהתארגן לזה.

המחקר המוזכר למעלה, שניתח את המיומנויות הנדרשות להצלחת ארגונים בזירה החברתית, מצא כי המותגים הבולטים ייצרו מעין "מעבדה" של חדשנות בתוך הארגון, כמו במקרה של טויוטה, הכניסו את המדיה החברתית לתרבות הארגונית, כמו במקרים של SAP ודל, והכשירו אנשים ידענים וזריזים מספיק כדי להבין בכל רגע נתון מה קורה, ושמסוגלים "להסביר" לשאר הארגון, כמו במקרה סטארבקס המפורסם.

"צ'מפיונים" ברמה של מקבלי החלטות בשיווק. תהליך שבו כל רמ"ח אברי הארגון, ובעיקר מנהליו, עוברים את המחסום המאיים הזה של הבנת תוואי המגרש החדש, מקבלים הכשרה, מתאמנים והופכים בעצמם למשתמשים ומשתתפים לגיטימיים. בדיוק כמו שאין, למשל, הרבה מנהלי שיווק או מנכ"לים שמפרסמים בטלוויזיה ולא רואים טלוויזיה.

להורדת המחקר: http://www.engagementdb.com/downloads/ENGAGEMENTdb_Report_2009.pdf