כור צללה 15.5% בשל ההפסד מקרדיט סוויס

חברת ההשקעות של נוחי דנקנר מכרה של כרבע מהחזקותיה בקרדיט סוויס בהפסד 268 מיליון שקל, לצורך הקטנת המינוף מול הבנקים המלווים *בד בבד הגדילה קבוצת אי.די.בי את הזרמת המזומנים לכור ב-200 מיליון שקל *אג"ח כור נסחרות בתשואה של עד 12.5% / רון שטיינבלט

ההתפתחויות הדרמטיות שחלו בימים האחרונים בהשקעת כור במניות קרדיט סוויס מהוות תזכורת טובה לכלל המשקיעים - מהמשקיע הפרטי הקטן ועד לנוחי דנקנר - לגבי מה שעשוי לקרות כאשר מבצעים השקעה באשראי.

במצב בו ההשקעה עולה יפה, התשואה על ההון העצמי גבוהה יותר, וכולם, כולל הבנק שהעמיד את האשראי, מרוצים; לעומת זאת, כששווי ההשקעה יורד, הבנק המלווה מתחיל להפעיל לחץ על הלווה, שמצידו מזיע לנוכח ירידת שווי המניות שמוחקת חלק ניכר מההון העצמי, מה שגורם למכירה מתוך לחץ, ולא בהכרח בעיתוי אופטימלי.

אמש, לראשונה מאז שנת 2009, הודיעה כור, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי של דנקנר, כי ביצעה מכירה של מניות קרדיט סוויס שבידיה, לאחר שהללו השלימו צניחה של 42% מאז תחילת השנה.

המכירה נעשתה בעקבות הצורך בהקטנת האשראי שלקחה כור מהבנקים מורגן סטנלי וסיטי - שעמד טרם המכירה על 955 פרנק שוויצרי (כ-4.5 מיליארד שקל) - ובהקטנת "יחס החוב לבטוחה", שכן המניות שנרכשו וערכן ירד בחדות בתקופה האחרונה, שימשו כבטוחה לאשראי שניתן.

כור מכרה כ-9.1 מיליון מניות קרדיט סוויס - המהוות כרבע מהפוזיציה הנוכחית - במחיר של כ-21.5 פרנק שוויצרי, ובתמורה כוללת של 918 מיליון שקל. מחיר המכירה דומה למחיר בו נסחרה מניית קרדיט סוויס בשפל של המשבר הקודם.

בגין מכירה זו צפויה כור להכיר בהפסד של 268 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2011, המצטרף להפסד בהיקף של 1.8 מיליארד שקל בגין ירידת שווי המניות שבידיה אותו היא צפויה לרשום בדוחות הרבעון השני, שיתפרסמו בשבועות הקרובים.

במידה ששווי יתרת השקעתה של כור בקרדיט סוויס בסוף חודש ספטמבר השנה יהיה נמוך יותר ביחס לסוף חודש יוני (נכון להיום עומד ההפסד "על הנייר" על כ-3 מיליארד שקל) תיאלץ כור להכיר בהפרש כהפסד נוסף בדוחות הרבעון השלישי. לאחר מכירת המניות הנוכחית, נותרו בידי כור כ-29.7 מיליון מניות קרדיט סוויס, ששווין נכון לצהרים מסתכם בכ-3.3 מיליארד שקל.

על רקע הדיווחים האחרונים צנחה היום מניית כור ב-15.5%, תוך שהיא משלימה ירידה של 35.7% מתחילת חודש אוגוסט, ונפילה של 57.8% מתחילת השנה. גם אג"ח כור צנחו בעד 3% והן משקפות תשואה לפדיון של עד 12.5%.

מניית דסק"ש, החברה האם של כור, איבדה היום כ-20.1% מערכה, והשלימה ירידה של 44.7% מתחילת החודש. מתחילת השנה צנחה המניה ב-63.4%.

נזכיר כי בתחילת השבוע, הודיעו בעלות השליטה בכור, דסק"ש וקבוצת אי.די.בי שבשליטת דנקנר, על מתן הלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל לכור, על מנת שזו תוכל להגדיל את הפיקדונות המשועבדים לידי שני הבנקים, כך שיחס החוב לבטוחה (המורכב מהפיקדונות המשועבדים ומשווי המניות הנרכשות) יהיה מעל לרף שנקבע בהסכם מול הבנקים.

בעיה גם בהלוואה מבנק הפועלים

אמש הודיעה כור כי סכום ההלוואה מחברות האם יגדל ב-200 מיליון שקל נוספים, ל-700 מיליון שקל, כאשר חלקה של דסק"ש בהלוואה יעמוד על 578 מיליון שקל, ואת היתרה תעביר אי.די.בי. מדובר בהלוואת גישור אשר תוחזר לחברות האם כאשר כור תקבל את התמורה מעסקת מכירת השליטה במכתשים אגן לכמצ'יינה הסינית, בהיקף של 1.1 מיליארד דולר. תמורה זו אמורה להתקבל בסוף אוקטובר. מלבד הגדלת הבטוחות לבנקים המממנים את עסקת קרדיט סוויס, ישמשו כספי ההלוואה גם כביטחונות לעסקאות הגנה על הפרנק השוויצרי.

בכור בחרו שלא להגדיל את המינוף, ובמקום להוסיף מזומנים לפיקדונות המשועבדים, החליטו על מכירת מניות קרדיט סוויס, כאמור במחיר הפסד. בכך הקטינה החברה את היקף ההלוואה מהבנקים הזרים בכ-225 מיליון פרנק שוויצרי, כך שכעת היקף ההלוואה ירד ל-730 מיליון פרנק שוויצרי (כ-3.5 מיליארד שקל). בנוסף הודיעה כור כי בהלוואה בהיקף של כ-900 מיליון שקל שנלקחה מבנק הפועלים היא אינה עומדת בהתניית "יחס שווי שוק לחוב", והיא מנהלת מגעים מול התאגיד הבנקאי לעדכון התניה זו.

וכאילו היו חסרות לדנקנר צרות הנוגעות להשקעה בקרדיט סוויס, הבוקר הוסיף הבנק הבריטי ברקליס שמן למדורה. ברקליס חתך את מחיר היעד שלו לבנק ההשקעות השוויצרי ב-24% למחיר של 22 פרנק שוויצרי, בדומה למחיר בו הוא נסחר כעת, תוך שהוא משאיר המלצת "משקל חסר" למניית החברה. בנימוקים להמלצה, שכללה גם הורדת מחירי יעד לבנק ההשקעות השוויצרי UBS ולדויטשה בנק, כותבים בברקליס כי להערכתם ההכנסות מפעילות בנקאות ההשקעות צפויות להיות נמוכות בחצי השני של 2011, בעוד היקף הוצאותיו של הבנק הוא גבוה ביחס לסקטור.