יוסי רוזן: "מעלות בחרה להיסחף בפאניקה הכללית"

רוזן מגיב על הורדת הדירוג של החברה בשלוש דרגות *מנכ"ל בז"ן, ישר בן מרדכי, מאשים את מעלות בחוסר מקצועיות

מאז העימות החזיתי עם לב לבייב בעקבות הורדת הדירוג הראשונה לאפריקה-ישראל לא ידעה מעלות ביקורת כה חריפה כפי שהטיחו בה ראשי בז"ן היום. לאחר שראו כיצד מניית בתי הזיקוק מאבדת 15% מערכה אתמול ו-16.6% נוספים היום, יצאו יו"ר ומנכ"ל בז"ן למתקפה על ההחלטה להוריד את דירוג אג"ח של החברה בשלוש דרגות, מ-AA יציב ל-A שלילי.

"ההחלטה על הורדת הדירוג לבז"ן בעת הזו גובלת בחוסר אחריות כלפי הציבור", אמר יוסי רוזן, יו"ר בז"ן, והוסיף כי "במקום לבחון את צעדי בז"ן בראייה ארוכת טווח, שצפויה לתרום לרווחיותה ויציבותה של החברה לאורך זמן, כפי שמתחייב מתקופת האג"ח, בחרה מעלות להיסחף בפאניקה הכללית בה מצוי שוק ההון וללבותה".

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בז"ן, אשר בימים כתיקונם מקפיד להתבטא בדיפלומטיות, חרג ממנהגו והאשים את מעלות בחוסר מקצועיות. "הורדת הדירוג מעידה יותר מכול על חוסר הבנה בסיסית של מעלות ותפיסה שגויה של השווקים בתעשייה זו, ושל המציאות. מאחר וחוסר הבנה זה עשוי לגרום לנזקים לבז"ן ולבעלי מניותיה, החברה שוקלת את צעדיה", אמר בן מרדכי.

הטענה המרכזית של בז"ן היא, כי במסגרת הדירוג הראשוני שעשתה מעלות בעת הנפקת אגרות החוב בדצמבר 2007, אשר בסופו העניקה להן דירוג AA יציב, נלקחה בחשבון תחזית ההשקעות של החברה לשנים הקרובות במסגרת יישום התוכנית האסטרטגית של החברה. בהתאם לתנאי האג"ח, עיקר תשלומי הפירעון של האג"ח יחלו ב-2012 ואילך, תקופה בה צפויה החברה לקבל תרומה תזרימית גדולה מההשקעות.

בבז"ן מדגישים, כי מאז לא חלה כל הרעה בתזרים המזומנים החופשי שלה ובאיתנות הפיננסית. לטענתם ההיפך הוא הנכון, וכי במהלך התקופה אף חל שיפור בזמינות התפעולית של מתקני בז"ן וגידול בהיקפי הייצור והמכירה של החברה. כמו כן, נהנית בז"ן משיפור בנזילות ובתזרים המזומנים של החברה בעקבות ירידות חדות במחירי הנפט הגולמי. *