הממשלה אישרה את הצעת החוק של פרידמן להגבלת סמכות בג"ץ

(עדכון) - זאת ברוב של 13 שרים מול 11 ; הצעת התיקון לחוק יסוד השפיטה, שיזם שר המשפטים, מצמצמת את סמכות בג"ץ להצהיר על בטלות חוקים של הכנסת ; ראשי קדימה - לבני, מופז, דיכטר ושטרית - התנגדו להצעה

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת החוק שיזם שר המשפטים, דניאל פרידמן, המצמצמת את סמכות בג"ץ ובתי המשפט בכלל לבטל חקיקה של הכנסת. ההצעה אושרה ברוב של 13 מול 11 שרים (ובהם שרי מפלגת העבודה), והיא תועבר לוועדת החוקה, להכנה לקראת הצבעה בקריאה ראשונה בכנסת.

4 המתמודדים על ראשות "קדימה" - ציפי לבני, שאול מופז, אבי דיכטר ומאיר שטרית - התנגדו ליוזמת פרידמן, בנימוק שיש להידבר תחילה עם גורמי שלטון החוק, ובהם נשיאת העליון דורית ביניש, וכן בשל חוסר האיזון בהצעה ועיתוי העלאתה, שנראית כמחטף. שרי העבודה אף דרשו להסיר את הנושא מסדר היום, בטענה שמדובר בהפרה של ההסכמים הקואליציוניים, הקובעים שכל שינוי בחוק יסוד ייעשה רק בהסכמת כל סיעות הקואליציה.

"זו נקודת תפנית ושלב חשוב לחיזוק יכולת המשילות של הממשלה ובחיזוק מעמדה של הכנסת", אמר פרידמן בתום הדיון. לטענתו, "הצעת החוק לא פוגעת בבית המשפט העליון אלא מחזקת אותו, בכך שלראשונה בתולדות המדינה ניתנת לו לגיטימציה לבטל חוקי יסוד בעלי סעיף הגבלה. עם זאת, יש להדגיש שלמרות זאת נמשכת עליונות הכנסת על-ידי אפשרות העיון בנימוקי בית המשפט העליון".

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לא התנגד להצעה. בהתייחסות הקצרה שהעביר לשרים נאמר שהוא אינו קובע את חוקיות ההצעה משום שהסוגיה היא יותר ציבורית מאשר משפטית. עם זאת, מזוז ציין שבעבר המליצה ועדת נאמן להסדיר את מעמד חוקי היסוד באופן כללי, וכי הוא מעדיף גישה זו המסדירה את כל הנושא ולא רק חלקים ממנו, כפי שמקדם פרידמן. כן סבר כי "חוק התגברות" צריך להתקבל ברוב של 70 ח"כים, כפי שהמליצה ועדת נאמן.

סוגיה ציבורית

השרה לבני יישרה קו עם עמדתו ותמכה בעיקרון של ההצעה. "היעדר החוקה הוביל לוואקום ולכך שהעליון מחוקק חוקה בפועל ומבטל חקיקה של הכנסת בהסתמך על חוק יסוד אחד. המצב דורש תיקון ולכן צריך חוקה". עם זאת, הוסיפה, הצעתו של פרידמן אינה שומרת על איזון, מחריפה את הגבלת העליון ומקילה על הרוב הנדרש בכנסת. לבני הציעה לשנות את ההצעה בהסתמך על המלצת ועדת נאמן. "יש צורך בהסדר חוקתי, אך ההצעה הזו מתחמקת מלעסוק במכלול שלה ומתמקדת רק בנושא אחד". גם השר מופז הביע עמדה דומה.

רוב מיוחס

הצעת התיקון לחוק יסוד השפיטה מצמצמת את סמכות בג"ץ להצהיר על בטלות חוקים של הכנסת. רק הרכב של 9 שופטים יוכל לבטל חוק, וגם זאת ברוב של שני שלישים לפחות משופטי ההרכב. הצהרה כזו תוכל להיעשות רק אם החוק סותר את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו או חוק יסוד חופש העיסוק, ולא אם הוא סותר כל אחד מחוקי היסוד, כפי שניתן כיום.

לפי הצעת פרידמן, חוק שהוכרז כבלתי חוקתי ימשיך לעמוד בתוקפו 6 חודשים נוספים לפחות, אלא אם קבע העליון אחרת. הכנסת תוכל לחוקק "חוק התגברות", שבו היא שבה ומחוקקת חוק שהוכרז כבטל, ובלבד שלפחות 61 ח"כים יתמכו בחוק בקריאה שלישית וכן שמספר התומכים יהיה גדול לפחות בחמישה ח"כים ממספר המתנגדים.

בנוסף, הצעת פרידמן שוללת את סמכותם של שאר בתי המשפט להצהיר על בטלות חקיקת הכנסת, סמכות שלא היה ברור אם היתה קיימת גם היום, למרות שגם בתי משפט שלום פסלו בעבר חקיקה.